Varsinaiset opinnot suositellaan aloitettavaksi kolmantena opiskeluvuonna, kun aineopintoja on riittävästi suoritettuna ja silloin täytyy suorittaakin vähän kasvatustieteellisiä opintoja säilyttääkseen opinto-oikeuden ko. suuntautumisvaihtoehdossa. Opinnot kestävät vähintään kaksi vuotta, riippuen kuinka täysin haluaa omistautua vain kasvatustieteille ja opetusharjoitteluihin eli praktikumeihin. Täytyy nimittäin muistaa, että varsinkin peruspraktikum ja syventävä praktikum ovat kovin aikaa vieviä ja jopa stressaavia jaksoja. Mutta kun nämä opinnot on saatu alta pois, tuntee sitten jo jotain tehneensäkin. Rakenne
Opintojaksot on jaettu syys- ja kevätlukukauden opintoihin ja tarkoituksena on, että kaikki syys- tai kevälukukauden kasvatustieteelliset opinnot suoritetaan kerralla (n. 17,5 ov/lukukausi). Opintoja kertyy kyllä sen verran, ettei aineopintoja kannata suorittaa yhtäaikaisesti kasvatustieteellisten opintojen kanssa. Opintojaksoista löytyy lisätietoja kasvatustieteellisen tiedekunnan opinto-oppaasta (jonka osapainoksen kaikki aineenopettajaksi opiskelevat saavat OKL:n kansliasta tai jota voi selailla päärakennuksen neuvontatoimistossa). Opintojaksot ovat:
Jo muutaman vuoden matikkaa lukeneelle saattaa joskus kirjatenttien suurikin sivumäärä kauhistuttaa, varsinkin kun on tottunut lukemaan kaiken pilkkua myöten mitään pois jättämättä. Ei hätää, teksti on yleensä helppoa ja kerran läpilukeminen on joskus aivan riittävästi. Varsin usein tenteissä kysytään lähinnä "musta tuntuu" -kysymyksiä ja laajempia kokonaisuuksia, ja joissakin tenteissä saavat luentomonisteetkin olla esillä. Viime vuosina eräät luennoitsijat ovat jopa antaneet luettelon tenttikysymyksiä luennolla (eli niillä kannattaa käydä tai käskeä/pyytää kaveria käymään) ja paritenttejäkin on ollut!! Lisäksi joissakin kursseissa tenttiä ei ole ollut ollenkaan, vaan se on korvattu esimerkiksi tekemällä posteri seinälle tai raportti tietystä asiasta.
Viime vuonna ensimmäistä kertaa didaktikot teetättivät opiskelijoilla portfoliot eli kansiot, johon opiskelija laittaa ainakin kaikki tuntisuunnitelmansa ja arvioi itse itseänsä joka tunnin jälkeen. Portfolio ei sinänsä liity harjoitteluun millään lailla. Kuinka portfolion teko sitten käytännössä hoituu, onkin eri asia, sillä eri didaktikot vaativat eri asioita ja viime vuonna oli se ensimmäinen kerta. OKL kehittää portfolio-systeemiä koko ajan ja voi olla, että jo ensi vuonna on selvillä mitä pitää tehdä!
Omat tunnit vievät todella paljon aikaa, sillä niistä on laadittava erillinen tuntisuunnitelma, joka sitten hyväksytetään ohjaavalla opettajalla. Lisäksi omatoiminen harjoittelu vie aikansa. Eihän sitä saata ihan kylmiltään mennä harjoittelijoiden "kiusaamiseen" tottuneiden oppilaiden eteen. Kaikista tunneista saa palautetta ohjaavalta opettajalta. Palaute saattaa joskus tuntua rankalta, mutta ei pidä säikkyä sitä, vaan pitää yrittää löytää siitäkin se myönteinen puoli.
Ensi vuodesta alkaen praktikumit arvostellaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä eli entinen numeroarvostelu on poistunut. Tämä antaa hyvän tilaisuuden kokeilla uusia ja mullistavia opetusmetodeja ohjaavan silmän alla, mitä ei ehkä tulisi tehtyä sitten myöhemmin työelämässä. Suosittelen harjoittelijoiden välistä yhteistyötä runsaasti, sillä nyt ei tarvitse enää kilpailla numeroista ja kaverilla saattaa olla omia ideoita täydentäviä ajatuksia. Nyt voi harjoittelusta ottaa todella kaiken irti!
Orientoivaan, samoin kuin peruspraktikumiin tulee ehdottomasti ilmoittautua ajoissa Ämmälän opintotoimistoon edellisen lukuvuoden keväällä, yleensä toukokuun alkupäivinä. Syventävään praktikumiin ilmoittaudutaankin sitten syyslukukaudella, yleensä lokakuussa. Lisäinfoa ilmoittautumisista ja vaatimuksista, jotka pitää olla suoritettu ennen ilmoittautumista, löytyy Ämmälän opintotoimistosta ja opinto-oppaista.
Kummassakin rakennuksessa on myös kirjasto sekä mikroluokka. Kopiokoneita on molemmissa paikoissa pari kappaletta, ja Ratakadulla on OKL:n kanslia ja opettajien vastaanottotilat. Ratakadulle tulee myös tenttien tulokset, tosin aina sitä ei tahdo uskoa, mutta kyllä ne sieltä loppujen lopuksi ovat aina löytyneet.
II norssiin pääsee parhaiten L, M, tai E-junalla, kunhan muistaa jäädä pois Huopalahden asemalla. Parhaiten reitit näkyvät kartasta. Molemmat koulut tullevat kyllä tutuiksi vuosien varrella.
Jos jokin asia nyt vielä ihmetyttää, niin älä vaivu epätoivoon. Sinä et ole yksin, meitä on paljon enemmän kuin arvaatkaan!!
Merja Lahtinen