Tietokoneen toiminta, ryhmätyö
[Usein kysytyt kysymykset
]
Tämä tehdään pareittain ja työ palautetaan sähköpostitse.
Ryhmä organisoi toimintansa itse haluamallaan tavalla. Henkilökohtaisia tapaamisia voi tehdä esimerkiksi kurssin harjoitustilaisuuksien yhteydessä. On myös mahdollista, että (lähes) kaikki kommunikointi tapahtuu verkon, esimerkiksi sähköpostin avulla.
Tutustukaa eri aihepiirien kertaustehtäviin, jotka on linkitetty kurssin aikataulusivulle.
Tehtävänänne on suunnitella 3 eri kertaustehtävää vastausselityksineen, kukin
tehtävä eri aihepiiristä. Kukin kertaustehtävä toteutetaan
omana xml skriptinään. Kunkin ryhmän kertaustehtävien aihepiirit
julkaistaan ryhmittäin aikataulusivulla ryhmien muodostamisen jälkeen. Kussakin
kertaustehtävässä aihepiiri tulee olla merkitty näkyviin ja tiedoston nimen
tulee päättyä _fi.xml (suomen kieliset kertaustehtävät).
Kertaustehtävien ulkoasu ja toiminta tulee olla mallina annetun esimerkkikertaustehtävän
(esim_fi.xml)
mukainen.
Jos kertaustehtävä selityksineen on oikein hyvä, niin se voidaan liittää kurssin kertaustehtävävalikoimaan. Varaan oikeuden editoida kertaustehtäviä tai niiden selityksiä. Jos ette halua omaa tehtäväänne näin julkaistavaksi, niin kertokaa asiasta ryhmätyön palautuksen yhteydessä.
Xml skriptien käyttö
Kertaustehtävät esitetään laitoksen tietokantapalvelimella db.cs.helsinki.fi
xml-tiedostoina, jotka suoritetaan tietokantapalvelimella php-skriptin practice.php
avulla. Tietokantapalvelimelle kirjoittaudutaan sisään ssh-yhteyden
avulla. Kertauskysymykset on hyvä sijoittaa tietokantapalvelimelle (esimerkiksi)
hakemistoon public_html/kertaus siten, että kaikilla on niihin lukuoikeudet
("chmod a+r esim_fi.xml"). Kotihakemistoon ja public_html
sekä kertaus hakemistoihin tulee kaikilla olla läpikulkuoikeus
("chmod a+x .").
Esimerkiksi, hakemistossa /home/kerola/public_html/tito/kertaus oleva
xml-tiedosto esim_fi.xml
suoritetaan selainkomennolla http://db.cs.helsinki.fi/~kerola/php/practice.php?file=/home/kerola/public_html/tito/kertaus/esim_fi.xml.
Huomatkaa, että sekä php-skriptin että xml-tiedostojen yhteydessä tulee käyttää
täydellisiä polkunimiä ja että ainakin toistaiseksi php-skriptin yhteydessä
Kerolan kotihakemisto on parasta kirjoittaa muodossa "~kerola". Suomenkielisten
kertauskysymysten tiedostonimet päättyvät esimerkin mukaisesti "_fi.xml".
Jos xml tai php kiinnostaa enemmän, niin lisätietoja löytyy esimerkiksi kursseiltamme XML-metakieli tai Digitaalisen median tekniikat. Tämän ryhmätyön tekemiseen noita tietoja ei kuitenkaan tarvita.
Skripti mkpract
Selainkomentoja ei tarvitse itse kirjoittaa suoraan html-tiedostoihin. Tietokantapalvelimella db.cs.helsinki.fi ollessasi kertauskysymyshakemistossasi (esim. ~/public_html/kertaus) komento /home/kerola/bin/mkpract generoi samaan hakemistoosi (~/public_html/kertaus) tiedoston pract.html (saman tyyppinen kuin http://db.cs.helsinki.fi/~kerola/tito/kertaus/pract.html), jossa on valmiiksi linkitettynä kaikki k.o. hakemistossa olevat kertauskysymykset, aihealueena aakkosissa ensimmäisen kertauskysymyksen aihealue:
> cd ~/public_html/kertaus
> /home/kerola/bin/mkpract
Työ palautus
Ryhmätyö palautetaan luennoitsijalle sähköpostitse ja siinä on oltava ainakin seuraavat osiot:
- Tekijät
- Ryhmän arvio siitä, kuinka suuri osuus (%) kullakin ryhmän jäsenellä oli työn tulokseen. Tasaosuudet (50% ja 50%) eivät kuulosta uskottavilta.
- Arvio ryhmätyöhän käytetystä kokonaisajasta, per henkilö (henkilötunteja)
- Lyhyt katsaus (max 4 riviä) ryhmän yhteistoiminnasta kurssin muiden osioiden kuin ryhmätyön yhteydessä
- Suostumus/kielto kertaustehtävien käyttämisestä kurssin yhteydessä jatkossa.
- Kustakin kertaustehtävästä (3 kpl) sen aihealue ja itse kysymys
- Linkki tietokantapalvelimella (db.cs.helsinki.fi) olevaan verkkosivuun (.../pract.html), jossa kertaustehtävät ovat valmiiksi käytettävissä.
- Kertaustehtävät (3 kpl) xml-liitetiedostoina
Arvostelu
Kaikki ryhmän jäsenet saavat pääsääntöisesti saman arvosanan. Ryhmätyö arvioidaaan ottaen huomioon ainakin seuraavat piirteet:
- Kertaustehtävien kysymysten/vastausvaihtoehtojen omintakeisuus ja keskeisyys aihepiirien suhteen
- Kertaustehtävien vastausselitysten oikeellisuus ja ymmärrettävyys
- Kertaustehtävien toimivuus (täytyy toimia normaalilla selaimella)
- Ryhmän yhteistoiminta
Ryhmän jäsenet voivat tietenkin käyttää ryhmää myös muuten kurssin opiskelun tukena. Esimerkiksi, ryhmän jäsenet voisivat auttaa toisiaan myös muissa kurssin osioissa kuin tämän ryhmätyön yhteydessä. On iso etu, jos voi kysyä neuvoa toiselta. Toisaalta, vastaava osapuoli yleensä oppii asiasta enemmän kuin kysyjä, eli etu on molemminpuolinen. Sitäpaitsi, yhdessä opiskelu on mukavampaa ja tehokkaampaa kuin yksin.
Perusvaatimukset täyttävästä, toimivasta ryhmätyöstä
saa 2/3 maksimipisteistä. Erinomaisesta enemmän ja välttävästä
vähemmän. Yksi erinomainen kertaustehtävä voi olla parempi
kuin kolme keskinkertaista kertaustehtävää.
Lopuksi
Jos näyttää ilmeiseltä, että joku ryhmän jäsenistä on keskeyttänyt kurssin tai ei halua osallistua ryhmän toimintaan, ottakaa yhteys luennoitsijaan.
Käytännön ongelmien kanssa kannattaa ensin katsoa Usein
Kysyttyjen Kysymysten listaa. Jos apua ei löydy, niin ottakaa yhteys
luennoitsijaan.