Yliopiston etusivulleSuomeksiPå svenskaIn English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Suomeksi In English Laskuharjoitus
Jos jollakin ei vielä ole projektiryhmää (ja haluaa sellaiseen), niin lähettäkää sähköpostia minulle. Ryhmittelen sitten loput henkilöt ja ilmoitan niistä sähköpostitse. Huom! Kurssin suoritus kurssikokeella edellyttää vähintään 1 pisteen saamista ryhmätyöstä.

Tietokoneen rakenne, S2007, LH 4

Käsitellään laskuharjoituksissa viikolla 47 (21.-22.11.2007)

  1. Tehtävä 8.6 [Stal06]          (8.4 [Stal03])   (7.4 [Stal99])
     
  2. Tehtävä 8.14 [Stal06]           (8.9 [Stal03])      (7.9 [Stal99])
     
  3. Onko mahdollista, että Boothin algoritmi (Fig. 9.12 [Stal06], Fig. 9.12 [Stal03] tai Fig 8.12 [Stal99]) olisi selvästi hitaampi kuin sitä ennen kirjassa esitelty tavallinen kertolaskualgoritmi 2-komplementin kokonaisluvuille. Jos on, niin anna esimerkki. Jos ei ole, niin perustele yksityiskohtaisesti.
     
  4. Tehtävä 9.13 [Stal06]             (9.7 [Stal03])      (8.7 [Stal99])
     
  5. Tehtävät 9.34 ja 9.36 [Stal06]         (9.20, 9.24 [Stal03])     (8.20, 8.24 [Stal99])
    Miten tilanne muuttuisi, jos jälkimmäisen tehtävän kohdassa (b) kone tallettaisikin arvot viiden desimaalin tarkkudella (neljän asemesta)? Mikä on muuttujan C arvon tarkkuus?
     
  6. Kertaustehtävien tekemismekaniikka. Tee yksi kertaustehtävä ryhmätyön määrittelyssä annetulla menetelmällä. Käytä kysymystä "Miksi Tikrassa ei käytetä ttk-91 symbolista konekieltä?" ja vastausvaihtoehtoja
    1. Siinä on liian vähän rekistereitä.
    2. Siihen ei ole tarkalleen määritelty laitteistototeutusta.
    3. Siinä ei ole välimuistia.
    4. Se on vanhanaikainen arkkitehtuuri.
    5. Se on tulevaisuuden arkkitehtuuri.

    Keksi itse sopivat vastauselitykset kuhunkin vaihtoehtoon. Jos haluat, voit myös keksiä muita vaihtoehtoja. Valitse kysymykseen sopiva aihealue ja vastausvaihtoehtojen oikein/väärin luokittelu. Tämän tehtävän voi hyvin tehdä projektiryhmän kanssa.

    Tuo laskuharjoitustilaisuuteen kertaustehtäväsi tulostettuna xml-tiedostona.



Liisa Marttinen