Hiiren käsittelyyn liittyvät seuraavat tapahtumat:
Seuraava ohjelma tulostaa tekstiä, kun hiiri liikkuu tai sen nappi painetaan ylös tai nostetaan alas:
# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame
naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))
def main():
while True:
tapahtuma = pygame.event.poll()
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
break
if tapahtuma.type == pygame.MOUSEMOTION:
print "Hiiri kohdassa", tapahtuma.pos
if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
print "Hiiri painettiin alas"
if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONUP:
print "Hiiri nostettiin ylös"
main()
Seuraavassa ohjelmassa käyttäjä voi piirtää ikkunaan punaista viivaa:
# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame
naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))
def main():
piirto = False
vanhaKohta = (0, 0)
while True:
tapahtuma = pygame.event.poll()
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
break
if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
piirto = True
vanhaKohta = tapahtuma.pos
if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONUP:
piirto = False
if tapahtuma.type == pygame.MOUSEMOTION and piirto:
uusiKohta = tapahtuma.pos
pygame.draw.line(naytto, (255, 0, 0), vanhaKohta, uusiKohta)
vanhaKohta = uusiKohta
pygame.display.flip()
main()