Kuvatiedosto

Takaisin pääsivulle

Tähän mennessä opituilla keinoilla on kätevää piirtää yksinkertaisia kuvioita, mutta monimutkaisemmat kuvat on käytännössä järkevämpää piirtää erillisellä piirto-ohjelmalla ja ladata peliin kuvatiedostoista.

GIMP

GIMP on helppokäyttöinen piirto-ohjelma, jonka voi asentaa osoitteesta http://www.gimp.org. Osoitteessa piirros.html on opas pelihahmon piirtämiseen. Tallenna pelihahmo samaan kansioon pelin lähdekooditiedostojen kanssa, eli projektin src-kansioon.

Seuraavassa ohjelmassa on käytössä itse piirretty kuva ukko.png:

Kuvan piirtäminen

Ohjelman tarvitsemat kuvat on järkevää tallentaa samaan hakemistoon kuin ohjelman kooditiedostot, jotta kuviin on helppoa viitata koodissa.

Seuraava koodi piirtää ikkunaan kuvan ukko.png:

# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame

naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))
pygame.display.set_caption("Kuva")

ukko = pygame.image.load("ukko.png")

def main():
    while True:
        tapahtuma = pygame.event.poll()
        if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
            break    

        naytto.fill((255, 255, 255))
        naytto.blit(ukko, (200, 100))
        pygame.display.flip()

main()

Ohjelman suoritus näyttää seuraavalta:

Tehtävä

Piirrä kaksi omaan peliisi sopivaa pelihahmoa ja tee ohjelma, joka näyttää ne ikkunassa. Mitä tapahtuu, jos pelihahmot osuvat toistensa päälle?

Takaisin pääsivulle