Materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-SA-lisenssillä, joten voit levittää niitä vapaasti, kunhan alkuperäisten tekijöiden nimiä ei poisteta. Jos teet muutoksia materiaaliin ja haluat levittää muunneltua versiota, se täytyy lisensoida samanlaisella vapaalla lisenssillä.
Alkuperäinen tekijä (2013): Jenna Tuominen
Tehdään ensiksi uusi hahmo, joka tulee olemaan laatikko mihin pallon tulisi osua. Uusi hahmo saatiin tähtinappulasta.
Halutaan siis, että "jos laatikkoon osuu pallo niin laatikko häviää ja saadaan piste". Voitaisiin ohjelmoida, että ikuisesti tarkistetaan osuuko laatikkoon hahmo, mutta muutetaan hieman sanamuotoa, jotta toteutus ei olisi niin raskas: "kunnes laatikkoon osuu pallo". Ohjaus-työkaluista löytyy tähän odota kunnes-palikka ja laitetaan tämän lauseen jatkeeksi koskettaako hahmoa2.
Askarrellaan sitten toiminnon sisältö, eli haluttiin, että laatikko häviää. Ulkonäkö-työkaluista löytyy hahmon hävittämiseen tarvittava piilota.
Kirjoitettu ohjelma ei kuitenkaan vielä tee mitään, koska mikään tapahtuma ei aloita ohjelman suoritusta. Otetaan Ohjaus-työkaluista sopiva aloituspalikka, jotta laatikko tarkkailee palloa pelin alusta lähtien.
Pisteet voit lisätä tällä ohjeella.