Vierailuluento
FT Marja Kopponen
Joensuun yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos)
Tietokoneavusteisten opetusohjelmien arviointi
Päivä perjantai 19. syyskuuta 1997 Paikka
   Tietojenkäsittelytieteen laitos,
Teollisuuskatu 23 sali A318Aika 10 - 11 Esitelmä perustuu Kopposen keväällä 1997 esittämään väitöskirjaan CAI in CS.
Tiivistelmä
Tietokoneavusteisia oppimisympäristöjä on tutkittu ja kehitetty noin 30 vuoden ajan. Varsinkin viimeisten kymmenen vuoden aikana tietokoneiden, erityisesti niiden multimediaominaisuuksien, tietoverkkojen ja ohjelmistojen kehittyminen on lisännyt mahdollisuuksia käyttää tietokoneita oppimisen tukena. Tekniikan kehittämisen ohella on tutkittu myös oppimisteorioita, jotka ottavat huomioon uudet, tekniikan mukanaan tuomat mahdollisuudet.Tietokoneavusteisten opetusohjelmien (TAO-ohjelmien) suunnittelu ja toteuttaminen eivät ole helppoja tehtäviä. Opetusohjelmatuotannon tueksi onkin kehitetty erilaisia malleja, jotka opastavat tekijöitä suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheissa. Useimpien suunnittelumallien ongelmana on niiden yleisluonteisuus: mallit eivät ota kantaa yksityiskohtiin ja niiden toteuttamiseen. Opetusohjelman valintakaan ei ole helppoa. Valinnan tueksi on tarjottu pintapuolisia luokittelumenetelmiä, joissa käydään läpi ominaisuuslistaa ja arvioidaan toteutus '+' tai '-' -merkillä. Tällainen arviointi ei anna kattavaa kuvaa kohteestaan.
Seminaarissa esitellään uusi kriteeristö TAO-ohjelmien suunnitteluun ja arviointiin. Kriteeristön avulla voidaan TAO-ohjelmia tarkastella neljästä eri näkökulmasta: sisältö, opastus ja ohjeet, käyttöliittymä sekä laitteet ja ohjelmisto. Sisällön arviointi perustuu opetettavaan aiheeseen ja sen piirteisiin. Sisällön esittämisen sekä opastuksen ja ohjeiden arviointi pohjautuu oppimisteorioihin. Käyttöliittymää puolestaan arvioidaan käyttöliittymätutkimuksesta saatujen tietojen perusteella. Kehitetty menetelmä tuottaa arvioidusta TAO-ohjelmasta lukumäärätietoihin perustuvan kurssiprofiilin ja sitä täydentävän sanallisen arvioinnin. Kriteeristö on tarpeellinen suunniteltaessa, toteutettaessa ja valittaessa TAO-ohjelmia. Kriteeristöä testatakseni olen arvioinut eräitä tietojenkäsittelytieteen opetuksessa käytettyjä TAO-ohjelmia.