Yliopiston etusivulleSuomeksiPå svenskaIn English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Suomeksi In English Laskuharjoitus


Tietokoneen rakenne, S2007, LH 6

Käsitellään laskuharjoituksissa 5.12.2007

HUOM:
Itsenäisyyspäivän takia torstain harjoitusryhmä on jo keskiviikona 5.12. klo 16-18 salissa C222.
Englanninkielinen ryhmä on normaaliin aikaan keskiviikkona 5.12. klo 14-16 salissa C221.

  1. Tehtävä t 13.4 [Sta06]: "Reorganize the code seguence in Figure 13.6d to reduce the number of NOOPs." ja 13.8 [Sta06] ( 13.6 [Sta03]) " Add entries for the following processors to Table 13.7 (Table13.8): a) Pentium II, b) PowerPC."

  2. Tehtävä 13.6 [Sta06] (13.5 [Stal03])    (12.5 [Stal99])

  3. Tehtävä 13.7 [Sta06]:
    A RISC machine may do both a mapping of symbolic registers to actual registers and a rearrangement of instructions for pipeline efficiency. An interesting question arises a to the order in which these operations should be done. Consider the following program fragment:
                LD     SR1, A
                LD     SR2, B
                ADD    SR3, SR1, SR2
                LD     SR4, C
                LD     SR5, D
                ADD    SR6, SR4, SR5
    
    1. First do the register mapping and then any possible instruction reordering. How many machine registers are used? Has there been any pipeline improvement?
    2. Starting with the original program, now do the instruction reordering and then any possible mapping. How many machine registers are used? Has there been any pipeline improvement?

  4. Tehtävät 14.3 ja 14.5 [Sta06] (14.3 ja 14.5 [Sta03], 13.3 ja 13.5 [Sta99]

    [2 HTP] Tehtävä 14.6 [Stal06]          (14.6 [Stal03])   (13.6 [Stal99])
    Huomaa, että käskyjen (I4) ja (I6) kommenttikentät ovat väärin.

  5. [1 HTP] Vastaa kurssikyselyyn.
    Ota talteen kommenttisi kohtiin
    1. Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, luentomateriaali, yms).
    2. Mikä oli kurssin pahin heikkous? Mainitse tässä kohdin, jos mielestäsi taustatietosi eivät riittäneet. Siinä tapauksessa olisi mukava myös tietää, mitkä nämä taustatietosi olivat (TiTo?, Rio?)
    3. Miten kurssia voisi kehittää? Lisätään luku 18 (Parallel Processing) luvun 15 (IA-64) asemesta? Käydään tarkemmin läpi joku luku esimerkkeineen? Mikä luku? Poistetaan jotain? Mitä?
    Käsittelemme näitä kohtia vielä laskuharjoituksissa.
    Kiitos.


Liisa Marttinen