15.5.2006

Näyteportfolio

Teemu Kerola
TieVie asiantuntijakoulutus 2005-2006

Näyteportfolion tavoitteena on antaa oma näkemykseni TieVie asiantuntijakoulutuksesta 2005-2006.

Koulutukseen sisältyi useita eri osioita, jotka on kukin dokumentoitu erikseen Teemu Kerolan ja Teija Kujalan yhteisessä perusportfoliossa, joka on toteutettu normaalina verkkosivustona.

Näyteportfoliossa esittelen ensiksi TieVie koulutuksen sisällön erilaisine opetus- ja oppimismuotoineen. Koulutus rakentui kullakin osallistujalla oman hankkeen ympärille, joten seuraavaksi kuvaan oman hankkeeni tavoitteet ja kehityksen koulutuksen aikana. Lopuksi kuvailen lyhyesti oman kehittymiseni tämän koulutuksen aikana.

Sisältö

TieVie koulutuksen sisältö
Mentortapaamiset
Lähiseminaarit
Verkkojaksot ja megakonferenssit
Hanketyöskentely
Portfoliotyöskentely

Oma hankekuvaus

Lyhyt kuvaus kehittämishankkeesta
Hankelomake
Ongelmankuvaus
Prosessinkuvaus
Hankkeen nykytila
Oma kehittyminen koulutuksen aikana
Tvt-opetuskäytön tietämys
Oma hanke ja verkostoituminen

TieVie koulutuksen sisältö

Koulutus rakentui useasta erillisestä osioista ja eri osioissa käytettiin lukuisia erilaisia oppimismuotoja. Henkilökohtaisia tapaamisia oli kahdella tasolla, paikalliset mentor-ryhmän tapaamiset ja kansalliset lähiseminaarit. Ohjattu verkkotyöskentely koostui erillisistä verkkokeskusteluihin pohjautuvista verkkojaksoista ja megakonferensseista, jotka olivat verkossa toteutettuja lähiseminaareja.

Kokonaisuutena koulutus oli mielestäni oikein hyvin suunniteltu. Siinä oli mukana verkkojaksoja ja henkilökohtaisia tapaamisia, jotka olivat olennaisia verkkojaksojen onnistumiselle ja verkottumiselle.

Mentortapaamiset

Mentortapaamiset olivat paikallisesti samalla alueella olevien osallistujien noin 6 viikon välein olleita vapaamuotoisia tapaamisia. Tapaamisten tarkoituksena oli tukea omien kehittämishankkeiden toteuttamista ja tarjota yleistä henkilökohtaista tukea koko koulutukseen. Toisena tavoitteena oli siinä sivussa tutustuttaa osallistujat muihin samalla alueella toimiviin osallistujiin ja heidän yksiköihinsä. Tapaamisia käytettiin myös omien hankkeiden esittelyyn ja vertaispalautteen saamiseen muilta osallistujilta.

Tapaamiset olivat ihan hyviä, vaikka niiden anti jäikin pääasiassa oman maantieteellisen alueen verkostoitumiseksi. Tämä ei ole mitenkään huono asia, koska näen verkostoitumisen olevan koko koulutuksen tärkeimpiä päämääriä ja anteja.

Lähiseminaarit

Neljä lähiseminaaria Oulussa, Helsingissä, Jyväskylässä ja Turussa olivat koko koulutuksen tärkein sisältö. Siellä pystyi henkilökohtaisesti tapaamaan kaikkia osallistujia. Seminaarien esittäjät oli valittu etukäteen ja esitysten aihepiirit olivat moninaisia Organisaation muutoskyvystä Yliopistopedagogiikan suuntaviivoihin. Seminaareissa oli myös aina pienemmissä juonneryhmissä tapahtuvaa toimintaa, vaikka ainakin minulle näiden juonneryhmien anti jäi huomattavasti pienemmäksi kuin itse esitysten.

Jotkut seminaarien esityksistä oli selvästi suunnattu vain kasvatustieteilijöille, jolloin niiden sisältö jäi luonnontieteilijöille joskus kasvatustieteilijöiden oman terminologian taakse piiloon. Erityisesti Oulun ja Jyväskylän seminaareissa esitykset olivat hyvin myös luonnontieteilijöille sopivia. Helsingin ja Turun seminaarien esityksien anti oli minulle aika pientä.

Seminaareissa myös aina alustettiin seuraavan verkko-opetusjakson toimintaa.

Oulun lähiseminaarissa samankaltaisia hankkeita yritettiin synergia- ja verkostoitumisetujen vuoksi ryhmitellä 2-4 hankkeen vertaisryhmiin, jotka sitten toimisivat jonkinlaisessa yhteistyössä koko TieVie-koulutuksen aikana. Omaan vertaisryhmääni ("Verkkosotku") tulivat minun ja Teija Kujalan lisäksi kaksi henkilöä Åbo Akademista sekä yksi Haaga Instituutista. Vertaisryhmälle kirjattiin myös yhteinen tavoite, jonka piti olla kaikkia hankkeita yhdistävä. Tavoitteemme ("Kehittää opetusmenetelmien laadun mittareita, joiden avulla voi valita järkeviä tvt-käyttötapoja mille tahansa opetusmenetelmälle, erityisesti ÅA:n ope.fi-2 kurssille ja Haaga Instituutin verkkokokeille.") oli hieno, mutta käytännössä yhteistyö kuihtui täysin muiden vertaisryhmäläisten passiivisuuteen. Toisaalta, näen tämän vertaisryhmäajatuksen lähinnä yhtenä verkostoitumismahdollisuutena, joka vain ei meidän kohdallamme oikein toiminut. Mitään varsinaista haittaa tästä ei meille tai hankkeellemme koitunut.

Yleisesti ottaen lähiseminaarit olivat koko koulutuksen ydin, minkä ympärille muut toiminta rakentui. Niillä alustettiin verkkojaksoja, saatiin tuntumaa uusiin pedagoogisiin ja tvt:n opetuskäytön suuntauksiin. Kaiki esitelmät eivät olleet ihan minun makuuni, mutta tämä ei kai ollut tarkoituskaan. Riittävä osuus esitelmistä oli oikein hyviä, joten ajalle sai hyvin vastiketta. Lähiseminaarit toimivat myös hyvin kansallisen tason verkostoitumisen apuvälineenä.

Verkkojaksot

Verkkojaksojen työskentely oli hyvin huolella ohjattua ja perustui erilaisten oppimisympäristöjen keskusteluryhmien käyttöön. Koulutuksen hyvänä antina olikin tutustua sekä Oulun yliopiston Optima että Turun yliopiston WorkMates oppimisalustoihin. Helsingin WebCT oppimisalusta oli minulle jo ennestään tuttu.

Keskusteluryhmien toimintaohjeet ja aikataulutus annettiin aina ajallaan sähköpostitse, jolloin keskustelut pysyivät aika hyvin raameissaan.

Yhdessä verkkojaksossa kokeiltiin myös roolipeliä realiaikaisen chat-keskustelun avulla toteutettuna. Idea oli ihan hyvä ja peli hyvin määritelty, mutta osallistujilla ei ollut tarpeeksi aikaa tutustua rooleihinsa etukäteen. Osion anti kärsi myös siitä, että kullekin pienryhmälle sopivaa chat-keskusteluaikaa oli lähes mahdoton löytää.

Minulle verkkojaksojen hyöty oli lähinnä uusien tvt-opetuskäytön menetelmiin tutustumisessa sekä jonkin verran oman projektin kehittämisessä. Oli oikeastaan ihan hyvä todeta, että projektisuunnitelmamme pystyi aika luontevasti upottamaan johonkin yleisessä käytössä olevaan prosessinkuvausmalliin. Upotus ei paljoakaan edistänyt työtämme, mutta antoi lisää itseluottamusta.

Megakonferenssit

Megakonferenssit olivat suurellinen nimi eri osallistumispaikkojen yhteisiin videoneuvotteluihin. Ideana oli yksinkertaisesti koota kaikki osallistujat 11-12 eri neuvottelusaliin, jotka kaikki oli sitten yhdistetty usean videoneuvottelu-sillan avulla yhteiseen videoneuvotteluun. Oli sinällään mielenkiintoista nähdä moisen organisaation toiminta, mutta itse käytännön toteutuksesta olisi voinut saada enemmänkin tietoa.

Megakonferenssien esitelmöijät oli niin ikään valittu etukäteen, mutta esitelmien anti jäi selvästi heikommaksi kuin tavanomaisten lähiseminaarien. Toisaalta, eipähän tarvinnut matkustaa minnekään, joten myöskään aikaa ei tuhlautunut kovin paljoa. Esityksistä useimmiten puuttuivat kuulijoille etukäteen jaetut kalvokopiot ja taustamateriaalit, minkä vuoksi esitysten seuraaminen oli vaikeata. Esitelmöijät kuitenkin pitivät esitelmänsä samaan tapaan kuin normaalissa konferenssissakin.

Megakonferensseissa kokeiltiin myös paikallista ryhmätyöskentelyä ja sen tulosten esittelyä muille videolinkkien kautta. Tällaistenkin esitysten anti jäi heikoksi, koska videolinkin kautta voitiin välittä yleensä vain puhujan itsensä kuva. Helsingissä ainakin oli toinen videotykki koko ajan vapaana, jolloin sitä olisi voinut ainakin teoriassa käyttää taustamateriaalin tai PowerPoint kalvojen välitykseen, mutta näin ei tehty. Ehkäpä muissa paikoissa toista tykkiä ei ollut tai sitten sen käytön vaatimaa infrastruktuuria ei ollut.

Megakonferenssien käytännön anti jäi minulle pieneksi, suunnilleen samaan luokkaan lähiseminaarien kanssa. Tosin megakonferenssien yhteydessä paikalla oli enemmän väkeä, joten ehkä verkostoitumista tapahtui paremmin. Megakonferenssista ei mielestäni vielä ole lainkaan yhtä hyödyllinen kuin lähiseminaari, koska kunnon tuntumaa etäpisteisiin ei saanut.

Hanketyöskentely

Kullakin osallistujalla oli oma hankkeensa, jonka ympärille usea koulutuksen osio perustui. Heti alun Orientaatio-verkkojakson aikana hanke esiteltiin muille kaikille yhteisen hankelomakkeen muodossa. Pedagoginen muutos verkkojaksossa hankkeesta työstettiin tarkempi ongelmankuvaus, jota sitten muut osallistujat pääsivät repostelemaan verkkokeskustelun muodossa. Lopuksi samassa verkkojaksossa hankkeelle tehtiin myös prosessinkuvaus.

Oman hankkeen olemassaolo ei mielestäni ollut selvästikään kovin tärkeätä, vaikkakin oman hankkeen käsittely selvästi jäsensi esitettyjä ongelman- ja prosesssinkuvauksen problematiikkaa. Oman hankkeen valmistuminen koulutuksen aikana ei myöskään ole tärkeätä, vaikkakin se useilla voi koitua mukavaksi koulutuksen sivutuotteeksi.

Portfoliotyöskentely

Toisesta verkkojaksosta alkaen kunkin osallistujan tuli aloittaa perusportfolion kerääminen TieVie koulutuksesta. Ideana on, että perusportfolioon sisältyy kaikki koulutuksen aikana tuotetut kirjoitelmat. Oma perusportfolioni on yhteinen Teija Kujalan kanssa, koska hankkeemmekin on yhteinen.

Näyteportfolio kootaan perusportfolion materiaalista koulutuksen loppupuolella omassa verkkojaksossaan. Näyteportfolion varsinainen kuviteltu käyttötarkoitus on tahallaan jätetty määrittelemättä, joten jokainen osallistuja voi määritellä sen itse. Näyteportfolioni on juuri tämä dukumentti.

Portfoliotyöskentely auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja kokemuksia koko koulutuksesta. Ilman tätä näyteportfoliota tämä jäsennys olisi varmaan jäänyt tekemättä, mikä olisi huomattavasti vähentänyt koko koulutuksen antia. Toisaalta, olihan siinä jonkin verran työtäkin.

Oma hankekuvaus

Lyhyt kuvaus kehittämishankkeesta

Tutkitaan verkkokurssin kokonaisvaltaista suunnittelua. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Teemu Kerola ja Teija Kujala.

Hanke on kaksitahoinen. Opettajan näkökulmasta oleellinen kysymys on, miten opettaja pystyy tekemään järkeviä päätöksiä harkitessaan verkkomoduulien käyttöä kurssillaan. Tähän sisältyy usein myös se vaihtoehto, että osa kurssista toteutetaan perinteisillä opetusmenetelmillä, jolloin joitakin verkkomoduuleja voidaan käyttää täydentämään perinteistä opetusta.

Verkko-opetuksen tukiryhmän näkökulmasta painopiste on siinä, mitä tietoja/taitoja pitäisi opettajalle antaa em. päätösten tueksi ja miten nämä tiedot tuotetaan. Tähän sisältyy erilaisten verkkomoduulien esittelyä sellaisella tarkkuudella, että kynnys verkkomoduulien käyttöön tulisi opettajalle mahdollisimman pieneksi.

Esittelimme (kalvot) hankettamme Jyväskylän lähiseminaarissa omalle juonneryhmällemme (opetuksen uudistajat II).

Hankelomake

Orientaatio-verkkojakson aikana hanke esiteltiin muille kaikille yhteisen hankelomakkeen muodossa.

TieVie-asiantuntijakoulutuksen (15 op) kehittämishankekuvaus

1. Osallistujien nimet: Teemu Kerola ja Teija Kujala

2. Korkeakoulu/yksikkö: Helsingin yliopisto / Tietojenkäsittelytieteen laitos

3. Kehittämishankkeesi nimi: Verkkomoduulit kurssien osioina

4. Mikä on kehittämishankkeesi täsmällinen tavoite? (Esim. mihin etsit hankkeessasi ratkaisua?) Hanke on kaksitahoinen. Opettajan näkökulmasta oleellinen kysymys on, miten opettaja pystyy tekemään järkeviä päätöksiä harkitessaan verkkomoduulien käyttöä kurssillaan. Tähän sisältyy usein myös se vaihtoehto, että osa kurssista toteutetaan perinteisillä opetusmenetelmillä, jolloin joitakin verkkomoduuleja voidaan käyttää täydentämään perinteistä opetusta.

Verkko-opetuksen tukiryhmän näkökulmasta painopiste on siinä, mitä tietoja/taitoja pitäisi opettajalle antaa em. päätösten tueksi ja miten nämä tiedot tuotetaan. Tähän sisältyy erilaisten verkkomoduulien esittelyä sellaisella tarkkuudella, että kynnys verkkomoduulien käyttöön tulisi opettajalle mahdollisimman pieneksi.

Tarkoitus on kehittää opetusmenetelmien laadunvarmistusta varten käytännönläheisiä mittareita, joilla olisi helppo arvioida esimerkiksi, tulisiko tietyn kurssin tavanomaiset luennot korvata suorilla tai editoiduilla videoluennoilla, verkossa olevalla jonkin sortin itseopiskelumateriaalilla vai millä. Vai olisiko nykytilanteessa parempi pitäytyä tavanomaisiinluentoihin ja miksi? Kehitettävien mittareiden ja menetelmien tulisi soveltua sekä tvt'hen perustuviin että perinteisiin opetusmenetelmiin.

5. Kuka tai ketkä hankkeestasi ovat vastuussa ja miten? Keitä osapuolia hankkeessasi on toteuttajana ja yhteistyökumppanina? Entä kohteena tai osallistujana? Toistaiseksi hankkeesta ovat vastuussa vain hankkeen kehittäjät. Hankkeessa tukeudutaan kuitenkin laitoksella toimiviin muihin opetuksen kehittäjiin, mm. laitoksen virtuaaliopetuksen tukiryhmään ja muihin laitoksen opettajiin, jotka aktiivisesti kokeilevat erilaisia tvt:hen perustuvia opetusmetodeja. Hankkeella on laitoksen johdon tuki. Hankkeen kohteena ovat kaikki laitoksen opettajat, erityisesti kurssien vastuuhenkilöt.

6. Mikä on kehittämishankkeesi aikataulu? Kehittämishanke on jatkuva prosessi, mutta tarkoituksena on TieVie-koulutuksen aikana saada valmiiksi ensimmäiset opetusmenetelmien käytännönläheiset laadun mitat ja niiden mittaustavat.

7. Mitkä ovat kehittämishankkeesi etenemisen askeleet? Minkälaisista osakokonaisuuksista ja tehtävistä hankkeesi muodostuu? Lähtökohtana on aikaisemman OpeFi-koulutuksen tuloksena syntyneet opetusmenetelmien arvioinnit, jossa analysoitiin verkko-opetusmenetelmien oppimisen mielekkyyttä kirjallisuudessa esitettyjen käsitteiden perusteella.

Tarkoituksena on kehittää käytännönläheisempiä uusia mittoja opetusmenetelmien arviointiin sekä menetelmiä näiden mittojen mittaamiseen.

8. Jos kyseessä on laaja hanke, mihin osaan tai näkökulmaan keskityt TieVie-asiantuntijakoulutuksen aikana? Pyrimme laatimaan käytännönläheisiä mitat verkkomoduulien tyypittämiseen. Mahdollisuuksien mukaan kehitämme myös mittaustapoja näiden mittojen arviointiin vrekkomoduuleista.

9. Mitä konkreettista aiot saada valmiiksi TieVie-asiantuntijakoulutuksen aikana kevääseen 2006 mennessä? Ks. kohta 8.

10. Millaisia mahdollisia ongelmia tai riskejä kehittämishankkeeseesi liittyy? Miten ongelmat voidaan välttää tai riskit ennakoida? Valitut mitat ovat huonoja eli mittaavat käytännössä epäolennaisia asioita, jolloin niiden perusteella valitaan epäsopivia verkkomoduuleja. Valitut mitat voivat olla niin monimutkaisia, että niiden arvoja ei pystytä mittaamaan. Mittojen kehitystyö on jatkuvaa, eli huonot mitat vaihdetaan myöhemmin parempiin.

11. Miten TieVie-asiantuntijakoulutus voi tukea oman kehittämishankkeesi etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella tavalla hyötyä muista osallistujista? Millaista muuta tukea tarvitset hankkeesi toteuttamiseen (esim. omassa organisaatiossasi)? Muilla osallistujilla voi olla hyviä ideoita käytännön mittareiksi. Laaja kokemus eri tyyppisistä verkkomoduuleista ja niiden käytöstä auttaa.

Ongelmankuvaus

Pedagoginen muutos -verkkojaksolla hankkeesta määriteltiin ongelmankuvaus, jossa erityisesti tuotiin esille hankkeen vaikutus oman laitoksen opetuskäytön tvt-strategiaan, sen vaikutus laitoksen pedagogisiin valintoihin ja sen keskeinen kysymys. Ongelmankuvausta käsiteltiin sitten laajemmassa piirissä verkkokeskustelun muodossa.

Hanke vs. Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen (TKTL) opetuskäytön tvt-strategia

Hankkeemme tavoitteena on kehittää prosesseja, joiden avulla verkkomoduuleja voisi helpommin ottaa käyttöön laitoksen normaalissa opetuksessa osana kurssien toteutusta. Opettajat tarvitsevat päätöksenteon tueksi apuvälineitä, joiden perusteella voidaan perustella tiettyjen verkko-osioiden käyttöä kurssilla opetuksen laadun parantamiseksi. Hankkeen kohteena ovat siis kaikki laitoksen opettajat ja erityisesti kurssien vastuuhenkilöt. Erilaisia verkkomoduuleja on laitoksella jo kokeiltu useilla kursseilla, kuten esimerkiksi kursseilla Tietokantojen perusteet, Tietokoneen toiminta, Ohjelmoinnin perusteet, Käyttöjärjestelmät I ja Simulointimenetelmät.

Tietojenkäsittelytieteen laitoksen strategiassa on keskeisessä roolissa opiskelijakeskeinen opetuksen ja verkko-opetuksen kehittäminen ja opetuksen laadun varmistaminen (otteita laitoksen strategiasta):

Laitoksen virtuaalistrategian 2002-2006 mukaisesti laitos siirtää vähitellen yliopiston opetuksen ja opintojen kehittämisohjelman mukaisesti painopistettä perinteisistä luento- ja laskuharjoituskursseista kohti opiskelijakeskeisiä oppimismenetelmiä. Erilaisilla verkkoratkaisuilla saadaan kaivattua ajallista joustavuutta opiskeluun ja toisaalta tehostetaan kommunikaatiota. Verkkokurssien oppimateriaalituotanto vaatii osaamista, jota laitoksen henkilökunnalta puuttuu. Sitä varten laitokselle on perustettu erityinen tekninen tukiyksikkö, joka avustaa materiaalin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Virtuaalistrategiassa kehoitetaan seuraamaan ja arvioimaan verkkoperustaisen opiskelijakeskeisen oppimisen ja perinteisten oppimateriaaliin perustuvien verkkokurssien efektiivisyyttä.

Näitä edellä esitettyjä strategioiden kohtia hankkeemme yrittää tukea kehittämällä erilaisia mittareita, joiden perusteella opettajat voivat arvioida verkkomoduulien ja perinteisten opetusmenetelmien käyttöä kursseillaan. Hankkeen aikana pyritään keskustelemaan laitoksella toimivien muiden opetuksen kehittäjien kanssa, mm. laitoksen virtuaaliopetuksen tukiryhmän ja muiden laitoksen opettajien kanssa, jotka aktiivisesti kokeilevat erilaisia tvt:hen perustuvia opetusmetodeja. Hankkeella on myös laitoksen johdon tuki.

Hankkeen vaikutus pedagogisiin valintoihin

Lähtökohtana on aikaisemman OpeFi-koulutuksen tuloksena syntyneet opetusmenetelmien arvioinnit, jossa analysoitiin verkko-opetusmenetelmien oppimisen mielekkyyttä kirjallisuudessa esitettyjen käsitteiden perusteella. Keväällä 2005 Ope.fi-kurssilla (työryhmä Kjell Lemström, Tiina Niklander, Teemu Kerola) verkkomoduuleja arvioitiin Jonassen'in oppimisen mielekkyys -kriteeteillä ja meidän hankkeemme tarkoituksena on jatkaa tätä työtä ehkä vielä käytännönläheisemmällä lähestymistavalla. Aikaisemmassa työssä verkkomoduulien arviointiin käytetyt mittarit tuntuvat aika teoreettisilta, eivätkä ne sovellu työkalujen arviointiin, vaan ovat käyttökelpoisempia kurssikokonaisuuden sisällön ja oppimistavoitteiden analyysissä, johon ne on suunniteltukin. Ihan erilaisillekin verkko-opetusmenetelmille tulee liki samanlaiset "arvosanat" näiden mittarien perusteella. Nyt tarvitaankin paremmat, käytännönläheiset mittarit työkalujen ja verkko-opetusmenetelmien valintaan. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi

Aikaisemmin analysoiduista menetelmistä oikein mikään ei voimakkaasti tukenut yhteisöllisyyttä. Laitoksen kursseilla yhteisöllisyyttä tukevat komponentit eivät yleensä ole verkkopohjaisia.

Hankkeen keskeisin kysymys

Hanke on kaksitahoinen. Opettajan näkökulmasta oleellinen kysymys on, miten opettaja pystyy tekemään järkeviä päätöksiä harkitessaan verkkomoduulien käyttöä kurssillaan. Tähän sisältyy usein myös se vaihtoehto, että osa kurssista toteutetaan perinteisillä opetusmenetelmillä, jolloin joitakin verkkomoduuleja voidaan käyttää täydentämään perinteistä opetusta. Verkko-opetuksen tukiryhmän näkökulmasta painopiste on siinä, mitä tietoja/taitoja pitäisi opettajalle antaa em. päätösten tueksi ja miten nämä tiedot tuotetaan. Tähän sisältyy erilaisten verkkomoduulien esittelyä sellaisella tarkkuudella, että kynnys verkkomoduulien käyttöön tulisi opettajalle mahdollisimman pieneksi.

Tarkoitus on kehittää opetusmenetelmien laadunvarmistusta varten käytännönläheisiä mittareita, joilla olisi helpompi arvioida esimerkiksi, tulisiko tietyn kurssin tavanomaiset luennot korvata suorilla tai editoiduilla videoluennoilla, verkossa olevalla jonkin sortin itseopiskelumateriaalilla vai millä. Vai olisiko nykytilanteessa parempi pitäytyä tavanomaisiin luentoihin ja miksi? Kehitettävien mittareiden ja menetelmien tulisi soveltua sekä tvt'hen perustuviin että perinteisiin opetusmenetelmiin.

Hankkeen keskeisin kysymys onkin se, että mistä keksitään käytännönläheiset mittarit, jolla vielä tekisikin jotakin! Joitakin asioita, kuten opettajan ja oppilaan käyttämä aika tai materiaalin ja ohjelmistojen hankkimiseen liittyvät kustannukset, on helppo mitata numeroina. Mitat voivat olla kuitenkin olla niinmonimutkaisia, että niiden arvoja ei pystytä mittaamaan. Miten mitataan esimerkiksi verkkokurssin ja perinteisen kurssin laatua? Miten saadaan selville onko opiskelijat oppineet asiat siten, että voivat hyödyntää niitä seuraavillakin kursseilla? Ovatko oppimistulokset parempia perinteisellä kurssilla vai verkkokurssilla? Kuinka paljon parempia? On selvää, että joitakin mittareita on mahdotonta mitata nominaaliasteikolla eli lukuarvoina. Joissakin tilanteissa voidaan mitattava asia ilmaista vain ordinaaliasteikolla eli tiedetään, että toinen mitattava arvo on parempi kuin toinen, mutta ei pystytä sanomaan kuinka paljon parempi. Ja on olemassa varmasti vielä mittareita, joita ei voida mitata edes ordinaaliasteikolla. Tästä on seurauksena se, että erilaisten kurssien kustannushyötyanalyysin tekeminen kaikkien mittareiden avulla on lähes mahdotonta. Valitut mitat voivat olla myös niin huonoja eli mittaavat käytännössä epäolennaisia asioita, jolloin niiden perusteella valitaan epäsopivia verkkomoduuleja.

Hankkeessa pyritään kartoittamaan erilaisia mittoja, joita voidaan helposti mitata ja arvottaa. Hankkeessa on tarkoituksena TieVie-koulutuksen aikana saada valmiiksi ensimmäiset opetusmenetelmien käytännönläheiset laadun mitat ja niiden mittaustavat.

Hankkeen ongelmankuvauksen verkkokeskustelu

kapeoj, 14.11.05 22:47:  Ei nyt mitenkään koko juttua vastaan suunnattu, mutta silti:
ÄRGH, miten oppilaskeskeinen ja laskuharjoituskurssi ovat muuttuneet toistensa vastakohdiksi? Laskuthan pitää jokaisen itse tai yhdessä puurtaa ja itse nimenomaan oppia. Luennolla voikin istua vihanneksena. Vai tarkoitatteko kenties, että laskuja kopioidaan?!?!

Tämä siis pikkudetalji, joka osui silmään, osin saman alan ihminen kun olen.

Mittarien luominen hankkeessanne onkin erittäin mielenkiintoinen kysymys, joka varmaan työstyy ensi yönä unissakin...
LOCAL_teijakujala, 15.11.05 12:22:  Tämä tietysti riippuu siitä miten itse käsität opiskelijakeskeisen opetuksen. Meidän laitoksella opiskelijakeskeinen opetus poikkeaa perinteisestä luennot ja laskuharjoitukset sisältävästä opetuksesta. Opiskelijakeskeisessä opetuksessamme opiskelijat on ryhmitelty opintopiireihin, joissa he yhdessä ratkaisevat jonkun isomman ongelman (joka voi olla erilainen eri ryhmillä) ohjaajan avustuksella. Ryhmä myös esittelee oman ratkaisunsa muille ja useat käyttävät vielä vertaisarviointeja, joissa toiset ryhmät arvostelevat heidän töitään. Perinteisissä laskuharjoituksissa opiskelijat saavat viikottain tehtäviä, joita he itsekseen ratkovat ja viikottain kokoontuvissa ryhmissä esitetään tehtävien ratkaisut. Toki jotkut kursseistamme mainostavat käyttävänsä opintopiirejä, mutta todellisuudessa opiskelijoista on muodostettu ryhmiä, jotka ratkaisevat samoja tehtäviä kuin aikaisemmilla perinteisillä kursseilla. Tämä on sitä pikkuhiljaa tapahtuvaa siirtymistä kohti opiskelijakeskeisyyttä. En toki sanoisi, että perinteinen luento- ja laskuharjoitusopetus olisi VASTAKOHTA opiskelijakeskeiselle opetukselle, mutta ERILAISTA se toki on.

Erityisen kiinnostunut olisin siitä, mitä olet saanut työstettyä unissasi meidän mittariongelmaan liittyen. Kerrothan siitä meillekin!

Kiitos kommentistasi.

Terveisin Teija Kujala
kapeoj, 15.11.05 22:17:  Aivan, siis tehtävien laatu erottaa teidän opiskelijakeskeisyyden perinteisemmästä opetuksesta. Alan ymmärtää...

Mittareista: Pystyisittekö kehittämään ihan jonkun oikean ongelman, johon pitäisi kurssin päätyttyä löytää ratkaisu ja voitaisiin vertailla verkko- ja "tavallisen" kurssin suorittaneiden onnistumista? Tässäkin kyllä ongelmana on otos ja ryhmien erilaisuuden vaikutus. Pidemmälle menevää seurantaa verrokkiryhmineen lienee opinnoista tosiaan vaikea ja ainakin liian hidasta mitata.

Ja aina vain epävarmemmaksi tulen, kun ajattelen, että jonkun kurssimuodon tulisi sopia PARHAITEN KAIKILLE. Jotain keskiarvoistuksia tehtäviä pisteittämällä voi tietysti harkita, mutta tekeekö sellaisella mittarilla tosiaan mitään?

Toivomme varmasti kaikki lisää keskustelua tästä!

LOCAL_tkerola, 21.11.05 21:22:  Normaali koetilanne lienee ainoa tähän sopiva mitta meidän kursseillamme. Olisi tietenkin mukava, jos voisimme tehdä kunnon koejärjestelyn, jossa 50% opiskelijoista satunnaisesti valittaisiin kyseisiin ryhmiin, ja sitten lopulta suorittaisivat saman kokeen. Käytännössä tämä on kuitenkin aika vaikea toteuttaa, kun tuloksiin pitäisi ottaa mukaan myös kaikki keskeyttäneet. -teemu kerola
LOCAL_ttoik, 18.11.05 17:10:  Mitattavasta tehokkuudesta tulee mieleeni kroonikkojen vaipat. Joku valopää keksi lisätä kroonikkojen hoidon tehokkuutta vähentämällä vaippoja x määrään vuorokaudessa. Vai oliko tuo ns urbaani legenda.
Joka tapauksessa on paljon eettisiäkin kysymyksiä, joita verkko-opetus ratkoo. Opintojen saavutettavuus: verkko-opintoja voi parhaimmillaan suorittaa joustavasti omaan elämäntilanteeseen sopivalla aikataululla. tai esim. vuorokausirytmillä. (Esim. perheelliset opiskelijat.) Opintoja voi suorittaa, vaikkei pääse yliopiston tiloihin kynnysten yli (pyörätuoli). Opintoja voi suorittaa vaikka tarvitsee nähdäkseen / kuullakseen apuvälineitä.
Yllättävän vähän täällä keskustellaan opintojen joustavuudesta ja miten se saadaan aikaan vaikka toisaalta opiskelijakeskeisyys on tavoite.

LOCAL_tkerola, 21.11.05 21:19:  Vaippaesimerkki on tyypillinen tilanne, jossa laatu/hinta -suhdetta käytetään väärin. On helppo laskea, että käyttämällä 10% vähemmän vaippoja kustannukset laskevat 10% (ainakin vaippojen osalta), mutta millä ihmeellä voisi edes yrittää laskea, että hoidon laatutaso laskisi muka korkeintaan 10%. Valitaan 5 eri ihmistä, ja he kaikki varmaan arvioisivat hoidon laadun muutoksen aika lailla eri tavoin, eikä kukaan osaisi laittaa muutokselle mitään järkevää numeroarvoa.

Verkko-opetus ei välttämättä ratko mainitsemiasi ongelmia, vaikka joissakin tapauksissa siitä voi olla niihin apua. Mielestäni verkko-opetus ei ole lainkaan sama kuin etäopetus, vaikka joskus (usein?) sitä voidaankin tehdä etänä. Näen pikemminkin verkko-opetuksen kaikenlaisena ohjattuna (!) tvt-käyttönä opetuksen ja oppimisen yhteydessä. Esimerkiksi PowerPoint-kalvojen käyttö palvelimelta tavallisella luennolla tai toisessa kaupungissa tapahtuvan luennon seuraaminen omassa luentosalissa verkkoyhteyden avulla ovat verkko-opetusta, mutta oppilaan pitää silti olla paikalla normaaliin luentoaikaan. -Teemu Kerola
kapeoj, 19.11.05 18:28:  Joustavuus voisi kyllä olla lähtökohta mm. opiskelijamäärämittareissa, jos tarkoitus on tarjota koulutusta mahdollisimman monille (kaikkien yliopisto). Kilpailu opiskelijoistahan tulee tulevaisuudessa olemaan KOVAA. Miten tähän kilpailuun vastataan, on verkko-opetusta harkittaessa tärkeä pointti!

Ammatillisessa aikuiskoulutuksessa nytkin jo opiskelijat soittelevat eri oppilaitoksiin ja keräävät tarjouksia siitä, miten eri koulut pystyvät juuri heille sopivan opintokokonaisuuden tarjoamaan. Mahdollisimman nopeasti alkava koulutus on usein opinahjon valinnan kriteerinä. Yliopistoissa LAADUN toivoisi kuitenkin olevan aikaa ensijaisempi kriteeri!!!
LOCAL_timoleht, 23.11.05 13:43:  Joku voi olla reaalimaailmassa niin ujo, ettei saa sanottua asiaansa lähiharjoituksissa. Vastaavasti suulas tyyppi voi ahdistua verkossa, kun ei pystykään tavalliseen tapaansa puhumaan muiden päälle.
LOCAL_timoleht, 23.11.05 13:45:  Opiskelijat opiskelevat paljon myös etänä esim. työpaikaltaan. Verkon käyttö tukee heidän toimintaansa. Itse olen saanut positiivista palautetta julkisen, eli täysin avoimen Moodlen käytöstä, jossa keskustellaan nimimerkein. Salasanan taakse "piilotettu" puolijulkinen sisäpiiri on asia erikseen.

Lisäksi oma hommani opettajan helpottuu, kun opiskelijat neuvovat toisiaan, ks. esim: <verkkosivun osoite poistettu>
kapeoj, 26.11.05 22:11:  Kyllä ja neuvojakin usein oppii jotain selvitellessään kysyjän ongelmaa!!!

Yhteenvetona verkkokeskustelusta voi sanoa, että keskustelua käytiin, kaikille tuli hyvä mieli, mutta varsinainen anti ongelmankuvaukseen jäi pieneksi. Ongelmankuvausta ei juurikaan muutettu keskustelun perusteella.

Prosessinkuvaus

Pedagoginen muutos -verkkojaksolla hankkeelle kehitettiin prosessinkuvaus johonkin annettuun prosessinkuvausmalliin nojautuen. Esitetyssä mallissa prosessi koostuu viidestä vaiheesta: suunnittelu, tuotanto, käynnistys, toteutus ja päätös. Olemme omassa prosessikuvauksessamme lisänneet malliin uuden vaiheen 'Tulos'.

Verkko-moduulien kustannusten arvioinnin prosessikuvaus

Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Tulos Päätös ja jatko
Tavoitteet ja ongelman-kuvaus

 

Tavoitteiden julkaisu verkossa     Palautteen kerääminen ja analysointi
Kustannus-mittojen valinta Valittujen mittojen hyvyyden arviointi Kustannus-mittojen julkaisu verkossa     Valittujen mittojen päivitys
Protomene- telmien ja muiden mitattavien opetusmene-telmien valinta

Kustannus-mittojen arviointi protome-netelmille

Kustannus-mittojen arvojen julkaisu verkossa valituille protome-netelmille Kustannus-mittojen arviointi valituille opetus- menetelmille Kustannus-mittojen arvojen julkaisu verkossa valituille opetus- menetelmille Kustannus- mittojen arviointi (uusille) opetus-menetelmille.

Suunnitteluvaiheessa määriteltyjen kustannusmittojen valinnan lisäksi olemme kartoittaneet erilaisia opetusmenetelmiä, joilla mittoja käytetään. Laitoksemme opetus on nykyisin hyvin monimuotoista ja tästä on seurauksena käytettävien mittojen erilaisuus eri kursseilla. Aluksi määrittelemme muutamia erityyppisiä prototyyppiopetusmenetelmiä, joilla mittojen käyttöä arvioidaan. Tämän jälkeen kustannusmittoja arvoidaan tietyille valituille opetusmenetelmille ja lopuksi kustannusmittoja pyritään soveltamaan muillekin opetusmenetelmille. Kunkin kustannusmittojen arviointivaiheen jälkeen julkaistaan verkossa kustannusmittojen arvoja. Tästä on seurauksena, että tarvitsemme suunnitteluvaiheen jälkeen 5-vaiheisen prosessikuvauksen, jota Voplan malli ei tukenut. Ongelman ratkaisemiseksi olemme lisänneet alkuperäiseen prosessikuvaukseen uuden vaiheen 'tulos'.

Voplan verkko-opetuksen prosessikuvauksessa suunnitteluvaiheessa on toiminta 'Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelun tuki'. Ainakaan toistaiseksi emme keksineet omassa prosessikuvauksessa tätä kohtaa vastaavaa toimintaa.

Hankkeen nykytila (15.5.2006)

Esimerkkinä annetaan kahden eri tyyppisen luento-opetuksen kustannusmitat.

Torrent VCG videoitu luento (web-cast, ei editointia, taltiointi palvelimelle)

Torrent VCG videoitu luento (2 h)
Vaihe Tarkennus Mitta
Arvo
lähtökohta valmis luento,
valmiit PowerPoint kalvot
 
materiaalin valmistelu PowerPoint-kalvot etukäteen palvelimelle
(iso kuva)

tvt-tuki (h)
opettaja (h)
ohjelmisto (€)

1 h
0.5 h
0 €
materiaalin tuotanto ääni ja salin kamerakuva (pieni kuva) taltioitu realiaikaisesti (luennoija tai tvt-tuki valvoo ja alustaa) tvt-tuki (h)
opettaja (h)
ohjelmisto (€)
0-2 h
2 h
0 €
materiaalin talletus Helsingin yliopiston palvelin levytila (MB)
hinta (€)
? 20 MB
0€
       
materiaalin käyttö käytön kesto kursseja (lkm)
aika (v)
1 krt
0.5 v
materiaalin päivitys per käyttökerta ei päivitysmahdollisuutta opettaja (h)
0 h
materiaalin käytön valmistelu koodekin lataus opettaja (h)
opiskelija (h)
0-1 h
0-1 h
opiskelu- ja opetuskäyttö realiaikaisesti tai jälkeenpäin verkossa selaimen kautta, tarvitaan oikeat koodekit (IE + RealPlayer Enterprise)

opettaja (h)
opiskelija (h)

0 h
2 h

 

Tavallinen luento

Tavallinen luento (2 h)
Vaihe Tarkennus Mitta
Arvo
lähtökohta uusi kurssi suunniteltavana    
materiaalin valmistelu kurssirakenteen suunnittelu

opettaja (h)

6 h
materiaalin tuotanto PowerPoint kalvojen luonti opettaja (h)
ohjelmisto (€)
12 h
0 €
materiaalin talletus laitoksen oma palvelin hinta (€)
levytila (MB)
0 €
1 MB
       
materiaalin käyttö käytön kesto kursseja (lkm)
aika (v)
10 krt
5 v
materiaalin päivitys per käyttökerta kalvojen päivitys opettaja (h)
1 h
materiaalin käytön valmistelu   opettaja (h)
opiskelija (h)
0 h
0 h
opiskelu- ja opetuskäyttö luento

opettaja (h)
opiskelija (h)

2 h
2 h
0 h

Oma kehittyminen koulutuksen aikana

Tvt-opetuskäytön tietämys

Koulutuksen ehkä parhaimpana antina oli kokemukset erilaisten tvt-opetuskäytön työvälineistä. Pääosa välineistä oli ennestään tuttuja, mutta oli erittäin hyvä tutustua uusiin tapoihin hyödyntää niitä.

Käytimme koulutuksen aikana kolmea eri kurssialustaa (Oulun Optima, Helsingin WebCT ja Turun WorkMates). Oli hyvä itse käyttää niitä ja sillä tavoin saada tuntumaa erilaisiin alustoihin. Emme kuitenkaan käyttäneet alustojen kaikia piirteitä, vaan lähinnä keskusteluryhmiä, joten tarkempi alustojen vertailu tuolta osin jäi tekemättä. Joka tapauksessa, oli erittäin hyvä käyttää tahallaan erilaisia alustoja, vaikka niiden käytössä ehkä olikin joillakin ongelmia.

Chat-keskusteluja käytettiin roolipelin toteutusalustana. Tämä opetti kouriintuntuvasti muutaman asian. Ensinnäkin, roolipeli voi olla hyvä opetusmenetelmä, mutta sen käyttö vaatii ehkä vähän enemmän etukäteisvalmisteluja kuin mitä nyt oli tehty. Itse peli oli hyvin valmisteltu, mutta pelaajat eivät olleet ihan niin valmiita. Olisi ollut myös mukava tietää tarkemmin, miten ja millä resursseilla peli oli tehty. Toinen huomio chat-keskusteluista oli, että niiden käyttö on hankalaa, koska on liki mahdotonta löytää kaikille sopivaa yhteistä jutusteluaikaa. Selvästikin keskusteluryhmien käyttö on useimmiten parempi vaihtoehto, koska jokainen voi valita oman työaikansa joustavasti. Toisaalta, chat-jutustelu oli hyvin erilainen oppmistapahtuma. Asiat etenivät nopeasti ja perässä pysyminen oli aika stressaavaa. Oli myös ilmeistä, että keskustelulla oli välttämättä oltava vetäjä, koska muuten asiasta eksytään hyvin nopeasti. Lisäksi chat-jutustelu tuntuu niin auttamattomasti vanhanaikaiselta - miksi ihmeessä kommunikoisin realiaikaisesti näppäimistön avulla, kun voisin puhua ja nähdä keskustelukumppanini? Summa summarum, en usko että tulen käyttämään chat'iä missään ihan kohta suunnitellussa oppimistapahtumassa.

Yleinen verkossa tapahtuva oppimismuoto koulutuksessa oli pienehköissä ryhmissä tapahtuva verkkokeskustelu. Tämä onnistuikin yleensä aika hyvin. Keskustelun johtaminen oli hyvin huolella tehty ja jokaista eri vaihetta hyvin tahdittava. Jälleen olisi ollut mukava tietää, (a) kuinka verkkokeskustelujen vetäminen oikein tehtiin ja (b) paljonko erilaisia resursseja tähän kului.

Videokonferensseja kokeiltiin ns. megakonferensseissa, jotka eivät kuitenkaan mielestäni toimineet asian oppimismielessä niin hyvin. Yli 40 henkilön videokonferenssi on (a) vaikea toteuttaa ja (b) vaikea osallistujalle. Muista osallistujista ei juurikaan saanut tuntumaa, kun ei itse voinut valita, kehen päin katsoi. Olennaista olisi ollut kaikkien osallistujien yhtäaikainen näkyminen kaikille. Yhdensuuntaiseen kommunikointiin luento-opetuksen muotoisena systeemi toimi paremmin, mutta siihen tarkoitukseen on mielestäni saatavilla parempia työvälineitä. Joka tapauksessa oli erittäin hyödyllistä tutustua videkonferenssin mekanismiin ja käyttöön. Tässäkin kohtaa olisi ollut kiinnostavaa saada tietää, kuinka ja millä resursseilla megakonferenssi oikein rakennettiin ja mitä sen pystyssä pitäminen vaati.

Verkkokeskustelujen pohjana olleet kirjoitelmat oli tarkoitus tallettaa Oulun Optimaan, mikä varmaan olisi myöskin toiminut ihan hyvin. Itse katsoin paremmaksi tehdä kuitenkin oman verkkosivuston, joka vain linkitettiin Optimaan. Tällä tavoin kaikki kirjoitelmat säilyivät omassa hallinnassani, eikä minulla ollut mitään vaaraa niiden häviämisestä Optiman käyttäjätunnusten umpeutuessa.

Oman hankkeen vetämisessä oli ihan hyvä tutustua eri tavoin määritellyihin hankkeiden hallintaprosesseihin. Valmiiksi määritellyt prosessit antoivat kehikon, joihin oman hankkeen pystyi sitten "pudottamaan". Oma hankkeemme (Teija Kujalan kanssa) oli jo ennestäänkin niin selkeästi määritelty, että se oli hyvin helppo sijoittaa annettuihin kehikoihin, jolloin kehikkojen täyttämien lisäanti jäi aika pieneksi.

Oma hanke ja verkostoituminen

Oma hanke oli TieVie koulutuksen alkaessa ehkä liiankin isolla painoarvolla. Hanke piti olla määritelty jo ennen koulutuksen alkamista, joten helposti sai sellaisen mielikuvat, että hankkeen toteutukseen saisi konkreetista tukea koulutuksen aikana. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan oma hanke toimi lähinnä koulutuksen apuvälineenä. Koulutuksessa esiteltiin erilaisia hankkeiden arviointi ja läpivientitapoja, joita sitten oli kätevä käytännössä harjoitella kunkin itse määrittelemän oman hankkeen avulla. Ilman TieVie-koulutusta ainakaan meidän hankettamme tuskin olisi toteutettu ainakaan sen nykyisessä laajuudessa. Toisaalta, ainakin meidän hankkeemme toteutus jää pääosin TieVie koulutuksen jälkeen tehtäväksi, joten toivottavasti sen läpivientiin riittää intoa ja resursseja. Koulutuksen aikana hanketta ei kovin paljon ole ehtinyt toteuttamaan, koska koulutuksen muut osiot ovat olleet sen verran aikaa vieviä.

Lähiseminaarit olivat koulutuksen suurin anti. Niissä oli paljon esitelmiä, joista osa oli enemmän hyödyllisiä kuin muut. Varsinkin alkupuolen koulutuksessa pääpaino tuntui olevan kasvatustietelijöillä, joiden esityksen olivat lähinnä suunnattu ammattipedagoogeilla. Luonnontieteilijöille esitelmät olivat usein liian korkealentoisia ja liian kaukana käytännön opetustyöstä yliopistolla. Lähiseminaarien suurena etuna oli tietenkin verkostoituminen, jossa tutustui moneen muuhun opettajaan ja opettavaan organisaatioon Suomessa.