Opiskelu-tekniikkaa
FK:n tutkintoa varten vaaditaan vähintään 160 opintoviikkoa. Niin kuin varmaan
tiedät, opintoviikkoja saat käymällä kursseja, tenttimällä ja tekemällä
harjoituksia. Voit suhtautua opiskeluusi periaatteessa kahdella tavalla:
ajattelet 160 ov:n kakkua ja alat vähitellen suorittaa siitä pois palasia
tai alat oppia parhaasi mukaan tietoa, ymmärrystä ja kykyä käyttää tietojasi.
Jos valitset poissuorittamisen, huomaat pian pyrkiväsi yli siitä, mistä
aita on matalin: mahdollisimman paljon opintoviikkoja mahdollisimman vähällä
vaivalla. Ehkä huomaat myös työskentelysi keskittyvän tentteihin ja kun
tentti menee pieleen, olet aivan maassa: et saanutkaan opintoviikkojasi.
Kannattaisi ehkä kokeilla toista vaihtoehtoa. Yritä ajatella opiskeluasi
pitkänä prosessina, joka jatkuu koko elämäsi ajan tavalla tai toisella.
silloin sinun ei tarvitse hermoilla jokaisen tentin takia. Kun vain opiskelet
ja opit asioita, ehdit kyllä tenttiä kaiken tarpeellisen.
Älä mieti enää, onko sinulla lahjoja yliopisto-opiskeluun. Olet päässyt
yliopistoon ja nyt sinun on vain pelattava niillä korteilla, joita kädessä
sattuu olemaan. On turha pelätä, että joutuisit lopettamaan opiskelun siksi,
että et jossakin vaiheessa enää ymmärrä mitään. Jos vain opiskelet tunnollisesti
alusta alkaen, saat hyvän pohjan ja pärjäät myöhemminkin. Ei kuitenkaan
pidä säikähtää, jos ei ihan kaikkea ymmärrä. Vaikeimmat asiat tulevat sisäistettyä
paljon myöhemmin kuin ne ensimmäistä kertaa esiintyvät.
Yliopistossa ei kukaan vaadi sinua opiskelemaan, joten vastuu edistymisestäsi
on yksin sinun. Saattaa olla hyödyllistä tehdä joitakin suunnitelmia. Opiskeluusi
tulee puhtia, jos sinulla on selviä tavoitteita joihin pyrit. Helposti hahmottuvia
tavoitteita ovat tentit, lyhemmän tähtäimen tavoitteita on myös hyvä olla.
Älä yritä liikaa, ja kun olet päässyt tavoitteeseesi, palkitse itseäsi.
Palkinto voi olla jätskiannos, kuuma kylpy tai koira, uudet kengät tai mitä
tahansa. Kunnon saavutuksen jälkeen voi pitää rauhassa vapaatakin ja nukkua
kunnolla.
Jos et pidä yksitoikkoisesta puurtamisesta, koeta suunnitella lukukausista
erilaisia. Lue joskus enemmän sivuaineita, keskity harjoitustöihin tai lue
itseksesi loppukokeeseen. Muista, että opinto-oppaan aikataulut ovat vain
viitteellisiä, yksi mahdollisuus monista.
Käydäkö vai eikö käydä...
Olet jo ehkä kuullut jonkun sanovan, ettei luennoilla kannata käydä. Usein
niin onkin, mutta tässä niin kuin muissakin kysymyksissä sinun täytyy tehdä
tuskallinen päätös itse: käydäkö vai ei? Luennoitsijan opetuskyvyt, saatavissa
oleva materiaali yms. vaikuttavat valintaasi, samoin kuin se, opitko paremmin
kuuntelemalla vai lukemalla. Luennoilla nukahteluun on muuten hyvä lääke:
muistiinpanojen tekeminen. Jos kurssilla on luentomoniste tai kirja, kirjoita
avainsanoja ja luennon runkoa marginaaleihin. Jos taas monistetta ei ole
ja muistiinpanoja on joka tapauksessa tehtävä, älä kopioi suoraan luennoitsijan
kalvoja. Mieti, mistä puhutaan ja yritä kommentoida hämäriä ranskalaisia
viivoja. Sen lisäksi, että pysyt hereillä, saatat oppiakin jotain. Muista,
että kysyminen on sallittua _ jopa suotavaa. Jos luennoitsija sekoaa konsepteissaan,
se on hänen murheensa, ei sinun.
Laskuharjoituksissa on hyvä käydä, vaikkei luennoilla kävisikään, niissä
nimittäin todella oppii. Laskarit on vaikea paikka monelle, koska niissä
"joutuu" silloin tällöin esittämään omia ratkaisujaan. Yritä suhtautua alusta
alkaen laskaritilaisuuksiin rauhallisesti. Jos ilmoittaudut heti alussa
vapaaehtoiseksi tekemään tehtäviä, pelkosi poistuu nopeasti ja voit keskittyä
oppimiseen.
Aikataulu
Lukujärjestystä suunnitellessa on otettava huomioon, että suuri osa opiskelusta
on omaa työtä: lukemista ja harjoitusten tekoa. Kaikille matemaattisille
aineille on tyypillistä, että tuhansien sivujenkahlaamisen sijasta joutuu
miettimään muutamaa riviä ja soveltamaan niitä tehtäviin. Vaikka opetus
ei ehkä tällä hetkellä innosta luovuuteen niin paljon kuin voisi, aineidemme
opiskelu pakottaa kyllä käyttämään päätä. Loogisuus on valttia ja se lisääntyy
ihmeesti opiskelun myötä. Tärkeää on löytää oikea asenne, joka ei pidä mitään
ongelmia ylitsepääsemättöminä.Yritä oppia tuntemaan itsesi: älä laiskottele,
mutta kun olet todella henkisesti tai fyysisesti väsynyt, lepää tai tee
jotain muuta. Toinen työ on toisen lepo. Anna itsellesi aikaa opiskeluun.
Kun opiskelet, älä ajattele, mitä kaikkea muuta sinun pitäisi tehdä. Tekemättömät
työt rasittavat aina eniten. Yritä keskittää arkiset talousaskareet ja kaupoissa
juoksemiset. Kaupungissa liikkumiseen tuhlaantuu yllättävän paljon aikaa
ja voimia. Monet opiskelijat noudattavat virastoaikaa ja pitävät illat ja
viikonloput vapaata; toiset taas arvostavat sitä, että voivat liikkua kaupungilla
keskipäivällä ja tehdä töitä milloin haluavat. Valitse mieleisesi vaihtoehto.
Tarkka aikataulu auttanee, kun motivaatio ei ole parhaimmillaan. Varmaa
on joka tapauksessa, ettei aamusta iltaan kannata tehdä töitä. Sitä ei kestä
erkinkään aivot. Muista, että alussa on pakko oppia tylsiä perusasioita,
mutta mitä pitemmälle pääset, sitä mielenkiintoisemmalta alasi alkaa tuntua.
Motivaatiota lisää vaihtoehtoinen opiskelu: lue lehtiä ja kirjoja ja keskustele
asioista. Erityisen hyödyllistä on kuunnella vanhempia opiskelijoita ja
kysellä heiltä kaikenlaista.
Toimi, älä nyhjää!
Tässä oli joitakin hyviä neuvoja, joita voit miettiä ja kokeilla. Huomaa
kuitenkin, että elämä on opiskeluakin tärkeämpää. Jos sinun on tänä vuonna
löydettävä itsesi tai Suuri Rakkautesi tai tehtävä vallankumous, tee se.
Muuten voit katua myöhemmin. Monet ovat rauhallisemman nuoruuden elettyään
"syntyneet" vasta ensimmäisen tai toisen opiskeluvuoden aikana. Älä kuitenkaan
tule syyttämään ratkaisuistasi tätä opasta.
Helena Ahonen
Sisällysluettelo
Limes Ry Liisankatu 16 D 00170 Helsinki
Kommentit :
Limeksen postituslistalle
Limeksen kotisivu