Materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-NC-SA-lisenssillä, eli materiaalin levittäminen ja muokkaaminen on sallittu, kunhan tekijöiden nimet säilyvät mukana ja jatkoversiot julkaistaan samalla lisenssillä. Kaupallinen käyttö kielletty.
Alkuperäinen tekijä (2014): Jenna Tuominen
Pelin toiminta | Tarkoituksena luoda pelaaja, joka kerää erinäisiä aarteita ja väistelee vihollista. Lisäksi pelaajan tulee käydä pinnalla hengittämässä aika ajoin. Pelilaudalle voi myös luoda erinäisiä häiriötekijöitä. |
Vaikeustaso | Pelin yksinkertaisempi versio sopii loistavasti ensimmäiseksi peliksi aloittelijoille. Tämä versio sopii paremmin edistyneemmille. Pelissä käytetään muuttujia monipuolisemmin (happisäiliö), tehdään klooneja (häiriötekijät) ja jos aarretta päätetään vaihtaa niin tekijöiden tarvitsee ymmärtää jo selvemmin miten tietokone tulkitsee komennot. |
Oppimistavoitteita |
- Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. - Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai näppäimistösyötteillä. - Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. - Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. - Tutustutaan aliohjelmien (lohkot) käyttöön. - Opitaan käyttämään muuttujia muistettavina arvoina ja apumuuttujina. - Tutustutaan satunnaisuuteen ja todennäköisyyksiin. - Tutustutaan merkkijonojen katenointiin. - Opitaan kloonien käyttöä. |
Toimiva versio | Sukelluskeräily mallina Scratchissa |
Muut mallit | "Rasti-ruutuun" -tehtälistaus oppilaalle |
Variaatioita toteutuksessa | Toteutukseen käy kaikki erinäiset teemat, joissa asioita voi kerätä, löytyy jokin perusvihollinen ja pelaajan pitää aika-ajoin käydä jossain tietyssä kohdassa esiintymislavaa tankkaamassa/hengähtämässä/ym. |
Väriselite: