Nämä tehtävät on tarkoitettu Scratchin käyttöliittymään tutustumiseen ja Scratch-ohjelmoinnin kokeelliseen aloittamiseen.
Tehtäviä on 3 erilaista: kimpoileva pallo, kasvava tipu ja kompastuva dino. Näistä on tarjolla sekä kuvallinen, lyhyemmin kirjoitettu versio että pidemmin kirjallisesti kuvailtu versio. Näistä suosittelemme kuvallista versiota alakouluikäisille. Kaikista on lisäksi tarjolla sekä versio, jossa Scratch-projekti aloitetaan tyhjästä, että versio, jossa aloitetaan valmiilla tehtäväpohjalla. Jos aikaa on, suosittelemme Scratch-projektin aloittamista tyhjästä, jolloin myös projektin luominen tulee tutuksi.
Katso tästä opettajan versio tehtävistä.
Projekti | Tyhjästä Scratch-projektista aloitus (suositeltu) |
Valmis tehtäväpohja |
---|---|---|
Kimpoileva pallo |
Kuvallinen versio
Kirjallinen versio |
Kuvallinen versio
Kirjallinen versio |
Kasvava tipu |
Kuvallinen versio
Kirjallinen versio |
Kuvallinen versio
Kirjallinen versio |
Kompastuva dino |
Kuvallinen versio
Kirjallinen versio |
Kuvallinen versio
Kirjallinen versio |