Käymme tällä sivulla läpi joitakin tietojenkäsittelytieteen laitoksen opetuskokeiluja ja analysoimme niitä Ope.fi-kurssilla puhuneen Erika Löfströmin esittelemän hyvän opetuksen mittarien mukaan. Hän oli koonnut nuo mittarit otsikon "Oppimisen mielekkyys hyvän opetuksen mittarina" alle.
Tämän analyysin tavoitteena on aikanaan luoda suuntaviivoja tietojenkäsittelytieteen laitoksen opettajille hyväksi havaituista käytännöistä.
Analyysissä käytettävien mittarien lyhyet kuvaukset:
Menetelmä | Keskustelumuotoisuus vuorovaikutteisuus |
Aktiivisuus | Intentionaalisuus | Yhteisöllisyys |
---|---|---|---|---|
OSCU videoluento | Vähän. Yhteys kaksisuuntainen mutta luennon vastaanottajia useita. | Ei. Kuten normaalilla luentokurssilla. | Ei. Kuten normaalilla luentokurssilla. | Ei. Yhteisöllisyyttä voidaan harjoittaa kurssiin liittyvässä harjoitustyössä. |
Verkkomoniste | Ei. Itseopiskelua, ei keskustelua tai vuorovaikutusta. | Kyllä. Opiskelija etenee omaa tahtiaan haluamassaan järjestyksessä. | Ei. Päämäärät ja tavoitteet määritelty materiaalin suunnitteluvaiheessa. | Ei. Itseopiskelua, ei yhdessä toimimista. |
Verkkokirja (TUeLIP, Authorware) |
Ei. Itseopiskelua, ei keskustelua tai vuorovaikutusta. | Kyllä. Opiskelija etenee omaa tahtiaan haluamassaan järjestyksessä. | Ei. Päämäärät ja tavoitteet määritelty materiaalin suunnitteluvaiheessa. | Ei. Itseopiskelua, ei yhdessä toimimista |
Kertauskysymykset | Ei ja kyllä. Kysymysten läpikäynti on itseopiskelua, mutta uusia kysymyksiä voidaan kehittää ryhmänä. | Kyllä. Opiskelija käy näitä läpi itsenäisesti. | Osittain kyllä. Tukee omien oppimistavoitteiden määrittelyä kurssin antamissa puitteissa. (Testaan joko osaan.) | Ei. Kysymyksien läpikäynti on itsenäistä. |
Verkkoharjoitustehtävät (tehtävien palautus verkossa) |
Ei. Palautusautomaatti verkossa. | Ei. Vain palautus. | Ei. Vastaus annettuun tehtävään. | Ei. Yksilölliset tehtävät. |
Simulointiympäristöt (SQL, konekieli) |
Ei. Itseopiskelua, ei keskustelua tai vuorovaikutusta. | Kyllä. Opiskelija etenee omaa tahtiaan haluamassaan järjestyksessä. | Ei. Päämäärät ja tavoitteet määritelty materiaalin suunnitteluvaiheessa. | Kyllä. Mahdollista kysellä muilta tai tehdä yhteistyötä. Toisaalta, kaiken voi myös tehdä itsenäisesti. |
WebCT oppimisalusta | Mahdollinen | Kyllä/ei. Riippuu kurssin toteutuksesta. | Ei. Kurssin suunnittelija määrittelee tavoitteet. | Ei. Yhteistyö lähinnä keskustelua verkossa. |
Menetelmä | Reflektiivisyys | Kontekstuaalisuus | Konstruktiivisuus | Siirtovaikutus |
---|---|---|---|---|
OSCU videoluento | Ei. Voidaan toteuttaa kurssin muissa osioissa. | Kyllä. Kuten normaalilla luentokurssilla. | Kyllä. Kuten normaalilla luentokurssilla. | Kyllä. Kuten normaalilla luentokurssilla. |
Verkkomoniste | Ei. Itseopiskelua, refleksiivisyys tulee toteuttaa kurssin muissa osioissa. | Ei. Itseopiskelua, kontekstuaalisuus tulee toteuttaa kurssin muissa osioissa. | Kyllä. Kuten oppikirjat. | Kyllä. Kuten oppikirjat. |
Verkkokirja (TUeLIP, Authorware) |
Ei. Itseopiskelua, refleksiivisyys tulee toteuttaa kurssin muissa osioissa. | Ei. Itseopiskelua, kontekstuaalisuus tulee toteuttaa kurssin muissa osioissa | Kyllä. Kuten traditionaaliset oppikirjat. |
Kyllä. Kuten traditionaaliset oppikirjat. |
Kertauskysymykset | Kyllä. Testaan itsenäisesti joko osaan jonkin asian. | Ei. Itseopiskelun tuki. | Ei. Olemassa olevan tietämyksen arviointia. | Voisi olla. Kysymykset voisivat edellyttää opitun soveltamista. Useimmiten kuitenkin ei. |
Verkkoharjoitustehtävät (tehtävien palautus verkossa) |
Ei. | Ei. Voi olla tehtävissä, mutta palautustyökalu ei sitä edellytä. | Ei. Tehtävät voivat, mutta työkalu. | Ei. |
Simulointiympäristöt (SQL, konekieli) |
Ei. Itseopiskelua, refleksiivisyys tulee toteuttaa kurssin muissa osioissa. | Kyllä. Tehtävät liittyvät annetun tyyppisten ongelmien ratkaisuun. | Kyllä. Edetään helpommista tehtävistä vaikeampiin. | Kyllä. Kuten kaikessa ohjelmoinnissa. |
WebCT oppimisalusta | Ei | Kyllä/ei. Riippuu toteutuksesta | Kyllä/ei. Riippuu toteutuksesta. | Kyllä/ei. Riippuu toteutuksesta. |