Leirillä tuli tiistaina useita kyselyitä ampumiseen ja ammusten liikkumiseen liittyen. Luodaan peli, jossa voi ampua. Aloitetaan peli luomalla hahmo, joka näyttää nuolelta ( > ). Tarkista että hahmon, eli aluksen, nokka osoittaa eteenpäin. Voit tarkistaa hahmon nokan suunnan Skriptit-välilehden päällä olevasta kohdasta -- hahmosta menee sininen viiva siihen suuntaan mihin se osoittaa. Alla olevassa kuvassa hahmon suunta on 90.
Luodaan peliin ammuttava ammus. Ammukselle tulee oma hahmo.
Aloitetaan ammuksen toiminnallisuuden rakentaminen. Ensimmäisenä askeleena on ammuksen piilottaminen pelin alkaessa. Emme halua että ammus näkyy silloin kun se ei liiku!
Lisätään tämän jälkeen ammuksen liikkuminen. Kun käyttäjä painaa välilyöntiä, ammuksen tulee lähteä aluksesta. Koitetaan ensimmäistä versiota, jossa välilyöntiä painettaessa ammus menee aluksen luo, tulee näkyville, ja liikkuu 10 kertaa 10 askelta. Tämän jälkeen ammus piilotetaan.
Huomaamme ettei tämä toimi oikein. Ammus ei mene samaan suuntaan kuin mihin alus osoittaa. Haluamme kuitenkin saada ammuksen menemään aluksen osoittamaan suuntaan.
Aluksen suuntaan pääsee käsiksi Tuntoaisti-skriptivalikossa "hahmon ... ..."-palikan avulla. Voimme valita siitä tiettyyn hahmoon liittyvän muuttujan, esimerkiksi hahmon suunnan. Käytetään Liike-skriptivalikossa olevaa "osoita suuntaan ..."-palikkaa yhdessä tuntoaistivalikosta löytyneen "hahmon ... ..."-palikan kanssa. Nyt ammus osoittaa samaan suuntaan kuin alus.
Lisätään alukselle vielä kääntymismahdollisuus. Jos käyttäjä painaa nuolta vasemmalle, alus kääntyy vasemmalle. Jos käyttäjä painaa nuolta oikealle, alus kääntyy oikealle.
Jes! Ammuskelu toimii ja ammus menee aluksen osoittamaan suuntaan!