Pong on Atarin 1972 julkaisema videopeli, jota miljoonat ihmiset ovat pelanneet. Toisin kuin atari, jolla pelin kehittäminen kesti hyvin pitkään, teemme Pongin nykyaikaisilla välineillä hyvin nopeasti.
Pong-pelissä on kaksi mailaa. Toinen maila on pelin vasemmalla laidalla, ja toinen pelin oikealla laidalla. Mailojen lisäksi pelissä on pallo, jota yritetään lyödä mailoilla vastustajan mailan taakse.
Aloitetaan luomalla ensin yksi maila.
Kun maila on valmis, sen voi kopioida. Klikkaa mailaa oikealle hiirennapilla ja valitse "kopioi". Nyt sinulla on kaksi mailaa. Piirrä peliin myös pallo. Pelisi voi näyttää tällä hetkellä suunnilleen seuraavalta.
Lisätään ensimmäisen mailan liikuttaminen. Näppäintä w painettaessa maila liikkuu ylös, ja näppäintä s painettaessa maila liikkuu alas.
Tehdään samanlainen liikkuminen toiselle mailalle. Tällä kertaa nuoli ylös liikuttaa mailaa ylöspäin, nuoli alas alaspäin.
Lisätään pallolle liikkumistoiminnallisuus. Kun peli alkaa, pallo tiputetaan laudan keskelle eli pisteeseen x: 0, y: 0. Tämän jälkeen osoitetaan oikelle suuntaan väliltä 45 ja 135. Tämän jälkeen liikutaan 5 askelta kerrallaan ja pompataan jos osutaan reunaan.
Pomppaaminen tarkoittaa kimpoamista. Kimmotessa pallon suunta muuttuu toisenlaiseksi.
Lisätään pallolle myös toiminnallisuus mailoista kimpoamiseen. Ajatuksena on se, että jos pallo osuu mailaan (Hahmo1) sen suunta kääntyy toista mailaa kohti. Tämän jälkeen pallon suuntaan lisätään vielä satunnainen luku väliltä -60 ja 60. Satunnaisen luvun lisääminen lisää peliin mukavaa ja haastavaa satunnaisuutta.
Kun toisen mailan kosketus on valmis, tehdään samanlainen tarkistus myös toista mailaa (Hahmo2) varten.
Lisätään peliin vielä toiminnallisuus, jossa peli päättyy jos pallo pääsee ohi mailoista. Voimme tarkistaa tämän vertaamalla pallon x-sijaintia sopivasti koordinaatiston sijainteihin. Palikka "pysäytä kaikki" pysäyttää kaikki aktiiviset skriptit. Ping pong!