Erilliskuulustelu
18.8.2006
Kirjoita
asiakasprosessien ja karuselliprosessin koodien keskeiset osat, kun
prosessien koordinointiin käytetään semaforeja.
Karusellissa istuminen on asiakkaan koodissa pelkkää
odotusta.
Ohjelmoi
purnukan käyttöä synkronoivat osat monitoriin sekä
esitä niiden lisäksi mehiläisprosessien (N kpl) ja
karhuprosessin koodi.
Muistin
virkistämiseksi =>
Kirjoita
jokaiseen vastauspaperiisi nimikirjoituksesi ja nimen selvennys sekä
kokeen nimi että päivämäärä.
Huvipuistossa
on N asiakasprosessia ja yksi karuselliprosessi. Asiakkaat ajelevat
kerta toisensa jälkeen karusellissa, johon mahtuu kerrallaan C
asiakasta (C on pienempi kuin N). Karuselli käynnistyy
kuitenkin vasta, kun se on täynnä . Kunkin ajokerran
jälkeen kaikki kyydissä olleet poistuvat karusellista
muihin puuhiin (kenties palatakseen karuselliin myöhemmin) ja
karuselli täyttyy taas seuraavista huvittelijoista.
Mehiläisparvi
ruokkii loukkuun joutunutta karhua keräämällä
sille hunajaa. Karhun elämä loukussa on vain syömistä
ja odottelua. Mehiläiset kuljettavat hunajaa purnukkaan annos
kerrallaan. Kun purnukka on täynnä (H annosta), viimeisen
annoksen tuonut mehiläinen herättää karhun, ja
mehiläiset jäävät odottamaan purnukan
tyhjenemistä. Kun karhu on tyhjentänyt purkin, se päästää
mehiläiset taas töihin ja käy itse nukkumaan.
Pankkitili on usean henkilön käytössä, joista jokainen voi tallettaa tilille tai nostaa tililtä rahaa. Tili ei saa koskaan mennä negatiiviseksi. Koodaa palvelin, joka huolehtii tilin käytöstä. Asiakkaat voivat pyytää joko jonkun rahasumman talletusta tai rahasumman nostoa. Jos tilillä ei ole tarpeeksi rahaa, niin pyyntöä viivytetään. Asiakkaat ja palvelin käyttävät sanomanvälitystä kommunikointiin.