|
- Ylläpidettävyys (maintainability) on yksi ohjelmiston laatutekijöistä.
Selvitä, mitä osatekijöitä ylläpidettävyyteen liittyy.
Nimeä ainakin 7 tekijää.
- Luotettavuus (reliability) on yksi ohjelmiston laatutekijöistä. Selvitä itsellesi
mitä luotettavuudella tarkoitetaan?
Miten luotettavuutta mitataan? Vihje: Tähän löytyy materiaalia
Pressmanin kirjasta ja tietenkin Internetistä.
- CMM:ssä ohjelmistotuotantoprosessit luokitellaan viiteen tasoon.
Selvitä mitä tasot ovat ja mitkä ovat keskeiset kriteerit kullekin
tasolle pääsemiselle.
- Ohjelmistoon liittyy sekä toiminnallisia (mitä ohjelmiston pitää tehdä) että ei
toiminnallisia vaatimuksia. Ei toiminnalliset vaatimukset voivat liittyä suorituskykyyn,
suojaukseen, käytettävyyteen, luotettavuuteen, ylläpidettävyyteen, toiminnan puitteisiin, jne.
Aiemmissa harjoituksissa käsiteltiin
yliopiston ilmoittautumisjärjestelmää. Määrittele vähintään 7 tähän järjestelmään
liittyvää ei toiminnallista vaatimusta ja tarkastele niiden kelpoisuutta vaatimuksille
asetettujen kelpoisuuskriteerien suhteen.
- Viime viikon harjoituksissa tehtiin toimintopisteanalyysiä. Nyt lähdemme kehittelemään työkalua
analyysin tueksi. Olkoon lähtökohtana tekstitiedosto, joissa on karkea määrittely ohjelmistosta.
Toimintopisteanalyysi tehdään tähän määrittelyyn perustuen etsimällä tekstistä
toimintopisteitä tuottavia elementtejä ja luokittelemalla niitä. Etsinnän ei tarvitse olla
automaattista. Luokittelun tueksi on
määritelty kysymyksiä, joihin vastaamalla saadaan selville löydetyn elementin vaikeusaste.
Kunkin elementin alustava luokittelu voidaan tehdä ilman kysymyksiä ja tarkentaa tarvittaessa
kysymysten avulla. Ohjelmiston käyttäjän pitäisi pystyä tekemään luokittelu kokonaan
välineen avulla ja mahdollisimman vähällä kirjoittamisella. Ison järjestelmän
(=pitkän tai moniosaisen tekstin) analyysi
voi vaatia useita istuntoja.
Määrittele järjestelmän käyttötavat (use cases).
Sivulta http://www.well.com/user/hirst/use_cases.html löytyy
käyttötapoihin liittyvää kalvomateriaalia.
|