Seuraavassa koodissa kuuluu ääniefekti, kun käyttäjä painaa välilyöntiä. Ääniefekti on WAV-muotoinen tiedosto aani.wav, jonka tulee olla projektin src-hakemistossa.
# -*- coding: utf-8 -*- import pygame, sys naytto = pygame.display.set_mode((640, 400)) pygame.mixer.init() aani = pygame.mixer.Sound("aani.wav") def kontrolli(): for tapahtuma in pygame.event.get(): if tapahtuma.type == pygame.QUIT: exit() if tapahtuma.type == pygame.KEYDOWN: if tapahtuma.key == pygame.K_SPACE: aani.play() def main(): while True: kontrolli() # logiikka ja piirtäminen jätetään ohjelmoijan toteutettavaksi main()
Yllä olevassa esimerkissä komento pygame.mixer.Sound
lataa äänitiedoston muuttujaan aani
ja komento aani.play
soittaa äänen. Huomaa myös komento pygame.mixer.init
, joka vaaditaan ennen kuin ohjelma voi soittaa mitään.
Seuraavassa koodissa peliin on liitetty taustamusiikki. Taustamusiikki on MIDI-muotoinen tiedosto musa.mid, jonka tulee olla projektin src-hakemistossa.
# -*- coding: utf-8 -*- import pygame, sys naytto = pygame.display.set_mode((640, 400)) pygame.mixer.init() pygame.mixer.music.load("musa.mid") pygame.mixer.music.play(-1) def kontrolli(): for tapahtuma in pygame.event.get(): if tapahtuma.type == pygame.QUIT: exit() def main(): while True: kontrolli() # logiikka ja piirtäminen jätetään ohjelmoijan toteutettavaksi main() pygame.mixer.music.stop()
Käytössä ovat seuraavat komennot:
pygame.mixer.music.load
lataa musiikin tiedostostapygame.mixer.music.play
soittaa musiikin (-1 tarkoittaa, että musiikki toistuu loputtomasti)pygame.mixer.music.stop
lopettaa musiikin soittamisen