Materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-SA-lisenssillä, joten voit levittää niitä vapaasti, kunhan alkuperäisten tekijöiden nimiä ei poisteta. Jos teet muutoksia materiaaliin ja haluat levittää muunneltua versiota, se täytyy lisensoida samanlaisella vapaalla lisenssillä.
Alkuperäiset tekijät (2014): Jenna Tuominen ja Virpi Sumu
Pelin toiminta | Klassikkopeli Pongissa pallotellaan kahdella mailalla. Jos pallo pääsee karkaamaan pelaajan mailan taakse reunaan, vastustaja saa pisteitä. |
Vaikeustaso | Yksinkertaisessa pelissä on vain pallo ja kaksi mailaa, joilla kaksi eri pelaajaa pallottelevat, eli peli sopii hyvin aivan aloittelijoillekin. Koordinaatistoa hipaistaan kun pallon reunaan osumista tarkistetaan, mutta sen syvällisempää ymmärrystä asiasta ei välttämättä tarvitse. Tässä voidaan käsitellä myös suunta-asteita tarkemmin. Peli voi yksinkertaisesti loppua kun pallo pääsee mailan ohi, mutta toimintoihin voi myös helposti lisätä pistelaskun sekä voiton ja tappion käsittelyn. Edistyneemmissä versioissa päästään siis käsittelemään muuttujia. Lopuksi peliin voi lisätä tekoälyn, joka ohjaa toista mailaa. |
Oppimistavoitteita |
- Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. - Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai näppäimistösyötteillä. - Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. - Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. - Opitaan käyttämään muuttujia muistettavina arvoina. - Tutustutaan satunnaisuuteen. - Opitaan koordinaatiston suuntien heijastumista. - Opetellaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä. |
Toimiva versio | Yksinkertainen: PikkuPong mallina Scratchissa |
Variaatioita toteutuksessa | ?? |