Materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-SA-lisenssillä, joten voit levittää niitä vapaasti, kunhan alkuperäisten tekijöiden nimiä ei poisteta. Jos teet muutoksia materiaaliin ja haluat levittää muunneltua versiota, se täytyy lisensoida samanlaisella vapaalla lisenssillä.
Alkuperäinen tekijä (2013): Jenna Tuominen
Ohjelmoidaan seuraavaksi napattava esine eli kolikko. Tee hahmolle ensin kuva.
Kolikko liikkuu oikeastaan täsmälleen samalla tavalla kuin pilvi, joten ohjelmoidaan sille samanlainen liikkuminen.
Toisaalta sekin voi osua pelihahmoon ja ainoa ero pilven toimintaan on, että nyt nopeuden tulisi pienentyä ja pelaajan kuuluisi saada piste. Samaten kolikon voisi olla hyvä hävitä näkyvistä jos siihen osutaan. Voit kirjoittaa kolikolle samanlaisen osumisohjelman kuin pilvellekin, mutta muokataan sitä sitten hieman kolikolle sopivammaksi.
Määritetään ensin, että nopeus hidastuukin. Mieti miten muuttujaa "nopeus" tulisi muuttaa, että tämä saadaan toimimaan?
Ohjelmoidaan tässä välissä myös kolikon häviäminen. Eli nopeuden muutoksen jälkeen lisätään palikka joka piilottaa kolikon Ulkonäkö-työkaluista. Samaten kolikko on taas määritettävä näkyväksi kun ollaan siirrytty vasempaan laitaan.
Mitä tapahtuu nyt nopeudelle jos osut liian moneen kolikkoon? Entä miten saisit tilanteen korjattua?
Seuraavaksi lisätään ohjelmaan vielä pisteet. Ne saadaan jälleen muuttujalla. Siis määritetään uusi muuttuja "pisteet" ja tehdään niitä varten uusi ohjelma samaan tilaan kolikon muiden ohjelmien kanssa sillä pisteet liittyvät hyvin paljon juuri kolikkoon.
Valitaan siis jälleen aloitukseksi välilyönti ja sen jälkeen asetetaan pisteiden määrä nollaan.
Pisteiden kasvattaminen tapahtuu toisaalta kun pelihahmoon osutaan, joten se pitää ohjelmoida samaan paikkaan missä nopeuttakin vähennettiin.
Kolikon tulisi nyt siis näyttää tältä.