Harjoitukset
Tietokoneen toiminta, K2003.muunto, LH 6
Nämä tehtävät tehdään harjoituksissa 30.1.2003.
Tee tehtävät yksi kerrallaan haluamassasi järjestyksessä. Tarvittaessa
pyydä apua paikalla olevilta ohjaajilta. Halutessasi voit tehdä tehtäviä
pienessä ryhmässä, mutta kaikkien tulee silti kirjoittaa omat vastauksensa ja
tehdä omat ohjelmansa omalla koneellaan. Saatuasi valmiiksi jonkun tehtävän
(joukon tehtäviä), voit pyytää ohjaajaa tarkistamaan suorituksesi.
Ennen pois lähtöäsi varmista vielä, että ohjaajat ovat kirjanneet kaikki
tekemäsi tehtävät. Harjoitustehtäviä voi toki tehdä vielä kotonakin,
mutta kurssin läpipääsyyn ja arvosanaan vaikuttavat vain harjoitustilanteessa
kirjatut tehtävät. Kurssin suoritus edellyttää aktiivisuutta myös
harjoitustehtävien suhteen.
- Java ohjelmia (tavukoodia) voidaan suorittaa (ainakin) neljällä eri
tavalla: tulkitsemalla, tavallisella käännöksellä, Just-In-time
-käännöksellä tai suoraan Java-suorittimella.
- Anna esimerkkejä tilanteesta, jolloin tulkitseminen olisi parempi
kuin muut vaihtoehdot. Perustele, miksi muut tavat olisivat huonompia.
- Anna vastaavat esimerkit ja perustelut tilanteista, jolloin muut e.m.
vaihtoehdoista olisivat parhaita vaihtoehtoja.
- Mikä olisi paras vaihtoehto (Java) ohjelmoinnin harjoitustyön
suorittamiseen? Miksi?
- Mitä prosesseja järjestelmässä tarvitaan ohjelman
suoritushetkellä, jos Java ohjelmaasi MyProg suoritetaan 1)
tulkitsemalla, 2) tavallisella käännöksellä, 3) Just-In-Time
-käännöksellä tai 4) suoraan Java-suorittimella?
- Java virtuaalikone. Tee seuraavat oletukset. X, Y ja Z ovat paikallisia
muuttujia numero 3, 4 ja 5. Tbl osoittaa 20 alkioiseen taulukkoon ja se
(Tbl) on talletettu paikalliseen muuttujaan numero 6.
- Anna konekäskyt, joilla X:n arvoa kasvatetaan 5:llä.
- Anna konekäskyt, joilla X:n arvoksi tulee Y+Z
- Anna konekäskyt, joilla Y:n arvoksi tulee Tbl[3]
- Javan suoritus. Missä olosuhteissa Javalla tehdyn ohjelman suoritus olisi
nopeampaa/hitaampaa kuin saman ohjelman C:llä tai C++:lla tehty toteutus?
Miksi?
- Itseään muuttava koodi. Joissakin suorittimissa, ttk-91 mukaanlukien, voidaan
muistipaikan arvoa tulkita sekä koodina että datana. Tämä mahdollistaa itseään
muuttavien ohjelmien toteuttamisen. Itseään muuttavassa ohjelmassa muutetaan
suoritettavia konekäskyjä ennen niiden suoritusta. Joissakin tapauksissa tämä
voi johtaa nopeampaan koodiin kuin tavanomaisemmat ratkaisut. Esimerkiksi,
jokin usein suoritettu valinta voidaan jättää kokonaan pois, kun käskysarjaa
muutetaan etukäteen halutun mukaiseksi. Yleisesti ottaen itseään muuttava
koodi johtaa aina monimutkaisempiin ohjelmiin, joiden suoritusta on vaikea
ymmärtää ja joissa olevien virheiden korjaaminen voi olla erittäin vaikeata.
Tee itseään muuttava ttk-91 ohjelma, jossa on käskysarja, joka
- ennen muutosta laskisi yhteen muuttujien X ja Y arvon, mutta
- muutoksen jälkeen laskeekin muuttujien X ja Y tulon. ADD käsky on
siis muutettu MUL käskyksi.
Muutos voidaan tehdä esimerkiksi vaihtamalla koko käsky tai editoimalla
kyseistä käskyä. Kumpaa tapaa käytit? Osaatko tehdä sen sillä toisella
tavalla?
Vihje: käsky "A ADD R2, R3"
voidaan ladata R1:een tavallisella "LOAD R1, A"
käskyllä.
- [1 htp] Vastaa kurssikyselyyn.
Kiinnitä lisähuomiota kohtien 14 ja 19 vastauksiin.
Vastaa kurssikyselyn kohdassa 14 ("Miten kurssia voisi
kehittää?") myös lisäkysymyksiin:
- Montako tuntia olet käyttänyt tähän kurssiin yhteensä tähän
asti aikaa?
Luentojen seuraamiseen? Harjoituksiin? Itseopiskeluun?
- Kuinka suureen osaan luennoista osallistuit? (100%, 90%, ...)
- Oliko aikataulu nopea/sopiva/hidas?
- Käytitkö englanninkielisiä oppikirjoja? Kuinka paljon?
Vastaa kurssikyselyn kohdassa 19 ("Muita kommentteja ...")
myös lisäkysymyksiin:
- Mielipiteesi kertauskysymysten käytöstä yleensä?
- Mielipiteesi ryhmätyöstä yleensä?
Varaudu esittämään kaikki Koksiin liittyvät tehtävät mikrotietokoneella
harjoitustilaisuudessa. Pidä mukanasi levykettä harjoitusta varten tekemiesi
ohjelmien tallettamiseen.
Teemu Kerola