Hiiren käsittelyyn liittyvät seuraavat tapahtumat:
Seuraava ohjelma tulostaa tekstiä, kun hiiri liikkuu tai sen nappi painetaan ylös tai nostetaan alas:
# -*- coding: utf-8 -*- import pygame naytto = pygame.display.set_mode((640, 400)) def main(): while True: tapahtuma = pygame.event.poll() if tapahtuma.type == pygame.QUIT: break if tapahtuma.type == pygame.MOUSEMOTION: print "Hiiri kohdassa", tapahtuma.pos if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN: print "Hiiri painettiin alas" if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONUP: print "Hiiri nostettiin ylös" main()
Seuraavassa ohjelmassa käyttäjä voi piirtää ikkunaan punaista viivaa:
# -*- coding: utf-8 -*- import pygame naytto = pygame.display.set_mode((640, 400)) def main(): piirto = False vanhaKohta = (0, 0) while True: tapahtuma = pygame.event.poll() if tapahtuma.type == pygame.QUIT: break if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN: piirto = True vanhaKohta = tapahtuma.pos if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONUP: piirto = False if tapahtuma.type == pygame.MOUSEMOTION and piirto: uusiKohta = tapahtuma.pos pygame.draw.line(naytto, (255, 0, 0), vanhaKohta, uusiKohta) vanhaKohta = uusiKohta pygame.display.flip() main()