Opintopiirit
Opiskelijat muodostavat itse opintopiirinsä. Opintopiirin koko on 1-5 opiskelijaa. Opintopiirin voi siis muodostaa myös vain yksikin opiskelija, mutta työmäärä on tällöin suurempi. Ja miksi opiskella yksin, kun sen voisi tehdä paremmin muiden kanssa!
Opintopiirien jäsenet ovat usein hyvinkin heterogeenisia, mikä ei myöskään poikkea paljoakaan työelämästä. Opintopiirien yleisiä käytäntöjä on esitetty ohjeessa Opiskelijan opas [Kurhila & Lokki, "Opintopiirikurssien opettajan opas", Liite 5]. Saman lähteen mukainen Opintopiirisopimus on hyvä allekirjoittaa opintopiirin muodostamistilaisuudessa. Kirjautukaa kaikki sisään Moodleen ja pyytäkää ohjaajaa tekemään teille oma (itse nimeämänne) ryhmä sinne ja sijoittamaan teidät kyseiseen ryhmään.
Opintopiirin tarkoituksena tällä kurssilla on (a) tehdä isompia projektitöitä yhteistyössä, (b) pohtia keskustelutehtävät yhdessä ja (c) toimia tukiryhmänä pienempien harjoitustehtävien tekemisessä sekä muissa kurssin suorittamiseen liittyvissä asioissa. Pienet harjoitustehtävät ovat samanlaisia kuin traditionaaliset laskaritehtävät. Kaikki tekevät ne itsenäisesti opintopiirin kanssa tarpeen mukaan neuvotellen. Harjoitustehtävistä annetaan pinnoja (htp) tehtyjen tehtävien mukaan tilaisuudessa läsnäoleville. Keskustelutehtävät ovat samantyyppisiä kuin traditionaaliset pohtimista vaativat laskuharjoitustehtävät. Keskustelut käydään verkossa tai muualla.
Opintopiiri kokoontuu kokoontuu tarpeen mukaan itse valitsemina aikoinaan. Sopivia palaverinpitopaikkoja on esimerkiksi tiedekirjaston alakerrassa ryhmätyösalissa ja Exactumin sekä Physicumin aulatiloissa. Ruokalan kiinniollessa myös kahvilan pöydät ovat käytettävissä, niin Exactumissa kuin Physicumissakin. Käyttäkää mielikuvitustanne! Palaveerata voi myös verkossa. Opintopiirin sisäiseen yhteydenpitoon, opintopiirin projektiraporttien työstämiseen ja palauttamiseen joka opintopiirille luodaan omat keskusteluryhmät ja omat wikit Moodle-alustalle (moodle.cs.helsinki.fi).
Perustelut opintopiireille
Opintopiirit ovat myös osa yliopiston pyrkimystä opiskelijakeskeiseen oppimiseen, missä opiskelijat itse ottavat aikaisempaa enemmän vastuuta omasta opiskelustaan. Tämän ideologian mukaisesti opettaja toimii enemmänkin oppimisen edistäjänä kuin tiedon jakana. Opiskelijat toimivat siinä aktiivisesti tiedon etsimisessä, jäsentämisessä ja tuottamisessa.
Opintopiiristä on etua kaikille opiskelijoille. Paremmin jonkun asian ymmärtänyt opiskelija sisäistää asian vielä paremmin avustaessaan toista opintopiirin jäsentä. Vaikeiden asioiden kohdalla on helpompi kysyä neuvoa vertaisopiskelijalta kuin ohjaajilta. Yksinäisten susien on parasta opiskella myös ryhmätyötä, koska sellaista tulee lähes kaikki työ olemaan valmistumisen jälkeen.
Opintopiirin muodostaminen
Jos opintopiiri ei käytä Moodlea, niin teidän ei tarvitse tehdä mitään muodollista ilmoitusta opintopiiristä. Sen kun opiskelette yhdessä. Moodlen käyttöä varten sinne täytyy luoda ryhmä teidän opintopiirillenne. Kaikki jäsenet kirjautuvat ensin Moodlessa Titon itseopiskelukurssille, jonka jälkeen joku ryhmäläinen mailaa kurssin vastuuhenkilölle opintopiirin ja sen jäsenten nimet. Opintopiirin nimen voi valita vapaasti hyvää makua noudattaen.
Teemu Kerola