Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietoa laitoksesta:

 

Suomeksi In English

Muutto EXACTUMiin kesällä 2004

Teollisuuskatu
Teollisuuskatu 23-25
Exactum Exactum
Gustaf Hällströmin katu 2b
(Exactum-kamera)

Muuttotempaus Teollisuuskadulta Kumpulaan tehdään 13.8.2004 höyryveturilla.
Katso lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet sivulta http://www.cs.helsinki.fi/u/wikla/1009/.

Exactumin juhlalliset VIHKIÄISET pidetään perjantaina 17.9.2004 klo 14 alkaen.
Lisätietoja myöhemmin.

AJANKOHTAISTA / PÄIVITYKSIÄ SIVULLE

YLEISTÄ

Yliopiston toiminta on koottu pääosin neljälle kampusalueelle:

Kumpulan kampusalueella sijaitsevat jo

Lisäksi rakenteilla on Ilmatieteen laitos ja Merentutkimuslaitos (Atrium).

Kesällä 2004 valmistuu Kumpulan kampusalueelle uusi rakennus Exactum. Exactumiin muuttavat Helsingin yliopiston

Exactumin kokonaispinta-ala on noin 16 500 bruttoneliömetriä ja kustannusarvio noin 22 miljoonaa euroa. Julkisivut ovat pääosin teräsrankarunkoisia kevytelementtejä, verhouksena on käytetty alumiinisäleikköä. Työhuoneet ovat pääasiassa 1- 2 hengen huoneita ja suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomioita tilojen muunneltavuuteen. Työhuoneiden mallikalusteita katselmoitiin 10.12.2003 (kuvat Pekka Niklander). Rakennuksen suunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy. Hankkeen rakennuttaa Senaatti-kiinteistöt.

Exactumin kiinteistöesimieheksi on valittu tietojenkäsittelytieteen laitoksen professori Timo Alanko.

Exactumin katuosoitteeksi on päätetty

PL 68 (Gustaf Hällströmin katu 2b)
00014 Helsingin yliopisto

Kumpulan kampuksen sijainti ja liikenneyhteydet.

MUUTTOAIKATAULU

Tietojenkäsittelytieteen laitos muuttaa Exactumiin nykyisten suunnitelmien mukaan viikoilla 30-32 (heinä-elokuussa) 2004. Tarkempi muuttoaikataulu tulee myöhemmin.

Laitoksen kirjaston muutto alkaa 17.5 - muuton jälkeen kirjasto tulee toimimaan Kumpulan tiedekirjaston tiloissa. Kirjaston muuttoa koordinoi Matti Nykänen (puh. 44237, Matti.Nykanen@cs.helsinki.fi). Muuton aikana kirjoja voi lainata normaalisti, jos ne löytyvät vielä hyllystä. Muuttolaatikoista kirjoja ei saa enää poimia!!! Muuton alusta kesäkuun loppuun asti laitoksen henkilökunta voi tilata kirjoja ja artikkelikopioita sähköpostilla ( kumpula-library@helsinki.fi) Kumpulan tiedekirjastosta; kirjat toimitetaan sisäpostilla Teollisuuskadulle. Lisätietoja löytyy Kumpulan tiedekirjaston kotisivuilta http://www.helsinki.fi/ml/kirjasto/ .

Tietotekniikkaa ryhdytään siirtämään kesäkuussa 2004.   Vallilan atk-luokat ovat opiskelijoiden käytössä kesäkuun ajan,   mutta niiden toimintakuntoon ei heinäkuussa kannata luottaa.   Tietotekniikan muuttoa johtaa Petri Kutvonen (puh. 44216, Petri.Kutvonen@cs.helsinki.fi).

Tarkempi selvitys muuttoaikatauluista löytyy seuraavasta taulukosta.

MUUTTO-OHJEET (TKTL 3.3.2004)

Tietojenkäsittelytieteen laitoksen muuttovastaavana toimii Inka Oksanen puh. 44673, muuttovastaava@cs.helsinki.fi Jos sinulla on jotakin muuttoon liittyviä kysymyksiä/kommentteja, niin ota yhteyttä Inkaan.

1. Pakkaaminen/Purkaminen

KUMPULAAN EI SAA VIEDÄ TARPEETTOMIA PAPEREITA/TAVAROITA!
Työhuoneiden siivoaminen ja vanhojen papereiden lajittelu/pois heittäminen TULEE ALOITTAA VÄLITTÖMÄSTI!

Roskalava ilmestyy vieraaksemme vielä kertaalleen juuri ennen muuton alkua, viikolla 28 tai 29. Tälle lavalle saa jälleen viedä sekajätettä.

Paperipinot voi toimittaa käytävillä oleviin paperinkeräyslaatikoihin. Isojen erien kuljettamisesta voi sopia siviilipalvelusmiesten kanssa. Myös silppuriin meneviä papereita kerätään viikoittain ja näitäkin papereita varten voi pyytää noutoa siviilipalvelusmiehiltä. Lisätietoa: pekka.haavisto@cs.helsinki.fi

Erilaisten opetus- ja tutkimusasiakirjojen säilytysaikoja voi käydä tarkistamassa osoitteesta https://www.cs.helsinki.fi/henkilokunta-intranet/sailytysajat.htm (linkki löytyy myös henkilökunta-sivulta).

Tekninen osasto on luvannut toimittaa muuttolaatikoita 2-3 viikkoa ennen muuton alkua. Laitokselle saadaan pieni erä (100-200 kpl) muuttolaatikoita juhannusviikolla. Nämä laatikot on tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille henkilöille, joilla ei ole MITÄÄN mahdollisuutta pakata kaikkia tavaroitaan heinäkuussa. PÄÄSÄÄNTÖNÄ ON LAJITELLA TAVARAT JA PAPERIT JO KEVÄÄN AIKANA, JOLLOIN TAVAROIDEN PAKKAAMINEN MUUTTOLAATIKOIHIN HEINÄKUUSSA ONNISTUU HELPOSTI JA NOPEASTI!

Ennen juhannusta saapuvat laatikot on jaettu tarvitseville (Inkalla saattaa olla vielä ylimääräinen laatikko tai pari). Pääosa muuttolaatikoista toimitetaan laitokselle maanantaina 5.7. KAIKKI MUUTETTAVA MATERIAALI PITÄÄ OLLA MUUTTOLAATIKOISSA VIIMEISTÄÄN MAANANTAINA 19.7. ellei muuttovastaava ole toisin ohjeistanut. Jokaiseen muuttolaatikkoon kiinnitetään kohdehuoneen (Excatumin) numero. Siviilipalvelusmiehet toimittavat riittävästi tällaisia lappuja jokaiselle muuttajalle maanantaina 5.7. Siviilipalvelusmiehillä riittää puuhaa muuton aikana, joten toivomme, että kukin pakkaisi ja purkaisi omat laatikkonsa ellei muuttovastaavan kanssa ole toisin sovittu.

Kaikki tavarat tulee olla pakattuna VIRALLISIIN muuttolaatikoihin viimeistään 19.7.. Kaikki muut tavarat tulkitaan roskiksi ja heitetään pois muuton loputtua! Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voit jättää kaikki roskat lojumaan huoneen lattialle. Kaikkiin muuttolaatikoihin on merkittävä näkyvästi uuden huoneen numero esim. maalarinteipillä. Välittömästi muuton jälkeen laitoksen johtaja tekee luovutettavissa huoneissa loppukatselmuksen.

Muuttolaatikoiden siirtymisestä järjestetään informaatiota verkkoon. ON KAIKKIEN ETU, ETTÄ MUUTTOLAATIKOT TYHJÄTÄÄN MAHDOLLISIMMAN NOPEASTI. Muuttolaatikoita ei kuitenkaan tarvitse tyhjätä heti siirtymistä seuraavana päivänä, vaan RIITTÄÄ, ETTÄ KAIKKI LAATIKOT ON TYHJÄTTY KESKIVIIKKOON 11.8. KLO 20 MENNESSÄ ellei muuttovastaava ole toisin ohjeistanut. Pääsääntö kuitenkin kuuluu: mitä nopeammin, sen parempi.

2. Muutettavat kalusteet

Vain sovitut kalusteet voidaan muuttaa ja ne tulee varustaa tulopään huonenumerolla (tämä on jo tehty!) Muutettaviin kalusteisiin kiinnitetään tulevan huoneen pohjapiirros, johon on merkittävä kalusteen sijoituspaikka uudessa huoneessa. Pohjapiirrokset ja kiinnitysteippi jaetaan myöhemmin niille henkilöille, jotka ovat jo aikaisemmin ilmoittaneet ottavansa mukaan "omia" kalusteita.

3. Henkilökortit

Kumpulaan muutettaessa kaikilla pitää olla kuvallinen henkilökortti! Jokaisen tulee hankkia kevään 2004 aikana itselleen henkilökortti.

Tietoja kortin hakemisesta löytyy sivulta http://www.helsinki.fi/henkos/muut/henkilokortti.html. Henkilökortin hakulomakkeita tilataan keskitetysti laitokselle kerralla isompi erä. Tiedottaja Lotta Lounasmeri hoitaa henkilökorttien hakuprosessin.

Valokuvallisen kortin saajat ovat saaneet täytettävät paperit postilokeroroihinsa ja dead line lomakkeen&valokuvan toimittamiselle on 7.5. Täytetty lomake ja paperikuva toimitetaan Lotta Lounasmerelle; jos passikuvan haluaa toimittaa sähköisessä muodossa niin se pitäisi lähettää osoitteeseen: Pekka.Haavisto@cs.Helsinki.FI.

Henkilökortin tilanneille:
Hae oma korttitelineesi, ketju ja/tai klipsi 3.kerroksen postitushuoneesta! Otathan vain yhdet kappaleet!!

4. Puhelinnumerot

Kaikkien puhelinnumerot vaihtuvat Kumpulaan muutettaessa. Puhelinvaihde allokoi uudet numerot huoneiden mukaan. Muuttovastaavat lähettävät puhelinvaihteeseen tiedon henkilöiden sijoittumisesta viimeistään 14.5.2004.

Exactumin puhelinnumerot on jaettu ja ne löytyvät oheisesta listasta huoneen numeron mukaisessa järjestyksessä.

5. Huonejako ja avaimet

Huonejako:

Henkilöiden sijoittelu Exactumin huoneisiin on nähtävänä Teollisuuskadulla 4. kerroksen kahvihuoneessa (B440) nuppineulakartalla. Huoneisiin on sijoitettu ne henkilöt, joiden tiedetään tarvitsevan työskentelypaikan 1.8.2004 alkaen. Sivutoimisia tuntiopettajia ja tutkijalinjalaisia ei ole lueteltu nimeltä, vaikka näille ryhmille tilaa on varattu.

Mikäli huomaat virheitä, niin ilmoita niistä: Heikki.Lokki@cs.helsinki.fi. Sijoittelun muuttamiseksi ennen muuttoa on oltava erittäin hyvät perustelut.

Linkkien alta löydät listat, joista sijoittelu selviää sukunimen mukaan ja huoneen mukaan järjestettynä. Samat listat löytyvät myös 4. kerroksen kahvihuoneen pöydältä.

Avaimet:

TEOLLISUUSKADUN AVAIMET:
Teollisuuskadun avaimet (myös magneetti- eli lakuavain) palautetaan ennakkotiedoista poiketen alakerran vahtimestareille tai talon aukioloaikojen ulkopuolella suljetussa kirjekuoressa lähtevän postin lokeroon. HUOM. Kirjekuoresta pitää selkeästi käydä ilmi, että kyseessä on avainpalautus vahtimestarille, palauttajan nimi sekä huone, johon avaimet käyvät. Kirjekuoria järjestetään postihuoneeseen.

EXACTUMIN AVAIMET:
Exactumin avaimet saa Exactumin vahtimestarilta. Avainten luovutusta varten pitää olla henkilökortti mukana. Avaimet eivät ilmeisestikään ole vielä valmistuneet, joten vielä niitä ei kannata käydä hakemassa.

6. Kesäopetus

Kesäkuun opetus pidetään normaalisti nykyisissä tiloissa.

Alustavasti on suunniteltu, että kaikki opetus (mukaanlukien avoimen yliopiston opetus) heinä-elokuussa järjestetään Physicumissa. Elokuun erilliskokeet on kuitenkin alustavasti suunniteltu pidettäväksi Teollisuuskadun Auditoriossa.

Kesän 2004 opetusohjelma löytyy osoitteesta http://www.cs.helsinki.fi/opinnot/kesa04opetus.html.

7. Tietotekniikka

TKTL:n Atk-uutiset (http://www.cs.helsinki.fi/compfac/uutiset/) kertoo Exactumiin tulevasta tietotekniikasta (muun muassa langattomasta lähiverkosta) ja yleisiä asioita tietotekniikan muutosta. Tietotekniikan muuttoon liittyviin kysymyksiin vastataan osoitteessa tietotekniikkaryhma@cs.helsinki.fi.

Henkilökunnan tietokoneista suuri osa uusitaan muutossa. Tässä tapauksessa vanhat työasemat jätetään Vallilan työhuoneisiin ja uusi kone odottaa Exactumissa uudessa työhuoneessa. Tiedostot siirretään verkon kautta myöhemmin annettavien ohjeiden mukaan. Myöhemmin ilmoitetaan, ketkä saavat uuden työaseman. Jos työasema muutetaan Exactumiin, työhuoneen asukkaan tulee pakata laitteet samoihin laatikoihin muiden muuttotavaroiden kanssa. Tästä seuraa "henkilökohtainen käyttökatko" siihen saakka, kunnes muuttolaatikot ovat saapuneet Exactumiin. Tarvittaessa atk-ylläpito auttaa laitteiden pakkaamisessa. Muutetut työasemat kytketään Exactumin kiintään verkkoon ylläpitäjän avustuksella.

Tietokoneluokat ovat Vallilassa käytössä juhannukseen asti, minkä jälkeen ne puretaan vähitellen. Uudet luokat saadaan käyttöön Exactumissa elokuun aikana.

Palvelimet ovat käytössä jatkuvasti fyysisestä sijainnista riippumatta, lukuunottamatta palvelinkohtaisia, korkeintaan muutamien tuntien katkoja. Katkoista ilmoitetaan tarkemmin tktl-listalla ja keskusteluryhmissä hy.tktl.tiedotukset ja hy.atk.katko.

Vanhentuneita atk-laitteita kerätään Vallilassa touko- ja elokuussa. 24. - 28.5. on Vallilan sisäpihalla, lähellä E-rappua, atk-romulava. Yliopiston käyttöomaisuusrekisteriin kuulumattomat laitteet voi viedä suoraan lavalle. Magneettiset mediat (levykkeet, nauhat) voi viedä itse Vallilan huoneessa B326 olevaan astiaan. Astiaan tuodut mediat demagnetoidaan.

MUUTTO-OHJEET (Tekninen osasto 17.11.2003)

1. Yleistä

Muutoista vastaa teknisellä osastolla kunkin hankkeen vetäjä tai erikseen nimetty muuttovastaava. Muutot hoidetaan pääosin yliopiston korjaus- ja kuljetuspalveluiden ajoneuvoilla ja välineillä. Asiaa hoitavat teknisellä osastolla:

Muuttava yksikkö nimeää keskuudestaan muuttovastaavan. Hän vastaa yksikön muutoista ja huolehtii siellä tiedottamisesta ja ohjaamisesta muuttoihin liittyvissä asioissa. Laitoksen muuttovastaavan tulee tuntea hyvin laitoksen toimintaa ja hänellä tulee olla riittävät valtuudet päätöksentekoon ja mahdollisuus käyttää järjestelyihin riittävästi aikaa.

Laitoksen muuttovastaava määrää lähtöpään ja tulopään valvojan. Lähtöpään ja tulopään valvojien tehtävinä on esim. ohjata muuttomiehiä ja valvoa, ettei tiloissa ole muuttoihin kuulumattomia henkilöitä.

2. Jätteet

Varastojen tyhjennys on aloitettava hyvissä ajoin ennen muuttoa ja syntyvien jätteiden lajittelussa on noudatettava yliopiston jäteohjeita.

Hyötykäyttöön kelpaavaa paperia ja pahvia ei saa laittaa sekajätteen joukkoon. Mikäli kiinteistössä on keräysastiat metalli- ja lasijätteelle, on myös ne lajiteltava asianmukaisesti. Vanhojen paperiarkistojen lajitteluun saa ohjeita Paperinkeräys Oy:stä (puh. 228 191). Sen kanssa voi myös sopia suurempien paperivarastojen erillisnoudosta.

Ongelmajätteet (jätekemikaalit, kiinnite- ja kehitejätteet) ja muut vaaralliset aineet on pakattava ja merkittävä asianmukaisesti, eikä niitä saa sekoittaa muiden muuttotavaroiden joukkoon.

Vanhat atk-laitteet (tietokoneet, näytöt, kirjoittimet ym.) ja muu laiteromu on kerättävä erilleen muusta jätteestä, esim. rullakkoon. Yliopiston kuljetuspalvelut noutaa ne erillisestä tilauksesta. Atk-osasto (Keijo Sulkuvesi) käy tarvittaessa lajittelemassa suuremmat erät niin, että varaosiksi kelpaava jäte erotellaan. Kanerva kuljettaa jätteiksi menevät suoraan ongelmajätekeräykseen. Atk- ja laiteromu sisältää ongelmajätteeksi luokiteltavia aineita. Niiden laittaminen sekajätelavalle (kaatopaikkajäte) on ehdottomasti kielletty.

Tulostimien vanhat värikasetit (sekä laser että mustesuihku) ja matkapuhelimet akkuineen voi lähettää sisäpostissa keskitettyyn keräykseen osoitteella Keijo Sulkuvesi, tietotekniikkaosasto, PL 26.

Valkoiselle toimistopaperille ja keräyspaperille voi tilata 240 tai 600 litran lisäastioita. Jätteiden keräilylavoista ja lisäastioista sekä niiden poiskuljetuksista antaa lisätietoja korjaus- ja kuljetuspalvelut, puh. 44105 (DIANA 950).

Lisätietoja antaa tekniseltä osastolta ympäristövastaava Virpi Pyy puh. 22315 (DIANA 950). Jätteiden välttämisen ja hyötykäytön pikaopas on osoitteessa www.tekn.helsinki.fi/hankinta/liite3.html sekä yliopiston jäteohjeet (pitempi versio) osoitteessa www.tekn.helsinki.fi/ymparisto/jateohje.doc.

3. Turvallisuus

Kaikkien muuttavien ja muuttoihin osallistuvien henkilöiden tulee käyttää nimellä varustettua henkilökorttia. Muuttoihin osallistuvien ulkopuolisten henkilöiden henkilökortista tulee ilmetä heidän edustamansa yrityksen nimi ja osoite.

4. Laatikot

Laitoksen muuttovastaava tilaa muuttolaatikot korjaus- ja kuljetuspalveluista. Toimitusaika on n. 2 viikkoa. Laatikot pakataan lähtöpäässä ja puretaan uusissa tiloissa mahdollisimman nopeasti. Laatikon vuokra on n. 10 senttiä/vrk. Muuttolaatikoiden kierto on yhteensä kaksi viikkoa, 1 viikko pakkaukseen ja 1 viikko purkuun.

Muuttolaatikoita käytetään sellaisten tavaroiden kuljettamiseen, jotka kokonaisuudessaan mahtuvat niihin. Isompien tavaroiden kuljetus, esim. rullakoilla, sovitaan projektikohtaisesti.

Laatikkomäärää arvioitaessa neuvoa voi kysyä korjaus- ja kuljetuspalveluista. (mapit / kirjat n. 1 hyllymetri / laatikko)

Huom.

5. Koneiden, laitteiden ja särkyvän tavaran muutot

Erikoislaitteiden muutoista on aina erikseen sovittava korjaus- ja kuljetuspalveluiden edustajan kanssa. Kiinteästi taloteknisiin (vesi, sähkö, ilmanvaihto) verkkoihin kytkettyjen laitteiden irrotuksen hoitaa yliopiston tekninen huolto.

Herkkien ja helposti rikkoutuvien tutkimuslaitteiden muuttojärjestelyt hoitaa ja kustantaa laitos itse.

Huom.

6. Kalusteiden muutot

Vanhojen kalusteiden muutoista sovitaan projektikohtaisesti erikseen. Jos muuttava yksikkö on sopinut teknisen osaston yhteyshenkilön kanssa kalustemuutoista, on kalustesiirrot otettava huomioon aikataulussa ja työjärjestyksessä. Kaapit ja laatikostot tulee lukita ja avaimet kiinnittää teipillä oveen. Taulujen ja muiden taide-esineiden siirroista lisäohjeita saa Helsingin yliopiston museon intendentiltä Kati Heinämieheltä, puh. 22 928.

7. Muuttotavaroiden merkitseminen

Kaikki muutettavat tavarat merkitään selvästi näkyvällä tavalla.

8. Muuttoreitit ja suojaus

Suojaustarpeesta sovitaan projektikohtaisesti erikseen. Lähtöpään muuttoreitit ja suojaustarpeet katsotaan yhdessä yksikön muuttovastaavan kanssa.

9. Puhelinkoneiden muutot

Pääsääntöisesti puhelinkoneet otetaan muutoissa mukaan. Puhelimiin liittyvissä asioissa tulee ottaa ajoissa yhteyttä puhelinvaihteeseen puh. 24444.

(5.2.2004 muuttokokous): Vanhoja puhelimia ei oteta mukaan Kumpulaan; kaikille hankitaan uudet puhelimet Exactumiin.

10. Avainasiat muuttojen yhteydessä

Uusien avaimien luovutuksista sovitaan projektikohtaisesti. Lisätietoja saa erillisestä ohjeesta avain- ja lukkohuollosta.

Vanhat avaimet luovutetaan yksikön avainvastuuhenkilölle, joka edelleen luovuttaa ne projektikohtaisesti sovittavalle henkilölle (HY:n vahtimestarille tai lukkosepälle).

11. Tilojen luovutus

Välittömästi muuttojen jälkeen laitoksen esimies ja teknisen osaston muuttoprojektin vetäjä tekevät luovutettavissa tiloissa loppukatselmuksen. Katselmuksen yhteydessä täytetään lomake, jonka muuttoprojektin vetäjä on esitäyttänyt laitostietojen sekä rakennus- ja huonenumeroiden osalta. Molemmat osapuolet allekirjoittavat lomakkeen ja teknisen osaston muuttoprojektin vetäjä toimittaa sen Ville Vihriälälle.

MUUTTOKOKOUKSET


This was the [an error occurred while processing this directive] time this page was accessed.