University of Helsinki        Department of Computer Science

Teatterimalli

Eliot ja sen edeltäjä Halsa++ pohjautuvat teatterimalliin animaatiota muodostaessaan. Teatterimallissa ohjelmaa tarkastellaan kuten näytelmäkäsikirjoitusta. Näytelmä voidaan esittää usealla eri näyttämöllä, kullakin näyttämöllä on näyttelijöitä, jotka eri tilanteissa voivat esittää eri rooleja. Roolin esitys riippuu näytelmän ohjauksesta.
Roolit
Ohjelmoijan näkökulmasta roolit vastaavat ohjelman tietorakenteita, muuttujia. Muuttujille voi suorittaa kaikkia normaaleja toimenpiteitä. Näytelmän kirjoittajan ei tarvitse antaa kaikkia rooleja näyttelijöille, vaan hän voi jättää osan rooleista pois ruudulla näkyvästä näytelmästä. Animaattori toimii kuin näytelmän ohjaaja päättäessään mitkä roolit hänen mielestään ovat tärkeimpiä näytelmän kokonaisuuden kannalta.
Näyttelijät ja esitys
Näyttelijä on teatterimallissa graafinen olio, jolla on ominaisuuksinaan mm. koko, väri, muoto ja sijainti. Kukin näyttelijä liittyy tasan yhteen rooliin, mutta yhteen rooliin voi liittyä usea näyttelijä. Animaattori voi ohjata näyttelijää muuttamalla sen ominaisuuksia. Näytelmän kirjoittajan tai sen ohjaajan määrittelemiä näyttelijän muodon muutoksia kutsutaan näyttelijän esitykseksi.
Eliot teatteri
Eliot tarjoaa useille perustietotyypeille sopivia näyttelijöitä. Tämä on tärkeä piirre Eliotin kaltaisessa animointijärjestelmässä, sillä näin animoijan ei tarvitse käsitellä matalan tason animointiprimitiivejä animaation tuottamiseksi.

Alkusivulle


Sivu viimeksi päivitetty 03.5.96

Tommi Teräsvirta