in English suomeksi Projekti

Tietokoneen toiminta, Kevät 2010, Opintopiirin projekti PR 2 (16 pp)

Suunnitelkaa ja toteuttakaa opintopiirissänne kaksi (2) kertaustehtävää, yksi kummastakin teille valituista aihepiiristä. Huomatkaa, että vaikka tehtävä on aika helppo käytännössä toteuttaa, niin kunnollisen kertaustehtävän keksiminen ei ole sitä. Käyttäkää siis kohtuullisesti aikaa suunnitteluun, ennen kuin ryntäätte totetukseen.

Aihepiirit

  1. Mailatkaa opintopiirin jäsenten nimet luennoijalle (Teemu.Kerola (at) cs.helsinki.fi).
  2. Luennoija arpoo teille tehtävien kertaustehtävien aihepiirit (luentojen numerot) ja julkistaa ne projektin 2 statussivulla. Ensimmäisenä mainittu luento on osan a aihepiiri, ja toisena mainittu osan b aihepiiri.

Projektin palautus

Projekti palautetaan kahdessa osassa, ks. kurssin aikataulusivu. Projektin (osan) voi palauttaa myös myöhästyneenä, mutta siitä seuraa myöhästymissakkoa 1 pp per myöhästymispäivä.

Projekti palautetaan kurssin vastuuhenkilölle elektronisesti ja kirjallisena. Jos elektroninen palautus puuttuu, projektista ei saa lainkaan pisteitä. Puuttuvasta kirjallisesta palautuksesta menettää 2 pp.

Elektroninen palautus (osa a ja osa b) tehdään sähköpostitse (Teemu.Kerola (at) cs.helsinki.fi). Mailista tulee löytyä

Kirjallisen palautus voidaan tehdä 1 vrk:n kuluessa sähköisestä palautuksesta. Sen voi tehdä esimerkiksi kurssin vastuuhenkilölle (Teemu Kerola, TKTL) osoitetun ja Exactumin vahtimestareille jätetyn kirjekuoren avulla.

Projektin raportti (n. 1 s)

Raportin muoto on pdf, html tai doc. Siinä on ainakin:

  1. Projektin identifiointitiedot (kurssi, projekti ja päiväys)
  2. Opintopiirin jäsenet (nimi ja syntymäaika; ei opiskelijanumeroita)
  3. Opintopiirin jäsenten osallistuminen keskiarvolla 100% (esim. Maija 100%, Niilo 90%, Olli 120%, Pirjo 90%)
  4. Suostumus/kielto siihen, että yliopisto saa käyttää projektin tuloksia haluamallaan tavalla jatkossa
  5. Liite: Kertaustehtävän aihealue, kysymys, vastaukset ja niiden selitykset

Kertaustehtävien arviointi

Tavoitteena on päästä arviointiin, jossa (a) opintopiiriä palkitaan työn saattamisesta loppuun, (b) paljon muita enemmän työtä tehneet palkitaan paremmalla arvosalla ja (c) paljon muita vähemmän tehneet huomaavat sen myös arvosanassaan. Vaikka tämä perusidea on ärsyttävän hankala muotoilla täsmällisiksi arviointiperusteiksi, niin tähän on kuitenkin pyritty.

Projektin arviointi perustuu kertaustehtävien toimivuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen.

Projektista saa kolmenlaisia pisteitä (esim. 8 pp projektin osalle):

Hyväksytystä 8 pp projektista annetaan siis 2 pp työn valmistumisesta, arvosanan perusteella 0-6 pp, osallistumisesta jotain välillä -4 pp ja +2 pp eli yhteensä siis 0-10 pp. Jos projektin arvosana on erittäin hyvä ja opiskelija on saanut osallistumisesta lisäpisteitä, niin opiskelijan saamat kokonaisprojektipisteet voivat olla siis jopa 125% (10 pp) maksimipistemäärästä (8 pp).

Raportissaan opintopiiri on ilmoittanut osallistumisasteen jokaiselle opintopiirin jäsenelle ja heidän osallistumispisteensä määräytyvät suoraan tämän perusteella. Jos työ on jakaantunut suurin piirtein tasaisesti, kaikki opintopiirin jäsenet saavat saman projektipisteet. Jos opintopiiri ei osaa sopia osallistumisasteista, niin sen tulee pyytää apua ohjaajilta tai kurssin vastuuhenkilöltä.

Osallistumisaste 100% ilmaisee, että kyseinen opiskelija on tämän projektin yhteydessä tehnyt 100% omasta osuudestaan. Osallistumisaste annetaan 10 %-yksikön tarkkuudella kaikille opintopiirin jäsenille ja niiden keskiarvon tulee olla 100%. Osallistumisaste 80-120% on normaalia. Jos osallistumisaste 30% tai sen alle, opiskelijan osallistuminen tähän projektiin on hylätty, eikä häntä lasketa mukaan projektin osallistujana. Tällainen opiskelijahan ei juurikaan ole osallistunut opintopiirin toimintaan.

Opiskelijan osallistumisaste projektin tekemiseen vaikuttaa opiskelijan arvosanaan seuraavan taulukon mukaisesti:

Osallistumisaste
Osallistumispisteet
max pp'stä
Esimerkki
8 pp'n projektista
Esimerkki
24 pp'n projektista
140% tai enemmän
+25%
+2 pp
+6 pp
130%
+12.5%
+1 pp
+3 pp
80-120%
± 0%
± 0 pp
± 0 pp
70%
-12.5%
-1 pp
-3 pp
60%
-25%
-2 pp
-6 pp
50%
-37.5%
-3 pp
-9 pp
40%
-50%
-4 pp
-12 pp

Hyväksytystä projektista kukin osallistuja saa kuitenkin vähintään 25% projektipisteistä (miinus mahdolliset myöhästymispisteet).

Esimerkkejä osallistumispisteistä

Allaolevissa esimerkeissä kaikissa on kysessä 8 pp projekti.

Esimerkki 1. Projekti on myöhästynyt 15 tuntia, joten kaikilta vähennetään 1 pp. Opintopiirin arvosana on 4 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 110%, Ville 70% ja Anne 120%. Osallistumispisteet ovat ovat: Maija 0, Ville -1 ja Anne 0. Projektipisteet ovat Maija 5 pp (2-1+4+0 = 5), Ville 4 pp ja Anne 5 pp.
Laiska Ville menettää siis yhden pisteen, mutta Maija ja Anne eivät hyödy siitä mitenkään.

Esimerkki 2. Opintopiirin arvosana on 4 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 80%, Ville 140% ja Anne 80%. Osallistumispisteet ovat: Maija 0, Ville +2 ja Anne 0. Projektipisteet ovat Maija 6 pp, Ville 8 pp ja Anne 6 pp.
Ahkera Ville saa siis 2 ylimääräistä pistettä, mutta Maija ja Anne eivät kärsi asiasta mitenkään!

Esimerkki 3. Opintopiirin arvosana on 4 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 130%, Ville 130% ja Anne 40%. Osallistumispisteet ovat: Maija +1, Ville +1 ja Anne -4. Projektipisteet ovat Maija 7 pp, Ville 7 pp ja Anne 2 pp.

Esimerkki 4. Opintopiirin arvosana on 4 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 120%, Ville 160% ja Anne 20%. Anne ei siis osallistunut tähän projektiin oikeastaan lainkaan ja hänet olisi pitänyt pudottaa pois projektin tekijöistä. Maijan ja Villen osallistumiset tulee arvioida uudelleen tältä pohjalta: Maija 90% ja Ville 110%. Osallistumispisteet ovat: Maija 0 ja Ville 0. Projektipisteet ovat Maija 6 pp, Ville 6 pp ja Anne 0 pp.