1
|
- Teemu Kerola
- Helsingin yliopisto
- Tietojenkäsittelytieteen laitos
- Kevät 2007
|
2
|
- Kurssin aihepiiri ja tavoitteet
- Kurssin suoritusmuoto
- opintopiirityöskentely
- verkkokurssi
- Ttk-91 esimerkkitietokone
- Titokone simulaattori
- Titotrainer ympäristö
- Tietokoneen toiminta –kurssi
vs. Tietokoneen rakenne –kurssi
|
3
|
- Ymmärtää tietokonejärjestelmän keskeiset piirteet sillä suoritettavan
ohjelman näkökulmasta
- Ymmärtää, miten tietokonejärjestelmä suorittaa sille annettua ohjelmaa
- Ymmärtää ohjelmakoodin/datan talletustavan ja sijainnin laitteistossa
- Ymmärtää ohjelman suoritusaikaisen esitysmuodon
- Ymmärtää käyttöjärjestelmän roolin ja perustoiminnot
- Tavoite on oppiminen, ei opintopisteet tai läpipääsy
- aloittakaa kurssikuulusteluun valmistautuminen nyt!
|
4
|
- Ohjelman suoritusnopeus perustuu suorittimen (CPU) suorittamiin konekäskyihin
eikä ohjelman korkean tason kielen (C, Pascal, Java) esitysmuotoon
- Ylemmän tason asioiden ymmärtäminen on helpompaa/mahdollista, kun
ymmärtää alemman tason (ohjelman suoritus konekielen tasolla) asiat
|
5
|
|
6
|
|
7
|
- Opintopiireihin perustuva verkkokurssi
- aloitusluento, yhteenvetoluento
- verkkoluennot, oppikirjat, kertauskysymykset
- Titokone, TitoTrainer
- opintopiirissä
- harjoitustehtävät, keskustelutehtävät, projektit
- ryhmätapaamiset (ohjatut ja muut),
- verkkokeskustelut, chatit (vertaisopiskelijat, ohjaajat)
- kurssikuulustelu
- uusintakuulustelu
- vain kurssikuulustelusta hyvällä syyllä poissaolleille
- Erilliskuulustelu
- oppikirjoista [Stal06 ja Tane06] kurssikuvauksessa mainitut osat
- ohjelmointi ttk-91 symbolisella konekielellä
|
8
|
- Ryhmätyöskentelyn muoto
- ryhmässä on parempi opiskella kuin yksin
- vertaisopiskelijoiden tuki
- opintopiirit muodostetaan 1. viikon ryhmätapaamisessa
- Opiskelijakeskeinen oppiminen
- vastuu oppimisesta on opiskelijalla
- ohjaajat edistävät opiskelijan oppimista
- ohjaajat luovat puitteet oppimiselle
- Neljän tyyppistä ryhmätyötä
- harjoitustehtävien ratkaisu itsenäisesti ja niistä keskustelu ryhmässä
- keskustelutehtävien käsittely verkossa
- projektien työstäminen ryhmätyönä
- muu vapaamuotoinen yhteistyö
|
9
|
- Ehkä suurin ongelma opintopiiriperustaisessa kurssissa
- ”Jaska lupasi, mutta ei tehnyt eikä häneen saanut yhteyttä. Ja sitten
Maija teki pääosan työstä. Tämä ei ole oikein! Vääryys!”
- Opintopiirit muodostetaan 1. viikon ryhmätapaamisessa
- opintopiirin tavoitteet (& lähtötaso) saisivat olla samansuuntaisia
- helppoa työelämässä: ”projekti saatava valmiiksi tai …”
- miettikää tavoitteitanne valmiiksi ennen ryhmätapaamista
- haluanko tehdä ylimääräisen projektin?
- onko tavoitteenani hyvä asioiden oppiminen vai läpipääsy?
- keskustelkaa ja sopikaa yhteisistä tavoitteista opintopiirin jäsenten
kanssa ennen ryhmän muodostamista
- allekirjoittakaa lopulta ”Opintopiirisopimus”
- Pitäkää kiinni sovituista asioista
- ilmoittakaa heti opintopiirille, jos ette jatka työskentelyä siinä
- irtautukaa nopeasti opiskelijoista, jotka eivät noudata sopimusta
|
10
|
- Merkittävä osa kurssin materiaalista ja toiminnoista verkossa tai verkon
avulla
- verkkoluennot, kertauskysymykset, TitoTrainer tehtävät
- keskusteluryhmät, chatit (vertaisopiskelijat, ohjaajat)
- tiedotus, kalvokopiot, tehtävät, tulokset
- Verkkokurssi ≠ etäopiskelu
- aloitus- ja yhteenvetoluennot auditoriossa
- viikoittaiset opintopiirien ryhmätapaamiset TKTL’llä
- muut opintopiirin tapaamiset TKTL’llä
- osa kurssin osioista voidaan tehdä verkon avulla etäopiskeluna
|
11
|
- Itseopiskelumateriaalia verkossa, luennot 2-11
- kuten luennolla, mutta omaan tahtiin
- kuten kirja, mutta ääniä ja animaatioita
- materiaalin käytöstä ei pidetä kirjaa
- materiaalin käytöstä ei saa arvosanaan vaikuttavia pisteitä
- Materiaalin tuotanto
- Teemu Kerola 2004-2005
- Macromedia Authorware -ohjelmistolla
- Käyttö
- selaimen liitospalikka Windows-ympäristössä
- TKTL’n Linux-ympäristöissä Windows-palvelimella
|
12
|
- Kertaustehtävät
- itsearviointia
- tehdään vasta aihepiiriin perehtymisen jälkeen
- osaanko jo tämän asian?
- testaa vain osan aihepiiriä, ei takaa osaamista
- materiaalin käyttö ei vaikuta suoraan arvosanaan
- materiaalin käytöstä ei pidetä kirjaa
- materiaalin käytöstä ei saa arvosanaan vaikuttavia pisteitä
|
13
|
- Kuten tavanomaiset laskuharjoitukset
- Oppiminen tapahtuu tehtäviä ratkaistaessa ja niistä keskusteltaessa
- opiskele aihepiirin asiat ennen tehtävien työstämistä itsenäisesti
- työstä tehtäviä itsenäisesti ennen niistä käytävää keskustelua
- valmiin vastauksen lukeminen tai toiselle antaminen on hyvän
oppimistilaisuuden hukkaan heittämistä!
- Harjoitustehtävistä keskustellaan
- opintopiirin omassa palaverissa ennen ryhmätapaamista
- ryhmätapaamisessa ohjaajan läsnäollessa
- sillä tarkkuudella kun tarvitaan
- opintopiirit esittelevät ratkaisuja läsnäoleville
- Vaikuttavat arvosanaan
- tehdyistä tehtävistä saa harjoitustehtäväpisteitä (htp)
- vain ryhmätapaamisessa läsnäoleville
|
14
|
- Auvo Häkkinen, 1991
- Tietokoneen toiminta –kurssi 1991
- Yksinkertainen tietokonearkkitehtuuri
- määrittelytaso juuri tälle kurssille sopiva
- Yksinkertainen (symbolinen) konekieli
- helppo oppia, ei liikaa konekäskyjä
- sopiva tämän kurssin tavoitteisiin
- Tavoitteet
- ymmärtää, minkälaista koodia suoritin käyttää
- ymmärtää, miten järjestelmä suorittaa ohjelmaa
|
15
|
- Java-ohjelma, joka simuloi Auvo Häkkisen suunnittelemaa ttk-91
tietokonetta ja sen käyttöjärjestelmää
- toimii siis samalla tavalla kuin laitteistolla toteutettu ttk-91 kone
ja sen käyttöjärjestelmä
- alkuperäinen suunnittelu ja toteutus
- Ohjelmistotuotantoprojekti Koski, kevät 2004
- Sisältää
- ttk-91 symbolisen konekielen kääntäjän
- ttk-91 emulaattorin, joka suorittaa käännettyjä ttk-91 konekielisiä
ohjelmia
- Ohjelmistonkehitysympäristö sisäänrakennettuna emulaattorissa
- animaattorin, joka visualisoi käskyjen suoritusta ttk-91 arkkitehtuurin
laitteistossa
- graafisen käyttöliittymän
|
16
|
- Titokoneen “päälle” rakennettu ohjelmisto
- Toteutetaan Ttk-91 ohjelmia tai niiden osia
- Samoja ohjelmia voi myös ajaa Titokone’ella
- Vastauksen oikeellisuus tarkistetaan automaattisesti
- Vaikuttaa arvosanaan
- tehdyistä tehtävistä saa ylimääräisiä arvosanaan vaikuttavia pisteitä
|
17
|
- Kuten tavanomaiset laskuharjoitustehtävät, mutta ne käsitellään
opintopiirin sisäisessä verkkokeskustelussa
- Tavoitteena on oppiminen, joka saavutetaan keskustelulla
- oppiminen tapahtuu omia repliikkejä pohtiessa ja kirjoittaessa sekä
toisten repliikkejä lukiessa
- Toteutetaan CSMoodlen opintopiirikohtaisilla keskusteluryhmillä
- keskusteluilla on ajallinen takaraja
- keskustelut taltioidaan ja ne ovat näkyvissä koko kurssin ajan
- Vaikuttavat arvosanaan
- ohjaaja arvostelee keskustelun
- käydyistä keskusteluista saa opiskelijakohtaisesti
harjoitustehtäväpisteitä (htp)
|
18
|
- Suurempia yhteistyötä vaativia projekteja
- uuden kertaustehtävän laadinta
- ohjelmiston suunnittelu tai artikkelin kirjoitus
- Tavoitteena syvällisempi oppiminen projektin aihepiiristä
- muut kurssin oppimisosiot taustatietoina
- verkkoluennot, oppikirjat, harjoitus- ja keskustelutehtävät
- Vaikuttavat arvosanaan
- ohjaaja arvostelee raportin perusteella
- projektipisteitä (pp) saa kolmesta eri osasta
- peruspisteet (3 pp) projektin saattamisesta loppuun (8 pp projektista)
- arvostelupisteet (1-5 pp) opintopiirin työn laadun mukaan
- osallistumispisteet (max ±2 pp) opiskelijan osallistumisen mukaan
- opintopiiri määrittelee jäsenten osallistumisasteen
|
19
|
- Vastaa oppimistavoitteeltaan kurssikokeen palautustilaisuutta
- palautustilaisuuteen ei ole osallistuttu, joten tenttejä ei ole
käytetty oppimismenetelminä
- Arvioi ja reflektoi (mitä tehtiin, havaittiin, koettiin)
- kurssikuulustelua
- koko kurssia
- Vaikuttaa arvosanaan
- samalla tavalla kuin muutkin projektit
- pisteet täysin ylimääräisiä, kurssista voi saada erinomaisen arvosanan
(5) myös ilman tätä projektia
|
20
|
- Opiskele viikon asiat
- verkkoluennot itseopiskeluna
- opi perusasiat kunnolla luennolla
- lue oppikirjasta samat asiat vähän eri tavalla esitettynä
- Tarkista osaamisesi itsearvioinnilla
- tee kertaustehtäviä, harjoitustehtäviä, TitoTrainer-tehtäviä
- Osallistu opintopiirin toimintaan
- keskustele harjoitustehtävistä opintopiirin kanssa
- osallistu keskustelutehtävän keskusteluun verkossa
- osallistu ryhmätapaamiseen
- jatka projektityöskentelyä
- opintopiirikeskustelu kasvokkain tai verkossa
- Osallistu kurssikokeeseen
- tee ylimääräinen projekti opintopiirissäsi
|
21
|
- Itsearviointi
- kertaustehtävät joka luennon jälkeen
- Harjoitus-, keskustelu- ja TitoTrainer-tehtävien tekeminen viikoittain
- osaanko vai enkö?
- mitä vielä opittavaa ja miten sen opin?
- vaikuttavat arvosanaan
- Kurssikuulustelu
- tahdistaa oppimista
- kattaa kaikki kurssin tavoitteissa mainitut asiat
- asiat opittu itsenäisen työskentelyn ja opintopiirityöskentelyn avulla
moninaisia oppimismenetelmiä käyttäen
- arvioi oppimista
- pääosa arvosanasta perustuu tähän
- läpipääsyleikkuri (50%) – ei uusintamahdollisuutta!
|
22
|
- Hyvästä työstä palkitaan
- Ahkeruu-desta ja osaamisesta palkitaan
- Kurssin osioiden maksimi-pistemäärät
|
23
|
- Luennot 0 ja 12
- luentokalvojen pdf’t (verkossa)
- Luennot Torrent VCG –taltioina yliopiston palvelimella (verkossa)
- Authorware verkkoluennot 1-11 (verkossa)
- Oppikirjat
- Stallings: Computer Organization and Architecture, 7th Ed., 2006
- Tanenbaum: Structured Computer Organization, 5th Ed, 2006
- Kertaustehtävät (verkossa)
- Titokone simulaattori & TitoTrainer ympäristö (verkossa)
- Harjoitukset (verkossa)
- Keskustelutehtävät (verkossa)
- Projektit (verkossa)
- Aikataulusivu ja opintopiirityöskentelyn ohjeet (verkossa)
- CSMoodle
- keskusteluryhmät, chatit, projektien palautukset
- Kurssikuulustelu (tulokset verkkoon)
|
24
|
- Kurssin kotisivu http://www.cs.helsinki.fi/Teemu.Kerola/tito/
- Tämän kurssin aikataulu .../tito/k2007/aikataulu.html
- täältä löytyy kaikki tiedotus linkitettynä
- CSMoodle http://moodle.cs.helsinki.fi/
- täältäkin löytyy kaikki tiedotus (aikataulusivu) linkitettynä
- TKTL-tunnus toimii myös CSMoodle-tunnuksena
- Osa materiaalista on TKTL Intranetissä
- verkkoluennot (Authorware)
- kertauskysymykset
- kurssin suoritustilastot (htp, pp, koepisteet)
- kaikki tarvitsevat TKTL tunnuksen
- sivuaineopiskelijoille tulee olla ensin Tietotekniikkaosaston
UNIX-tunnus (eli cc-tunnus), haettuna oman pääainelaitoksen
kautta
|
25
|
- Luento 0: Kurssin sisältö, rakenne ja suoritustapa
- Verkkoluento 1: Tietokonejärjestelmän rakenne
- Verkkoluento 2: TTK-91 -tietokone ja sen simulaattori
- Verkkoluento 3: Konekielinen ohjelmointi
- Verkkoluento 4: Aliohjelmien toteutus
- Verkkoluento 5: Suoritin ja väylä
- Verkkoluento 6: Tiedon esitysmuodot
- Verkkoluento 7: Tiedon muuttumattomuus ja muisti
- Verkkoluento 8: Ohjelman ja käyttöjärjestelmän toteutus
- Verkkoluento 9: Ulkoinen muisti ja I/O:n toteutus
- Verkkoluento 10: Käännös, linkitys ja lataus
- Verkkoluento 11: Tulkinta ja emulointi
- Luento 12: Yhteenveto
|
26
|
|
27
|
- Konekieliarkkitehtuuri
- Moduulit
- Loogiset portit
- Piirisuunnittelu
- virrankulutus, ajoitus,
piuhojen sijoitus
- Toteutuslaitteisto
- elektroniputki, transistori,
mikropiiri
|
28
|
|
29
|
- “Kunto ei nouse, jos ei tule hiki”
(“It is not good
exercise, if you do not sweat”)
- Ei tämä silti mikään maratoni ole!
- yhteensä n. 12 t / viikko (?) +
kokeeseen valmistautuminen + koe
- yht. n. 80 t / 2 ov kurssi eli 2 työviikkoa
- yht. n. 107 t / 4 op kurssi
|