Seppo: Matematiikkakuvakysely

Vastaa seuraaviin kysymyksiin käyttämällä asteikkoa:
5 usein
4 melko usein
3 silloin tällöin
2 melko harvoin
1 harvoin

A - Kokemukset matematiikan oppijana (koulu, koti, ympäröivä yhteiskunta)

Muistele omaa kouluaikaasi ja mieti, millaisia matematiikkaan liittyviä kokemuksia sinulla on ollut.

1. Matematiikka herätti minussa voimakkaita tunteita.
Usein Harvoin

2. Opettaja loi sopivan haasteellisia oppimistilanteita.
Usein Harvoin

3. Opettaja ei osannut selittää opiskeltavia asioita.
Usein Harvoin

4. Tein paljon töitä oppiakseni matematiikkaa.
Usein Harvoin

5. En ymmärtänyt opettajan selityksiä.
Usein Harvoin

6. Opettaja ei selittänyt, mihin opiskeltavia asioita tarvitaan.
Usein Harvoin

7. Matematiikan opiskelu oli pitkästyttävää.
Usein Harvoin

8. Laskujen laskeminen oli mukavaa.
Usein Harvoin

9. Toisiin vertaaminen ahdisti minua.
Usein Harvoin

10. Innostukseni matematiikan opiskeluun oli kausittaista.
Usein Harvoin

11. Matematiikka oli lukiossa vaikeaa.
Usein Harvoin

12. Matematiikka oli lempiaineeni.
Usein Harvoin

13. Opiskelu oli kuivaa pakkopullaa.
Usein Harvoin

14. Opettelin kaavat ulkoa.
Usein Harvoin

15. Pärjäsin matematiikassa hyvin.
Usein Harvoin

16. Kaverini joko pitivät matematiikasta tai inhosivat sitä (ei mitään siltä väliltä)
Usein Harvoin

17. Matematiikan osaamisen merkitystä korostettiin kotona.
Usein Harvoin

18. Vanhempien/vanhemman esimerkki vaikutti innostukseeni positiivisesti.
Usein Harvoin

19. Matematiikan opiskelu oli selkeää ja täsmällistä.
Usein Harvoin

20. Matematiikan tunneilla laskettiin pelkästään oppikirjan tehtäviä.
Usein Harvoin

21. Opettaja ei innostanut opiskelemaan matematiikkaa.
Usein Harvoin

22. Matematiikka oli ikävin osa opiskelua.
Usein Harvoin

23. Minua kannustettiin kotona opiskelemaan matikkaa.
Usein Harvoin

24. Opettajalla oli kiire eteenpäin.
Usein Harvoin

25. Nautin matemaattisten tehtävien pohtimisesta.
Usein Harvoin

26. Opettaja oli positiivinen esimerkki.
Usein Harvoin

27. Tunneilla ei kukaan voinut kysyä neuvoa, etteivät luokkakaverit leimannet tyhmäksi.
Usein Harvoin

28. Koulussa ei kenenkään kannattanut kertoa kavereille, että piti matematiikasta.
Usein Harvoin


B - Kokemukset matematiikan opettajana

Mieti kokemuksiasi matematiikan opettajana ennen koulutuksen alkamista.

Minulla on vuotta matematiikan opettamiseen liittyvää opettajakokemusta luokilta .

1. Käytin opetuksessani pääasiassa oppikirjoja.
Usein Harvoin

2. Opetin samalla tavalla kuin itseäni oli opetettu.
Usein Harvoin

3. En saanut oppilaita ymmärtämään opiskeltavia asioita
Usein Harvoin

4. Käytin pelejä ja leikkejä.
Usein Harvoin

5. Turvauduin opettajanoppaan neuvoihin.
Usein Harvoin

6. Eriyttäminen oli vaikeaa.
Usein Harvoin

7. Opettaminen oli hankalaa ilman koulutusta.
Usein Harvoin


Vastaa seuraaviin kysymyksiin käyttämällä asteikkoa:

5 täysin samaa mieltä
4 osittain samaa mieltä
3 en osaa sanoa
2 osittain eri mieltä
1 täysin eri mieltä

C - Kuva itsestä matematiikan oppijana

Mieti, minkälainen koet olevasi matematiikan oppijana.

1. Pelkään epäonnistuvani.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

2. Minulla on väärä asenne.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

3. En ole tehnyt riittävästi töitä.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

4. Olisin tarvinnut paremman opettajan.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

5. Olen ahkera.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

6. Minulla on hyvä itsetunto matematiikassa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä


D - Kuva itsestä matematiikan opettajana

Mieti, minkälainen koet olevasi tällä hetkellä matematiikan opettajana.

1. En osaa selittää tarpeeksi selkeästi oppilaille.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

2. Olen kokematon matematiikan opettamisessa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

3. Aineenhallintani lisää varmuuttani opetustilanteessa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

4. Olen epävarma.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

5. Aineenhallintani aiheuttaa minulle ongelmia.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

6. Asenteeni matematiikkaa kohtaan auttaa minua opettajana.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä


E - Kuva matematiikasta ja sen oppimisesta ja opettamisesta

Mieti, kuinka hyvin väittämät vastaavat sinun käsitystäsi matematiikasta ja sen oppimisesta ja opettamisesta.

1. Matematiikka on mekaaninen ja pitkästyttävä oppiaine.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

2. Matematiikka on työlästä.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

3. Matematiikka on yksi aine muiden joukossa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

4. Matematiikka on vaikeaa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

5. Matematiikka on numeroita ja laskemista.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

6. Matematiikkaa opitaan laskemalla.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

7. Toisilla ihmisillä on matikkapäätä ja toisilla kielipäätä.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

8. Yksin työskentely on tärkeä menettelytapa matematiikan opetuksessa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

9. Matematiikan oppikirja on tärkeä työvälinen matematiikan opetuksessa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

10. Jos opettaja on itse liian hyvä matematiikassa, hän ei osaa selittää selvästi.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

11. Matematiikan opettaminen on vaikeaa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä

12. Opettaja näyttää, kuinka uusia menetelmiä käytetään matematiikassa.
Täysin samaa mieltä Täysin eri mieltä