Tietokantojen perusteet (kevät 2020), loppuraportti

Tietokantojen perusteet (kevät 2020), loppuraportti

Keväällä 2020 kurssi järjestettiin yhteisesti HY:n ja Avoimen yliopiston opiskelijoille. Kurssin arvostelu perustui tehtäviin ja harjoitustyöhön. Kurssiin kuului aloitusluento ja pajaohjausta, mutta kurssin saattoi suorittaa myös täysin etäopiskeluna.

Tulokset

HYAvoinkaikki
Osallistujia*2429961238
Hyväksyttyjä159 (66 %)325 (33 %)484 (39 %)
Hylättyjä83 (34 %)671 (67 %)754 (61 %)
Arvosana 10 (0 %)5 (2 %)5 (1 %)
Arvosana 221 (13 %)32 (10 %)53 (11 %)
Arvosana 332 (20 %)59 (18 %)91 (19 %)
Arvosana 444 (28 %)92 (28 %)136 (28 %)
Arvosana 562 (39 %)137 (42 %)199 (41 %)

* = ilmoittautuneiden määrä WebOodissa

Kurssipalaute

Kurssin osallistujilta kerättiin palautetta nettilomakkeen kautta kurssin lopussa. Asteikkona on 1..5 (1 = täysin eri mieltä, 5 = täysin samaa mieltä).

Numeerinen palaute:

kysymysHYAvoinkaikki
Kurssin tavoitteet olivat minulle alusta saakka selvät ("tiesin, mitä minun tulisi oppia") 4.154.364.30
Kurssilla käytetty materiaali (esim. tehtävät, luentomateriaali, muu kirjallisuus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista 3.924.174.09
Toiminta kurssilla (esim. aikataulutus, ohjaus, muu opetus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista 3.774.404.21
Kurssin arviointi (esim. harjoitukset, työt, kokeet, niiden keskinäinen suhde) mittasi keskeisten oppimistavoitteiden saavuttamista 4.134.244.21
Kurssi oli työläs 3.153.733.55
Annan kurssille kokonaisuutena arvosanan 3.954.384.25
Vastausten määrä3989128

Tekstimuotoinen palaute: HY, Avoin

Kommentteja

Kurssin luennoijan (Antti Laaksonen) kommentteja kurssin tuloksista ja palautteesta:

Yleistä

Kurssin toteutustapa oli melko erilainen kuin aiemmin, ja palaute oli myös jakautunutta. Palautteesta on paljon hyötyä kurssin kehityksessä ja se johtaa konkreettisiin toimiin heti seuraavalla kurssikerralla – kiitos palautteesta!

Materiaali

Melko moni palautteen antaja koki, ettei kurssimateriaali ole nykyisellään riittävän laaja. Erityisesti SQL-kyselyistä kaivattiin enemmän esimerkkejä. Materiaaliin onkin tulossa uusia osioita ja lisää esimerkkejä tulevaisuudessa.

Kurssin aikana ilmestyi materiaalia täydentävä kurssiblogi, joka oli palautteen perusteella toimiva ratkaisu. Monet blogin aiheet valikoituivat kurssikanavan keskusteluista.

Tehtävät

Kurssilla oli käytössä SQL Trainer -järjestelmä, jossa oli ratkottavana sata SQL-tehtävää. Palautteen perusteella tämä on toimiva tapa opetella SQL-kyselyitä, ja tehtävät tuntuivat jopa koukuttavilta.

Loppupään tehtävät olivat vaikeita, ja useat osallistujat olivat joutuneet etsimään tehtävien ratkaisuja Googlella kurssimateriaalin tuntuessa riittämättömältä. Tässä lienee kysymys siitä, että osa tehtävistä on varsin soveltavia: ratkaisu on mahdollista kurssimateriaalin keinoin mutta voi vaatia paljon miettimistä. Tässä on vaikeutena löytää sopiva tasapaino siinä, miten paljon materiaali antaa suoria vinkkejä ja miten paljon pitää keksiä itse.

Tehtäviin on tulossa muutoksia tämän kurssin kokemusten perusteella, ja tehtäväsetti toivottavasti kehittyy hyvään suuntaan tulevaisuudessa.

Melko moni kaipasi tehtäviin malliratkaisuja, joista olisikin varmasti hyötyä oppimisessa. Toisaalta tämä hankaloittaisi tehtävien käyttämistä tulevilla kursseilla, joten hyvä ratkaisu tähän on vielä mietinnässä.

Harjoitustyö

Kurssin harjoitustyönä oli toteuttaa tietokantaa käyttävä sovellus Java- tai Python-kielellä. Palautteen perusteella harjoitustyö tuntui hyödylliseltä ja opettavaiselta.

Harjoitustyön vaikeuteen vaikuttanee paljon se, millainen ohjelmointitausta kurssin suorittajalla on, ja useat palautteen antajat olisivat toivoneet harjoitustyöhön enemmän tukea materiaalissa. Nyt tarkoitus onkin julkaista tulevia kursseja varten esimerkkitoteutus tämän kurssin harjoitustyöstä, josta voi oppia ohjelmointiin liittyviä asioita.

Tukikanavat

Kurssin pajassa kävi melko paljon osallistujia etenkin kurssin viimeisillä viikoilla. Pajalle tuntuu olevan kysyntää, ja pajaohjausta järjestetään myös tulevilla kursseilla. Joskus haasteena oli löytää ohjaajia, jotka pystyivät auttamaan myös vaikeimmissa SQL-tehtävissä.

Kurssin Telegram-kanava oli aktiivinen, ja siellä sai yleensä nopeasti vastauksia kysymyksiin. Toisaalta kanavalta saattoi olla vaikeaa löytää tietoa, jos ei seurannut jatkuvasti sinne tulevia viestejä.