in English suomeksi Projekti

Tietokoneen toiminta, Kevät 2008, Opintopiirin projekti PR 1 (8 pp)

Suunnitelkaa ja toteuttakaa kaksi (2) kertaustehtävää, yksi kummastakin teille valituista aihepiiristä. Huomatkaa, että vaikka tehtävä on aika helppo käytännössä toteuttaa, niin kunnollisen kertaustehtävän keksiminen ei ole sitä. Käyttäkää siis kohtuullisesti aikaa suunnitteluun, ennen kuin ryntäätte totetukseen.

Aihepiirit valitaan siten, että

  1. Ota kaikkien ryhmän jäsenten syntymäpäivistä päiväosa (esim. luku 5, jos syntynyt 5.3.1988).
  2. Laske kaikki päiväosat yhteen. (Esim. 5+13+8+25 = 51).
  3. Jaa päiväosien summa viidellä, ota jakojäännös ja lisää siihen yksi (esim. "51 mod 5 " +1 = 1+1 = 2). Käytä tulosta luennon numeroa ensimmäisen kertaustehtävän aihepiirin valintaan (esim. Luento 2).
  4. Jaa päiväosien summa viidellä, ota jakojäännös ja lisää siihen kuusi. (Esim. "51 mod 5 " +6 = 1+6 = 7). Käytä tulosta luennon numeroa toisen kertaustehtävän aihepiirin valintaan (esim. Luento 7).

Projekti palautetaan 25.4.2008 klo 23:00 mennessä raporttina, jonka sisältö on määritelty alla. Projektin voi palauttaa myös myöhästyneenä, mutta siitä seuraa myöhästymissakkoa 12.5% projektin pp'stä per myöhästymispäivä. Esimerkiksi projektin myöhästyessä 30 tuntia jokaiselta vähennetään 2 pp (25%) lopullisista projektin yhteispisteistä. Aloittakaa projekti pian, tehkää töitä sen eteen koko ajan ja koettakaa saada se valmiiksi etuajassa!


Projektin raportti

Projekti palautetaan (projektin raportin muoto speksattu alla) kurssin vastuuhenkilölle kirjallisena ja sähköpostitse.

Kirjallisen palautuksen voi tehdä esimerkiksi kurssin vastuuhenkilölle (Teemu Kerola, TKTL) osoitetun ja Exactumin vahtimestareille jätetyn kirjekuoren avulla. Arvostelu tehdään pääasiassa tämän kirjallisen raportin perusteella.

Projekti palautetaan sähköpostitse (Teemu.Kerola (at) cs.helsinki.fi) yhtenä zip-tiedostona (prX_MyGroupName.zip), josta löytyy

Raportti työstetään millä tahansa dokumentin käsittelyohjelmistolla, mutta palautusta varten siitä työstetään sekä Linux- että Windows-ympäristöissä toimiva versio (pdf, html tai doc). Raportissa ja muissakin kirjoitelmissa olisi hyvä noudattaa seuraavia ihan tavallisia ulkoasuspeksejä: font size 12, riviväli 1.5, marginaali 2-3 cm.

Raportissa tulee olla seuraavat tiedot:

  1. Projektin identifiointitiedot ja päiväys
  2. Opintopiirin nimi ja sen jäsenet opiskelijanumeroineen
  3. Opintopiirin jäsenten osallistuminen keskiarvolla 100% (esim. Maija 100%, Niilo 90%, Olli 120%, Pirjo 90%)
  4. Lyhyt analyysi projektin tuloksista (max ½ sivua)
  5. Suostumus/kielto siihen, että yliopisto saa käyttää projektin tuloksia haluamallaan tavalla jatkossa.
  6. Analyysi projektista (max ½ sivua)
  7. Analyysi opintopiirin toiminnasta (max ½ sivua)
  8. Liite 1: Kertaustehtävät

Projektin arviointi

Tavoitteena on päästä arviointiin, jossa (a) opintopiiriä palkitaan työn saattamisesta loppuun, (b) paljon muita enemmän työtä tehneet palkitaan paremmalla arvosalla ja (c) paljon muita vähemmän tehneet huomaavat sen myös arvosanassaan. Vaikka tämä perusidea on ärsyttävän hankala muotoilla täsmällisiksi arviointiperusteiksi, niin tähän on kuitenkin pyritty.

Projektin arviointi perustuu pääasiassa kirjalliseen raporttiin mutta myös projektissa tuotettujen kertaustehtävien toimivuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen.

Projektista saa kolmenlaisia pisteitä:

Myöhästyneista raporteista sakotetaan 12.5% per päivä, jos myöhästyneitä projekteja yleensä otetaan vastaan.

Hyväksytystä 8 pp projektista annetaan siis 3 pp työn valmistumisesta, arvosanan perusteella 1-5 pp, osallistumisesta -4 - +2 pp ja yhteensä siis 0-10 pp. Jos projektin arvosana on erittäin hyvä ja opiskelija on saanut osallistumisesta lisäpisteitä, niin opiskelijan saamat kokonaisprojektipisteet voivat olla siis jopa 125% (esim. 10 pp) maksimipistemäärästä (esim. 8 pp).

Arvostelu skaalataan siten, että normaalista hyvästä ja toimivasta perustyöstä saa arvosanan 3. Parempiin arvosanoihin pääsy vaatii erityisansioita ja puutteellisesta työstä saa vähemmän. Jos puutteita on paljon, niin työ hylätään.

Raportissaan opintopiiri on ilmoittanut osallistumisasteen jokaiselle opintopiirin jäsenelle ja heidän osallistumispisteensä määräytyvät suoraan tämän perusteella. Jos työ on jakaantunut suurin piirtein tasaisesti, kaikki opintopiirin jäsenet saavat saman projektipisteet. Jos opintopiiri ei osaa sopia osallistumisasteista, niin sen tulee pyytää apua ohjaajilta tai kurssin vastuuhenkilöltä.

Osallistumisaste 100% ilmaisee, että kyseinen opiskelija on tämän projektin yhteydessä tehnyt 100% omasta osuudestaan. Osallistumisaste annetaan 10 %-yksikön tarkkudella kaikille opintopiirin jäsenille ja niiden keskiarvon tulee olla 100%. Osallistumisaste 80-120% on normaalia. Jos osallistumisaste 30% tai sen alle, opiskelijan osallistuminen tähän projektiin on hylätty, eikä häntä tulisi laskea mukaan projektin osallistujana. Tällainen opiskelijahan ei juurikaan ole osallistunut opintopiirin toimintaan.

Opiskelijan osallistumisaste projektin tekemiseen vaikuttaa opiskelijan arvosanaan seuraavan taulukon mukaisesti:

Osallistumisaste
Osallistumispisteet
max pp'stä
Esimerkki
8 pp'n projektista
Esimerkki
24 pp'n projektista
140% tai enemmän
+25%
+2 pp
+6 pp
130%
+12.5%
+1 pp
+3 pp
80-120%
± 0%
± 0 pp
± 0 pp
70%
-12.5%
-1 pp
-3 pp
60%
-25%
-2 pp
-6 pp
50%
-37.5%
-3 pp
-9 pp
40%
-50%
-4 pp
-12 pp

Hyväksytystä projektista kukin osallistuja saa kuitenkin vähintään 37.5% projektipisteistä (miinus mahdolliset myästymispisteet). Projektinpisteet vaikuttavat kurssin arvosteluun projektien osuuden puitteissa. Kurssikirjanpidossa (Kurki) projektien arvostelu on näkyvissä nimikkeellä "HT".

Esimerkkejä osallistumispisteistä

Allaolevissa esimerkeissä kaikissa on kysessä 8 pp projekti, jonka valmistumisesta saa siis 3 pp.

Esimerkki 1. Projekti on myöhästynyt 15 tuntia, joten kaikilta vähennetään 1 pp. Opintopiirin arvosana on 3 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 110%, Ville 70% ja Anne 120%. Osallistumispisteet ovat ovat: Maija 0, Ville -1 ja Anne 0. Projektipisteet ovat Maija 5 pp (3-1+3+0 = 5), Ville 4 pp ja Anne 5 pp.
Laiska Ville menettää siis yhden pisteen, mutta Maija ja Anne eivät hyödy siitä mitenkään.

Esimerkki 2. Opintopiirin arvosana on 4 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 80%, Ville 130% ja Anne 90%. Osallistumispisteet ovat: Maija 0, Ville +1 ja Anne 0. Projektipisteet ovat Maija 7 pp, Ville 8 pp ja Anne 7 pp.
Ahkera Ville saa siis ylimääräisen pisteen, mutta Maija ja Anne eivät kärsi asiasta mitenkään!

Esimerkki 3. Opintopiirin arvosana on 3 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 130%, Ville 130% ja Anne 40%. Osallistumispisteet ovat: Maija +1, Ville +1 ja Anne -4. Projektipisteet ovat Maija 7 pp, Ville 7 pp ja Anne 3 pp.

Esimerkki 4. Opintopiirin arvosana on 3 ja osallistuminen seuraavanlainen: Maija 120%, Ville 160% ja Anne 20%. Anne ei siis osallistunut tähän projektiin oikeastaan lainkaan ja hänet olisi pitänyt pudottaa pois projektin tekijöistä. Maijan ja Villen osallistumiset tulee arvioida uudelleen tältä pohjalta: Maija 80% ja Ville 120%. Osallistumispisteet ovat: Maija 0 ja Ville 0. Projektipisteet ovat Maija 6 pp, Ville 6 pp ja Anne 0 pp.


Teemu Kerola