Harjoitusten tekeminen Trainer-ohjelmiston avulla / palaute automaattisesti
Olen pitänyt Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella useita kertoja aineopintotason pakollista (1. vuoden opiskelijoille tarkoitettua) kurssia Tietokantojen perusteet. Tällä kurssilla on jo useita vuosia ollut käytössä harjoitusten tekemiseen tarkoitettu Trainer-ohjelmisto. Aikaisemmin kurssilla pidettiin kerran viikossa harjoitusryhmiä, joissa käytiin läpi harjoitustehtävien ratkaisuja. Nykyisin nämä harjoitusryhmät on poistettu ja opiskelijoille annetaan 40 tehtävää (SQL-kyselyitä), jotka he tekevät itsenäisesti kurssin aikana. Opiskelijat saavat halutessaan tukea assistentilta joko tulemalla tiettyyn kellonaikaan sovittuun paikkaan (kerran viikossa järjestetään neuvontatilaisuus tietokoneluokassa) tai kysymällä apua keskusteluryhmässä (myös toisilta opiskelijoilta) tai lähettämällä suoraan sähköpostia assistentille. Tehtäville on määritelty yleensä 3 deadlinea, johon mennessä tietyt tehtävät tulee olla suoritettu saadakseen niistä harjoituspisteitä. Vain oikeista ratkaisuista saa hyväksymismerkinnän. Ohjelmiston avulla tehtävän ratkaisua voi yrittää niin monta kertaa kuin haluaa, eikä yrityskertojen määrä vaikuta mitenkään arvosteluun; tehtävä on joko suoritettu tai ei.
Onko tämän ohjelmiston käyttö lisännyt laatua?
Palautteen perusteella opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että voivat halutessaan opiskella itsenäisesti ja tehdä tehtäviä vaikka kotoonta tai töistä käsin. Lisäksi harjoitusten tekemiseen tarvittavan ajan voi järjestää omaan aikatauluun sopivaksi; vilkkainta keskustelua tehtävistä ja niiden ratkaisuista käytiin yleensä klo 23 jälkeen :-)
Kurssin suoritusten määrä/arvosanat eivät ole merkittävästi kasvanut ohjelmiston käytön myötä, mutta uskoisin, että SQL-kieltä (kurssilla opetetaan myös muutakin) osataan kuitenkin paremmin kuin ennen, jolloin omien ratkaisujen toimivuutta ei voinut testata koneella (huom. ratkaisu ei ole aina yksikäsitteinen eli harjoitusryhmissä ei ole voitu käydä läpi kaikkia mahdollisia oikeita ratkaisuja).
Joukossa on aina opiskelijoita, jotka 'kärsivät' teknisistä ongelmista, eikä sitä voida kokonaan välttää. Tämä tietysti voi opiskelijan näkökulmasta haitata hänen opiskeluaan.
Opettajien näkökulmasta katsottuna tehtävien korjaamisen ja harjoitusten pisteyttämisen hoitaa ohjelmisto, joka vapauttaa assistentin työtä, mutta toisaalta assistentti joutuu antamaan yksityisopetusta sitä kaipaaville ja seuraamaan / vastaamaan keskusteluryhmissä ja siihen kuluu helposti enemmän aikaa kuin yhden viikottaisen ryhmän pitämiseen. Useat assistenttimme ovat myös itse vielä opiskelijoita ja heille vapaa työaika (eli seuraan verkkoa haluamallani ajalla) on mieluisa vaihtoehto.
Kaikista opiskelijoiden tekemistä yrityksistä jää tietokantaan opettajaa varten näkyviin ratkaisut. Tämä helpottaa opettajaa näkemään mitkä asiat ovat vaikeita ja mitä asioita tulisi vielä opettaa lisää. Kurssilla on siis pidetty luentoja (tosin vähemmän kuin normaalisti eli vain 2 tuntia viikossa), mutta verkossa (WeBCT:ssä) on runsaasti verkkomateriaalia, joka mahdollistaa kurssin pitämisen puhtaana verkkokurssinakin ja sitäkin on kokeiltu.
On siis vaikea mitata onko ohjelmiston käyttö lisännyt laatua (ja kuinka paljon?), mutta yleisesti ottaen (ja kurssipalautteeseen perustuen) olen sitä mieltä, että tämä käytäntö on ollut mieluisa vaihtoehto sekä opiskelijoille että opettajille, ja opiskelijoiden SQL-taidot voisivat olla jopa parempia kuin aiemmin. Ohjelmiston käyttöä koetilanteessa ei ole vielä kokeiltu, mutta sitäkin on suunniteltu.
Teija Kujala