GUIDELINES FOR THE SELF-ASSESSMENT
A. DESCRIPTION: QUANTITATIVE AND QUALITATIVE INFORMATION
(max. 15 pages)- Historical background of the university/polytechnic and the programme [yliopiston/ammattikorkeakoulun sekä koulutusohjelman historiallinen tausta]
- The organisation of the university/polytechnic and the position of the programme within it [yliopiston/ammattikorkeakoulun organisaatio sekä koulutusohjelman sijoittuminen ko. organisaatioon]
- Aims (broad purposes), objectives and strategies of the university/polytechnic and the programme (how, by whom, when) [yliopiston/ammattikorkeakoulun ja koulutusohjelman päämäärät (laajemmassa mittakaavassa, esim. missiot, visiot) sekä tavoitteet ja strategiat (mistä lähtökohdista, kenen toimesta ja milloin asetettu)]
- Financial resources of the programme [koulutusohjelman rahalliset resurssit]
- The present situation of the programme and oncoming changes [koulutusohjelman nykytilanne ja lähitulevaisuuden muutokset]
- Major changes and improvements during the past five years [merkittävimmät muutokset ja parannukset viimeisten viiden vuoden aikana]
- Curriculum and content in 1998 – 1999 [opinto-ohjelma ja sisältö lukuvuonna 1998-1999], table 1 (see appendix 1)
Appendix on curriculum and course contents in English [englanninkielinen opinto-ohjelma sekä lyhyet englanninkieliset kuvaukset kurssisisällöistä liitteenä]
- Connections between research and programme [tutkimustyön ja koulutusohjelman välinen yhteys]
Appendix on research and development projects since 1.1.1998 [tutkimus- ja kehitysprojektit 1.1.1998 lähtien liitteenä]
- Staff profile [koulutusohjelman/osaston henkilöstö]
- Staff development programme [henkilöstön kehittämisohjelma]
- Part-time teachers from industry and commerce [elinkeinoelämästä tulevat osa-aikaiset opettajat/luennoitsijat]
- Incentives [henkilöstön kannustimet]
- Student profile and recruitment of students [koulutusohjelmaan tulevat opiskelijat ja heidän rekrytointinsa]
- Graduates and their employment [koulutusohjelmasta valmistuneet ja heidän työllistymisensä]
- Interaction between programme and alumni (depth, breadth) [koulutusohjelman ja entisten opiskelijoiden (alumni) väliset yhteistyömuodot (syvyys, laajuus)]
- Teaching methods, student engagement and participation [opetusmenetelmät, opiskelijoiden sitoutuminen ja osanotto menetelmien kehittämiseen]
- Use of learning resources [oppimista tukevien resurssien (oppimateriaalit, tietotekniikka, laboratoriot, kirjasto ym.) käyttö opetuksessa ja oppimisessa]
- Skills achieved (e.g. transferable, cognitive, subject-specific, practical/professional, language, personal) [opitut tiedot ja taidot (esim. ammatista riippumattomat kuten neuvottelu-, kommunikointi- johtamis-, esiintymis- ja ryhmätyötaidot; tiedon käsittely-, omaksumis- ja etsimistaito; oman erikoisalan osaaminen; käytännön ja ammattitaidot; kielitaito, henkilökohtaiset taidot)]
- Latest innovations in teaching [viimeisimmät innovaatiot opetuksessa]
- The range of assessment methods (e.g. written exams with essay questions or applied problems, continuos assessment of coursework, laboratory work, projects, use of learning diaries and portfolios) [käytössä olevat oppimisen arviointimenetelmät (esim. essee-kysymyksiä tai sovellettuja tehtäviä sisältävät tentit, kurssi-, laboratorio- tai projektityöskentelyn jatkuva arviointi, oppimispäiväkirjojen käyttö)]
- Criteria (e.g. clarity, students' understanding of criteria and assignments) [arvioinnin kriteerit (selvyys, kriteerien ja tehtäväksiantojen ymmärtäminen)]
- Marking/grading policy [arvostelupolitiikka]
- The use of students' self-assessment (e.g. examples how students evaluate their own learning) [opiskelijoiden itsearvioinnin hyväksikäyttäminen (esim. esimerkkejä siitä, miten opiskelijat arvioivat itse omaa oppimistaan)]
- Feedback to students and/or curriculum/course design [palaute arvioinnista opiskelijoille ja/tai opinto-ohjelman/kurssien suunnitteluun]
- Monitoring of student progression [opiskelijoiden opinnoissa etenemisen tarkkailu]
- General (e.g. strategy for support and guidance, written guidance on the programme/course level) [yleinen ohjaus (esim. strategia opiskelijoiden tukemiseksi ja ohjaamiseksi, kirjalliset ohjeistukset koulutusohjelma/kurssitasolla)]
- Academic guidance (e.g. concerning course options, study skills) [akateeminen ohjaus (esim. kurssivalinnat, opiskelua tehostavat ja ohjaavat taidot)]
- Tutoring and welfare support [tutor-toiminta sekä opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen]
- Career information and guidance [tiedotus ja ohjaus uravalinnassa]
- Relevant library services (e.g. course book and periodical stock, study space) [kirjastopalvelut (esim. kurssikirjat ja alan aikakausilehdet, opiskelutilat)]
- IT facilities and equipment [tietotekniikan tilat ja laitteet]
- Laboratories and other special educational facilities [laboratoriot sekä muut erityiset oppimista tukevat tilat ja välineistöt]
- Programme co-operation with other institutions (national, international) [koulutusohjelman yhteistyömuodot muiden oppilaitosten kanssa (kotimaiset, kansainväliset)]
- Programme interaction between industry and commerce (e.g. projects, thesis-work, advisory groups) [koulutusohjelman sekä elinkeinoelämän välinen yhteistyö (esim. projektit, opinnäytetyöt, neuvoa-antavat ryhmät)]
- Teacher and student exchange [opettaja- ja opiskelijavaihdot]
- Internal arrangements for monitoring and evaluating strategies [sisäiset järjestelyt/järjestelmät strategioiden tarkkailemiseksi ja arvioimiseksi]
- Revision of objectives, curriculum and course contents [tavoitteiden, opinto-ohjelman ja kurssisisältöjen tarkistus ja muuttaminen]
- Recognition of educational requirements in industry, commerce and public life [teollisuuden, kaupan ja julkisen elämän asettamien koulutuksellisten vaatimusten tunnistaminen]
- Assessment of course feedback [opiskelijoiden antamien kurssipalautteiden arviointi]
- Organisation of the self-assessment process (timetable, names and positions of participating persons) [itsearviointiprosessin organisointi (aikataulu, prosessissa mukana olleiden henkilöiden nimet ja positiot)]
appendices
B. SELF-ASSESSMENT: THE EVALUATION OF THE QUALITY OF THE PROGRAMME
(5 to 15 pages)