klo 11.00 n.13.00 Paikka Exactum, A318 Läsnä:
Projekti Pvm, aika Paikka Osallistujat (pj, siht)
Jakelu/ julkisuus
Projektiryhmä, ohjaaja
Ryhmän säännöllinen toinen viikkotapaaminen Prosessisihteerin valinta
Kts. kohta 4. 2.6
Vastuuhenkilö Simon Atte Tia projektiryhmä
Esityslista
2/3 7.9.2009 Kuka
Kokouksen avaus ja järjestäytyminen
Ohjaaja Tia Määttänen
2.1 Yleistä asiaa ohtu-projektista - päättyy 18.12. - Yksi yhteinen tarkistuspiste, demo 5.11. torstaina klo 12 - 14 - Työtä joka viikko 17-20 h/hlö, työviikko ma-pe - Jokainen voi hakea 24 h avaimen Exactumiin http://www.cs.helsinki.fi/opiskelu/muoviavainohje - Tänä syksynä käytetään ohtuketterä-prosessia, jossa erillisiä dokumentteja ei kirjoiteta niin paljon kuin lineaarisessa projektimallissa. Esimerkiksi suunnitteludokumentin korvaa hyvin kommentoitu koodi. - Kirjoitettavat dokumentit ovat: Arkkitehtuurikuvaus (esim HP) ja Testauskuvaus sekä Ohjelmiston asennuksen erityispiirteet (voi olla osa muuta dokumentaatiota). Palataan näihin myöhemmin sekä päivittäin päivittyvä tehtävälista. - Projektin tehtävälista ja pyrähdyksen tehtävälista 2.2 Ohtu-ketterän prosessin esittely - Projekti jaettu 2-3 viikon mittaisiin pyrähdyksiin - Projekti alkaa alkupyrähdyksellä, jonka aikana kerätään asiakkaalta keskeiset vaatimukset toteutettavalle tuotteelle, sovitaan projektin aikaisista käytännöistä ja kerätään tehtävälista ja riskianalyysi. Alkupyrähdys päättyy siihen, että projektiryhmä esittelee alkuversion tuotteesta (paperiproto, käliproto?), josta selviää keskeiset toiminnot - Jokaisen pyrähdyksen lopuksi tuote esitetään asiakkaalle ns. Pyrähdyskatselmoinnissa Sen jälkeen päätetään seuraavan pyrähdyksen aikana toteutettavat tuotteet tehtävälistasta - Tehtävälistaa ja työn toteutusta seurataan ja dokumentoidaan päivittäisellä tasolla -> burndown käppyrä kertoo miten hyvin arviot toteutuvat (esim. google docs) - Pyrähdyksen teema: kertoo mikä on pyrähdyksen lopputulos: esim. "Pyrähdys 2: käliproto tehty ja tiedonsiirto toimii!" - demon suunnittelu siten että asiakkaan vaatimukset täyttyvät - pyrähdyksen katselmoinnin jälkeen retrospektiivit - Tehtävälistaan tarpeeksi pieniä tehtäviä, tarvittaessa kokonaisuuksia pilkotaan paloiksi -> Mikään atominen tehtävä ei saa olla työmääräältään yli kahden projektityöpäivän suuruinen 2.3 Projektin käytäntöjä - Viikkotapaamiset 2 x vkossa max 1,5 h/kerta - Viikkotapaamisissa aina puheenjohtaja ja sihteeri, esityslista puheenjohtajalta vuorokautta ennen kokousta ja sihteeriltä pöytäkirja(muistio) kokouksen jälkeen - Päivittäiskatsaus n. 15 min ei vaadi yhteistä läsnäoloa, esim. google docsissa tehtävälistan päivitys, hyvä olla keskusteluyhteys muihin ryhmäläisiin (esim. Irc) 2.4 Työvälineet dokumentointiin ja ryhmän sisäiseen keskusteluun, ryhmän nettisivut jne - Google Docs (Backlogin ja dokumenttien hallinta ja jakaminen)
Pj
Esityslista - Doodle tapaamisaikojen sopimiseen - Trac (Bugien seurantaan, voi tuottaa haasteita db.cs:lle asennettuna) - Jokin Wiki (itsenäinen asennus tai Tracin Wiki), Ohtuprojektien wiki: https://wiki.helsinki.fi/display/ohtuprojektit - Svn tai Git, jälkimmäisessä Github voi olla hyödyllinen - Ohjelmistotuotantoprojektin oma tietojärjestelmä, jonne kirjataan toteutuneet työtunnit, toimintopisteet ja koon arviointi ym. 2.5 Terminologiaa ja käsitteitä - pyrähdykset, teemat, projektin tehtävälista, pyrähdyksen tehtävälista, retrospektiivi, toteutuneet työtunnit, työmääräarvio (esim. 1 zörgön = 4 h eli yksi ohtup-työpäivä), burndown-käppyrä, riskianalyysi 2.6 Roolit - prosessisihteeri vaaditaan Lisäksi hyvä olla: - ohjelmistoarkkitehti - testausvastaava (automaattitestaus) - HUOM! kaikki vastuussa dokumentoinnista
3/3 7.9.2009
- Kaikki ovat ainakin lähes päätoimisia opiskelijoita, joitakin rajoitteita ilta ja päivätapaamisten ajoissa - Melissa ei halua olla testausvastaava - Atte lupasi huolehtia versionhallinnasta - Simon lupasi tehdä webbisivut
Projektiryhmä
- Sovittiin, että pidetään toinen viikkotapaaminen maanantaisin klo 10-12 Exactumissa, toinen ajankohta jäi vielä auki (sovitaan keskiviikkona) - Kaikille tuntui sopivan tapaamispaikaksi Kumpula - Atte toimii alkupyrähdyksellä puheenjohtajana
Projektiryhmä
- Ryhmän nimeksi päätettiin Loiste
- Puheenjohtaja laatii asiakastapaamiseen esityslistan ja lähettää sen ryhmälle sekä asiakkaalle viim. Tiistaina - Kaikki miettivät kysymyksiä asiakkaalle: tarkoituksena kaivaa esiin toteutettavan sovelluksen vaatimukset prioriteetteineen - Alkupyrähdyksen lopuksi (kestää kaksi viikkoa) ryhmällä on valmiina projektin työlista, josta valitaan tehtävät 1. pyrähdykselle
Projektiryhmä
- ke 9.9. klo 13 16 Aleksandriassa ryhmätilassa 329, 3 krs. (Asiakas saapuu klo 14.15)
- keskusteltiin ircin käytöstä, mietittiin sihteerikäytäntöä (koska ei valittu vielä käytäntöä niin valitaan sihteeri ke palaverissa)
- Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 11.52
Pj