Materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-SA-lisenssillä, joten voit levittää niitä vapaasti, kunhan alkuperäisten tekijöiden nimiä ei poisteta. Jos teet muutoksia materiaaliin ja haluat levittää muunneltua versiota, se täytyy lisensoida samanlaisella vapaalla lisenssillä.
Alkuperäinen tekijä (2013): Jenna Tuominen
Pelissä on myös hyvä olla maali. Tehdään sille hahmo.
Sovitaan, että maali on tietyllä etäisyydellä alusta ja ideana on kerätä mahdollisimman monta kolikkoa matkalla. Pelihahmon kulkema matka saadaan kun lasketaan yhteen kuinka paljon ympäristöä on liikutettu. Tähän tarvitaan siis uusi muuttuja "Kuljettu matka".
Tee uusi muuttuja Muuttujat -työkalupakissa.
Kuljettu matka liittyy eniten pelihahmoon, joten tehdään sille uusi kun kun painetaan välilyönti. Aivan pelin aluksi tulee kuljetuksi matkaksi määrittää nolla. Etsi oikea työkalu tähän Muuttujat -palikoista.
Kun peli käynnistyy niin ikuisesti liikutetaan pilviä ja kolikoita. Tehdään samallalailla tähän uuteen skriptiin, että kuljettu matka muuttuu ikuisesti. Kuinka paljon kuljettu matka muuttuu kerralla? Onko tämä arvo vakio vai muuttuja?
Määritetään seuraavaksi milloin peli loppuu eli saavutetaan maali. Tämä toiminnallisuus selvästi liittyy maaliin, joten tehdään sille uusi skripti, joka käynnistyy kun peli käynnistyy.
Maalin halutaan olevan pitkän matkan päässä eli pelin kannalta aluksi piilossa, joten määritetään tämä aivan skriptin alussa. Piiloutuminen löytyy Ulkonäkö -työkaluista.
Sitten maalin pitäisi ilmestyä ikkunan vasempaan laitaan kun tietty matka on kuljettu. Tarvitaan siis odottaa kunnes tekemämme muuttuja saavuttaa tarpeeksi suuren arvon. Tähän löytyy Ohjaus -työkaluista sopiva palikka. Ehdoksi milloin maali saavutetaan voidaan laittaa vaikka "Kuljettu matka > 1000". Vertailuoperaattorin "suurempi kuin" saat Toiminnot -työkaluista.
Testaa tässä välissä, että maali on aluksi piilossa ja ilmestyy kun peli etenee.
Testaa myös mikä olisi kiva matka, joka pelissä olisi kuljettavana ennen maalia.
Maalin ilmestymiseen liittyy vielä sen paikan määrittäminen. Halutaan, että se ilmestyy ikkunan vasempaan laitaan, joten näyttämisen jälkeen asetetaan x:lle arvo, joka x on ruudun vasemmassa laidassa.
Kun maali on saatu ilmestymään pitää sen vielä lähteä lähestymään pelihahmoa. Tähän sopii hyvin toista kunnes koskettaako pelihahmoa. Toiston sisällöksi laitetaan, että maalin x muuttuu. Mieti minkä verran maalin tulee muuttua? Onko tämä taas vakio vai muuttuja?
Kun maali ja pelihahmo kohtaavat tulee pelin pysähtyä. Tähän sopii hyvin pysäytä kaikki.
Jos haluat, että pelin lopuksi tapahtuu vielä jotain, mm. onnitellaan maaliin pääsemisestä, niin pysäytä kaikki ei toimikaan, koska myös maalin jälkeen tapahtuvat skriptit pysäytettäisiin. Tällöin voit ennemmin asettaa muuttujan "nopeus" nollaan, jolloin peli jatkuu, mutta kaikki pysyvät paikallaan.
Tällöin toisaalta pelihahmoa voi vielä liikuttaa ja se voi törmätä nopeuttavaan pilveen. Hahmon liikuttamisen voimme estää jos korvataankin hahmon liikkuttamisen skriptistä "ikuisesti" "ikuisesti jos nopeus > 0" palikkayhdistelmällä.