From - Wed May 5 10:35:59 1999 Return-Path: ukkonen@ulkokari.cs.helsinki.fi Received: from uppoluoto.cs.Helsinki.FI (ukkonen@uppoluoto.cs.Helsinki.FI [128.214.9.105]) by porsta.cs.Helsinki.FI (8.8.8/8.8.8) with SMTP id KAA07764 for ; Wed, 5 May 1999 10:29:00 +0300 Date: Wed, 5 May 1999 10:26:41 +0300 (EET DST) From: Esko Ukkonen Sender: ukkonen@uppoluoto.cs.helsinki.fi Reply-To: Esko Ukkonen Subject: Forwarded: [Re: koulutuksen arviointi: arviointiryhman jasenet] To: linden@mail.cs.Helsinki.FI Message-ID: MIME-Version: 1.0 Content-Type: TEXT/PLAIN; CHARSET=ISO-8859-1 Content-Transfer-Encoding: 8bit X-MIME-Autoconverted: from QUOTED-PRINTABLE to 8bit by porsta.cs.Helsinki.FI id KAA07764 ------- Begin Forwarded Message ------- Esko, Luin tanaan postitse saamani arviointi-seminaarin 16.4 paperit. Huomaan, etta kyse onkin aika tyolaasta tehtavasta, koska arvioitavana on 6 yliopistoa ja 8 ammattikorkeakoulua ja kaikkiin pitaisi tehda 1-2 paivan arviointivierailu. Alan ymmartaa, miksi arvelet homman sopivan parhaiten emeritus- professorille! Tehtavan tyolays on ongelma kansainvalisten asiantuntijoitten saamisessa. Periaatteessa tehtavaan sopisivat hekilot, joilla on kokemusta laitoksen johtamisesta. Olen paatynyt ehdottamaan seuraavia kahta henkiloa, mutta epailen hieman ovatko he valmiit nain tyolaaseen arviointiin, joka vaatisi ainakin n 2-3 viikon tyoajan. (1) Koska mukana on ammattikorkeakouluja, olisi paikallaan, etta toisella ulkomaisella arvioijalla olisi kontaktipintaa naihin. Tallaisena hankilona ehdotan seuraavaa: Prof. Dr. Wilhelm Schaefer Universitaet GH Paderborn D-33098 Paderborn, Deutschland Professori Schaefer (ae = skandi a) on Paderbornissa Informatiikan dekaani ja koska kyse on Gesamthochschulesta han tuntee myos Fachhochschule-toiminnan. Hanen tutkimusalansa on Ohjelmistotekniikka. (2) Toisena henkilona tuli mieleeni professori Bob Woodham, joka on University of British Columbian (Vancouver, Canada) Computer Science Head. Hanen tutkimusalansa on Computer Vision. Heilla on Vancouverissa tehty viime vuosina paljon tyota laitoksen ja sen opetuksen kehittamiseksi. Kanadalla ja Suomella voisi olla toiminnan suunnittelussa jotain yhteista; Kanada ei ole liian paljon Suomea suurempi maa ja kuitenkin lahella korkean teknologian Meccaa, USA:ta ja Kaliforniaa. Mita tulee elinkeinoelaman edustajiin arviontiryhmassa, voisi kayda lapi meidan TEKES-hankkeittemme johtoryhmia ja katsella loytyisiko sielta sopivia (esim Heimo Laamanen, Finnish Telecom, tai Asko Suorsa, Nokia Telecommunications). Arviontiseminaarin materiaali tosin viittaisi siihen, etta elinkeinoelaman edustajia olisi vain yksi. Talloin ehka joku tutkimus- tai henkilostopaallikko atk- tai elektroniikka- yrityksessa (esim kehitysjohtaja Arto Sahla Tieto Oyj:ssa) voisi tulla kyseeseen. Toivottavasti yllaolevasta on apua asiassa. Terveisin Martti ---------------------------------------------------------------- Prof. Martti Tienari, Department of Computer Science, P.O.Box 26 (Teollisuuskatu 23), FIN-00014 UNIVERSITY OF HELSINKI, Finland. tel:+358 9 7084 4175 fax:7084 4441, email:tienari@cs.Helsinki.FI On Wed, 21 Apr 1999, Esko Ukkonen wrote: > Martti, > > laitos joutui/paasi jatkoon 'tietoteollisuuden alan koulutusohjelmien > arvioinnissa', jota vetaa korkeakoulujen arviointineuvosto (T Katila). > HY on kuulemma jonkinlainen 'referenssiyliopisto' arvioinnissa, > koska kaikki muut jatkoon valitut ovat teknillisia korkeakouluja tai > teknisen alan ammattikorkeakouluja. (Abo on tosin myos mukana.) > > Nyt olisi mahdollisuus esittaa arviointiryhman jasenia. > Tarvitaan joku yliopistopuolen edustaja puheenjohtajaksi, > elinkeinoelämän edustajia ja 2 ulkomaista jäsentä seka > opiskelijajasen. > Tyokieli olisi englanti, mutta ryhman enemmisto kuitenkin Suomesta. > Ryhmä tekee 1 - 1.5 paivan pituiset arviointivierailut > kaikkiin arvioitaviin yksikoihin, joita kaikkiaan 14. > Vierailut toteutunevat syyskaudella 99. Itsearviointiraportit on > pyydetty 30.9. mennessa, joten joskus sen jalkeen. > > Olisitko itse kaytettavissa ryhman puheenjohtajaksi? > ------- End Forwarded Message -------