HY | Avoin | kaikki | |
---|---|---|---|
Osallistujia* | 242 | 996 | 1238 |
Hyväksyttyjä | 159 (66 %) | 325 (33 %) | 484 (39 %) |
Hylättyjä | 83 (34 %) | 671 (67 %) | 754 (61 %) |
Arvosana 1 | 0 (0 %) | 5 (2 %) | 5 (1 %) |
Arvosana 2 | 21 (13 %) | 32 (10 %) | 53 (11 %) |
Arvosana 3 | 32 (20 %) | 59 (18 %) | 91 (19 %) |
Arvosana 4 | 44 (28 %) | 92 (28 %) | 136 (28 %) |
Arvosana 5 | 62 (39 %) | 137 (42 %) | 199 (41 %) |
* = ilmoittautuneiden määrä WebOodissa
Numeerinen palaute:
kysymys | HY | Avoin | kaikki |
---|---|---|---|
Kurssin tavoitteet olivat minulle alusta saakka selvät ("tiesin, mitä minun tulisi oppia") | 4.15 | 4.36 | 4.30 |
Kurssilla käytetty materiaali (esim. tehtävät, luentomateriaali, muu kirjallisuus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista | 3.92 | 4.17 | 4.09 |
Toiminta kurssilla (esim. aikataulutus, ohjaus, muu opetus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista | 3.77 | 4.40 | 4.21 |
Kurssin arviointi (esim. harjoitukset, työt, kokeet, niiden keskinäinen suhde) mittasi keskeisten oppimistavoitteiden saavuttamista | 4.13 | 4.24 | 4.21 |
Kurssi oli työläs | 3.15 | 3.73 | 3.55 |
Annan kurssille kokonaisuutena arvosanan | 3.95 | 4.38 | 4.25 |
Vastausten määrä | 39 | 89 | 128 |
Tekstimuotoinen palaute: HY, Avoin
Kurssin aikana ilmestyi materiaalia täydentävä kurssiblogi, joka oli palautteen perusteella toimiva ratkaisu. Monet blogin aiheet valikoituivat kurssikanavan keskusteluista.
Loppupään tehtävät olivat vaikeita, ja useat osallistujat olivat joutuneet etsimään tehtävien ratkaisuja Googlella kurssimateriaalin tuntuessa riittämättömältä. Tässä lienee kysymys siitä, että osa tehtävistä on varsin soveltavia: ratkaisu on mahdollista kurssimateriaalin keinoin mutta voi vaatia paljon miettimistä. Tässä on vaikeutena löytää sopiva tasapaino siinä, miten paljon materiaali antaa suoria vinkkejä ja miten paljon pitää keksiä itse.
Tehtäviin on tulossa muutoksia tämän kurssin kokemusten perusteella, ja tehtäväsetti toivottavasti kehittyy hyvään suuntaan tulevaisuudessa.
Melko moni kaipasi tehtäviin malliratkaisuja, joista olisikin varmasti hyötyä oppimisessa. Toisaalta tämä hankaloittaisi tehtävien käyttämistä tulevilla kursseilla, joten hyvä ratkaisu tähän on vielä mietinnässä.
Harjoitustyön vaikeuteen vaikuttanee paljon se, millainen ohjelmointitausta kurssin suorittajalla on, ja useat palautteen antajat olisivat toivoneet harjoitustyöhön enemmän tukea materiaalissa. Nyt tarkoitus onkin julkaista tulevia kursseja varten esimerkkitoteutus tämän kurssin harjoitustyöstä, josta voi oppia ohjelmointiin liittyviä asioita.
Kurssin Telegram-kanava oli aktiivinen, ja siellä sai yleensä nopeasti vastauksia kysymyksiin. Toisaalta kanavalta saattoi olla vaikeaa löytää tietoa, jos ei seurannut jatkuvasti sinne tulevia viestejä.