University of Helsinki
Department of Computer Science
Teatterimalli
Eliot ja sen edeltäjä Halsa++ pohjautuvat teatterimalliin animaatiota
muodostaessaan. Teatterimallissa ohjelmaa tarkastellaan kuten
näytelmäkäsikirjoitusta. Näytelmä voidaan esittää usealla eri
näyttämöllä, kullakin näyttämöllä on näyttelijöitä,
jotka eri tilanteissa voivat esittää eri rooleja. Roolin
esitys riippuu näytelmän ohjauksesta.
- Roolit
- Ohjelmoijan näkökulmasta roolit vastaavat ohjelman tietorakenteita,
muuttujia. Muuttujille voi suorittaa kaikkia normaaleja toimenpiteitä.
Näytelmän kirjoittajan ei tarvitse antaa kaikkia rooleja näyttelijöille,
vaan hän voi jättää osan rooleista pois ruudulla näkyvästä näytelmästä.
Animaattori toimii kuin näytelmän ohjaaja päättäessään mitkä roolit
hänen mielestään ovat tärkeimpiä näytelmän kokonaisuuden kannalta.
- Näyttelijät ja esitys
- Näyttelijä on teatterimallissa graafinen olio, jolla
on ominaisuuksinaan mm. koko, väri, muoto ja sijainti. Kukin näyttelijä
liittyy tasan yhteen rooliin, mutta yhteen rooliin voi liittyä usea
näyttelijä. Animaattori voi ohjata näyttelijää muuttamalla sen ominaisuuksia.
Näytelmän kirjoittajan tai sen ohjaajan määrittelemiä näyttelijän muodon
muutoksia kutsutaan näyttelijän esitykseksi.
- Eliot teatteri
- Eliot tarjoaa useille perustietotyypeille sopivia
näyttelijöitä. Tämä on tärkeä piirre Eliotin kaltaisessa
animointijärjestelmässä, sillä näin animoijan ei tarvitse käsitellä
matalan tason animointiprimitiivejä animaation tuottamiseksi.
Alkusivulle
Sivu viimeksi päivitetty 03.5.96
Tommi Teräsvirta