Hiiren käsittely

Takaisin pääsivulle

Hiiren tapahtumat

Hiiren käsittelyyn liittyvät seuraavat tapahtumat:

Esimerkki: Hiiren käsittely

Seuraava ohjelma tulostaa tekstiä, kun hiiri liikkuu tai sen nappi painetaan ylös tai nostetaan alas:

# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame

naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))

def main():
    while True:
        tapahtuma = pygame.event.poll()
        if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
            break
        if tapahtuma.type == pygame.MOUSEMOTION:
            print "Hiiri kohdassa", tapahtuma.pos
        if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
            print "Hiiri painettiin alas"
        if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONUP:
            print "Hiiri nostettiin ylös"

main()

Esimerkki: Piirto-ohjelma

Seuraavassa ohjelmassa käyttäjä voi piirtää ikkunaan punaista viivaa:

# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame

naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))

def main():
    piirto = False
    vanhaKohta = (0, 0)

    while True:
        tapahtuma = pygame.event.poll()
        if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
            break
        if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
            piirto = True
            vanhaKohta = tapahtuma.pos
        if tapahtuma.type == pygame.MOUSEBUTTONUP:
            piirto = False
        if tapahtuma.type == pygame.MOUSEMOTION and piirto:
            uusiKohta = tapahtuma.pos
            pygame.draw.line(naytto, (255, 0, 0), vanhaKohta, uusiKohta)
            vanhaKohta = uusiKohta
	    pygame.display.flip()

main()

Takaisin pääsivulle