TAHKO projektikokous ==================== Aika : 2001-09-07 10:15-11:45 (pe) Paikka: TKTL, huone B436 Läsnä : Petri Savolainen (pj). Heikki Hiltunen, Tero Kallio, Anu Leponiemi (sihteeri), Piia Porvali, Janne Savukoski. Juha Makkonen (ohjaaja) 1. SIHTEERIN VALINTA Anu on sihteeri. Sihteeri laatii projektikokokousten pöytäkirjat ja lähettää ne sähköpostitse kaikille mahdollisimman pian kokouksen jälkeen (eikä seuraavana päivänä kuten kävi tälle pöytäkirjalle ;). Web-vastaava lisää pöytäkirjat web-sivulle. 2 KÄYTÄNNÖN ASIAT Ks. kohdat 5.3 (Projektin organisaatio) ja 7 (Menetelmät ja työtavat). 3 & 4 ALUSTAVA KESKUSTELU TOTEUTUSTAVASTA Palataan tähän kohtaan vaatimusten tarkemman selvittämisen jälkeen. 5 PROJEKTISUUNNITELMA 5.1 RESURSSIT Työntekijät Piia: JavaScript, web-sovellukset (C, Perl, PHP), tietokannan käyttö, KäLi I, dokumentointi Heikki: Servletit, RMI, JDBC, PDF:n sisältö, Web-kauppasofta (nyt työn alla), web-käyttöliittymät Petri: mobiilipalvelualusta CORBA:n päälle, C++ & Java, JDBC, Windows (MFC) Tero: käyttöliittymäsuunnittelu, C++, omia nettisivuja (HTML), XML Janne: Swing, JDBC, XML:n käsittely Anu: KäLi, tietokannat, JDBC, Java, XML; HTML, CGI yms. Laitteisto Laitokselta varataan kaksi konetta ryhmää varten. Juha tarkistaa, saadaanko laitokselta root-oikeudet johonkin koneeseen. Ohjelmistot Tarvitaan lähinnä Java-kehitystyökalu, joka löytynee jokaiselle joko laitokselta tai omasta takaa. 5.2 PROJEKTIN ORGANISAATIO DD-mallin mukainen organisaatio. Asioista päätetään yhdessä, ratkaisevissa kysymyksissä puheenjohtajan ääni ratkaisee. Petri lähettää sähköpostilla ennen kokousta esityslistan koko ryhmälle. Esityslistasta annetaan palautetta sähköpostilla, ja Petri tulostaa lopullisen version jokaiselle kokoukseen. Kokousajat ovat joka viikko tiistai 10-12 ja perjantai 8-10 (kokous voidaan aloittaa myöhemmin, jos käsiteltäviä asioita on vähemmän). 5.3 LAADUN VALVONTA JA ARVIOINTI Mahdollisuuksien mukaan pidetään ainakin yksi FTR-kokous, ehkä jo projektisuunnitelmasta. Tähän palataan myöhemmin. 5.4 PROJEKTIN TAVOITTEET Tämä tulee olemaan käytännössä tehtävänannon sanallinen muoto. 5.5 RISKIENHALLINTA Riskit: - poissaolot; jonkun työntekijän projektin keskeyttäminen - koodin määrän hallitsematon kasvu Riskien ehkäisy: - hyvä suunnittelu - viime kädessä toiminteiden karsiminen 5.6 PROJEKTIN KOON ARVIOINTI Petri tekee FP-arvion viimeistään seuraavaan kokoukseen (tiistai). 5.7 AIKATAULU Projektimalliksi valittiin vesiputousmalli. Anu tekee Ajoituskaavion valmiiksi perjantaiksi 14.8. FP-arvion pohjalta. 6 PROJEKTISUUNNITELMAN PUHTAAKSIKIRJOITTAMINEN Projektisuunnitelma on valmis ja puhtaaksikirjoitettu perjantaina 14.8. Puhtaaksikirjoittamisen vastuualueet: - 5.1 Resurssit: Tero - 5.2 Projektin organisaatio: Piia - 5.3 Laadunvalvonta ja arviointi: Piia - 5.4 Projektin tavoitteet: Heikki - 5.5 Riskienhallinta: Tero - 5.6 Projektin koon arviointi: Petri - 5.7 Aikataulu: Anu 7 MENETELMÄT JA TYÖTAVAT Ohjelman kieli, kaikki kommentit ja dokumentointi kirjoitetaan suomeksi; vain koodi kirjoitetaan englanniksi. Versionhallintaan käytetään CVS:aa. Ohjeita esim. OhTu:n web-sivuilta. Ohjelmakoodi perustuu Sunin Java Coding Conventions -tyyliin ja koodissa käytetään javadoc-kommentteja. Kansiossa on projektin kopiokortti projektiin liittyvien kopioiden ottamista varten. Jokaisella projektin jäsenellä on avain kaappiin, jossa projektikansiota ja mahdollista muuta projektiin liittyvää sälää säilytetään. Työtuntilista otetaan käyttöön mahdollisimman pian. Noudatetaan pohjaa joka löytyy OhTu-projektin kotisivulta. Projekti päättyy viikolla 10.-14.12. Web-vastaava on Tero. Web-vastaava ylläpitää projektin kotisivuja. Dokumentointivastaavaksi valittiin Piia. Dokumentointi tehdään siten, että vastaava saa sisällön tekstidokumenttina kaikilta, muuttaa sen XML-tiedostoksi ja dokumenttien lopullinen ulkoasu määräytyy XSLT-tyylitiedoston perusteella. Käytettävä tekniikka mahdollistaa dokumentin tulostamisen ainakin HTML- ja PDF- muotoon. Anu neuvoo Piia käytettävissä tekniikoissa. 8 SEURAAVA KOKOUS Tiistaina 11.9, sali C475. 9 DEADLINET 11.9. Petrin FP-arviointi valmis 14.9. Projektisuunnitelman muut osat kirjoitettu (muu ryhmä)