Helsingin yliopisto
/
Tietojenkäsittelytieteen
laitos
/
© Arto Wikla
/
Viimeisin päivitys 15.4.2008
Pyrkiminen 2008
Keväällä 2008 yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselle
tiedeyhteistyön puitteissa pyrkivät lukiolaiset joko
- kirjoittavat
esseen eli "aineen" jostakin alla luetelluista aiheista tai
- tulevat haastatteluun, johon liittyy myös prima vista
-ohjelmointitehtäviä. Kyseessä on siis oikeastaan "suullinen
kuulustelu".
Haastatteluvaihtoehto:
Haastatteluajasta tietojenkäsittelytieteen laitoksella sovitaan
Arto Wiklan kanssa joko sähköpostitse (tiedeope at cs helsinki fi
(korjaa osoite kuntoon!)) tai puhelimitse (191 51316).
Haastattelun ajankohdasta on sovittava viimeistään 19. toukokuuta.
Haastatteluun on tuotava oman lukion tiedeopetuksen yhteyshenkilön
allekirjoittama hakulomake (doc-tiedosto)!
Tieto hyväksymisestä tai hylkäämisestä
ilmoitetaan pyrkijälle ja lukion yhteyshenkilölle kesäkuun aikana.
Esseevaihtoehto:
Esseen pituuden
A4-arkkeina mitaten tulee olla olla 2-5 sivua. Tyylilaji voi olla
tekninen, analysoiva, pohtiva, ..., jopa pakinatyyli on sallittu.
Tyylilajista riippumatta oleellista on, että kirjoitus välittää tietoa
sekä osoittaa tekijänsä ymmärrystä ja "kypsyyttä" - mitä se sitten
tarkoittaakaan. Jos ja kun kirjoitus perustuu lähteisiin, lähteet on
ehdottomasti lueteltava kirjoituksen lopussa. Esseen alussa on
kirjoittajan nimen lisäksi mainittava kirjoittajan lukio.
Kirjoitus toimitetaan tietojenkäsittelytieteen laitokselle Arto Wiklalle
joko sähköpostitse (tiedeope at cs helsinki fi (korjaa osoite kuntoon!))
tai paperilla. Yhteystiedot löytyvät
tiedeyhteistyön pääsivulta.
Sähköisen version tiedostomuoto voi olla txt, pdf, rtf, ps, doc, html, ...
Pyrkijän on lisäksi toimitettava laitokselle (Arto Wiklalle)
oman lukion tiedeopetuksen yhteyshenkilön allekirjoittama
hakulomake (doc-tiedosto)!
Sekä essee että hakulomake on toimitettava laitokselle viimeistään
toukokuun loppuun mennessä. Tieto hyväksymisestä tai hylkäämisestä
ilmoitetaan pyrkijälle ja lukion yhteyshenkilölle kesäkuun aikana.
Aihepiirit
Seuraavassa luettelossa on aihepiirejä, joista essee
kirjoitetaan. Osa aiheista on erittäin vaikeita, osa ehkä lähempänä
lukiolaisen elämänpiiriä. Esseitä ei arvoteta aiheen vaikeuden
perusteella! Arviointi tehdään kirjoituksen sisällön laadun perusteella.
Hyvää esseetä helposta aiheesta arvostetaan enemmän kuin huonoa
kirjoitusta liian vaikeasta aiheesta.
- Viime aikoina reaaliaikaiset keskustelujärjestelmät ("Mese", IRC, ...)
ovat nousseet varsinkin nuorison suosimiksi viestintä- ja
seurusteluvälineiksi. Pohdi tällaisen viestintätavan hyviä ja huonoja
seurauksia sekä sen vaikutuksia ihmisten elämäntapaan.
Anna esseelle kuvaava nimi.
-
Perinteisesti tietokoneohjelmat on saatu käyttöön pelkästään konekielisinä
versiona. 1990-luvulla yleistyi kuitenkin käytäntö julkistaa myös
ohjelmien ns. lähdekieliset versiot. Mm. Linux-käyttöjärjestelmän synty
liittyy tähän. Pohdi avoimen lähdekoodin (open source) ideaa, sen hyötyjä
ja mahdollisia haittoja.
Anna esseelle kuvaava nimi.
- Yhä useammat tietokonepelit sisältävät internetissä pelaamisen
mahdollisuuden ja jotkin pelit perustuvat nimenomaan verkossa pelaamiseen.
Millaista on tämän päivän verkkopelaaminen? Millaisia tulevaisuuden
mahdollisuuksia näet tällaisten pelien kehittämiselle?
Millaisia sosiaalisia seurauksia näet verkkopelaamisella olevan?
Anna esseelle kuvaava nimi.
-
Tietokoneiden varhaishistoria on suurten (suurikokoisten!) koneiden historiaa:
keskitetty kone palveli monia käyttäjiä. Sitten tulivat mikrotietokoneet -
henkilökohtaiset tietokoneet - ja vähitellen ne yleistyivät lähes
jokaiselle työpöydälle. Internet toi mukanaan oman mullistuksensa.
Langattomuus vie muutosta taas uusiin suuntiin.
Alussa siis yksi tietokone palveli monia ihmisiä. Henkilökohtaiset
tietokoneet muunsivat suhteen muotoon yksi kone - yksi ihminen.
Jo nyt vaikkapa verkossa surffaillessaan yksi ihminen käyttää
monien tietokoneiden palveluita. Toisaalta koneiden pienennyttyä ja
pienennyttyä niitä on alettu käyttää yhä uusissa tehtävissä; mitä
monenmoisimmat laitteet, välineet, ehkä jopa vaatteet, alkavat sisältää
"laskentakapasiteettia", tietokoneita.
Uusi kehityssuunta on ollut, että tietokoneet "katoavat näkyvistä"
(Ubiquitous Computing, "ubiikki laskenta").
Esittele ja pohdi tätä uutta kehitystä.
Anna esseelle kuvaava nimi.
[Lähdevinkki:
http://www.ubiq.com/ubicomp/]
- Tietokoneohjelmissa on usein virheitä; usein ne toimivat
odottamattomalla tai kiusallisella tavalla.
Ohjelmien ja
ohjelmistojen laatiminen, ohjelmistotuotanto, on
ihan oikeasti monimutkaista ja vaikeaa.
Perehdy Richard E. Fairleyn ja Mary Jane Willshiren artikkeliin
"Why the Vasa Sank"
(http://www.cse.ogi.edu/~dfairley/The_Vasa.pdf,
pdf-tiedosto).
Artikkelissa pohditaan syitä Vasa-laivan uppoamiseen heti
vesillelaskun jälkeen vuonna 1628 Tukholman satamassa.
Kirjoittajat esittelevät laivan suunnittelun ja rakentamisen aikana sattuneita
virheitä ja erehdyksiä sekä rinnastavat prosessin ohjelmistotuotannon
ongelmiin. Mitä ohjelmistojen laatijat voivat oppia Vasa-laivan kohtalosta?
Anna esseelle kuvaava nimi.
-
Nykyään esimerkiksi tietojenkäsittelytieteen laitokselle tulevasta
sähköpostista reilusti yli 90 prosenttia on niin selvää roskapostia,
että postipalvelimen voidaan antaa suodattaa se pois ennen viestien
viemistä vastaanottajien omiin sähköisiin postilokeroihin.
Valtava määrä internetin postiliikenteestä on siis roskaa ja roskan
määrä vain kasvaa kasvamistaan. Ovatko netin päivät luetut? Voidaanko internet
pelastaa. Pohdi ongelmaa ja sen mahdollisia ratkaisuja.
Anna esseelle kuvaava nimi.
Takaisin Käytännön tietoja ja neuvoja -sivulle