Jos opiskelija oli osannut vastata oikein annettiin pisteitä.
Vääristä vastauksista ei annettu miinuspisteitä.
1. a) 1/3 pistettä: koodin virhe osattu ilmaista oikein, ainakin toinen: 1: metodi palauttaa väärän tyyppisen arvon 2: osattu antaa esimerkki jolla virheen saisi korjattua: -metodin paluuarvon määrittely double-tyyppiseksi -paluuarvon muokkaaminen kokonaisluvuksi Kohta 1 sai korkeamman prioriteetin, jos kuitenkin kohta 2 riittävän hyvin selostettu (esimerkiksi antamalla toimiva koodi) hyvitettiin tämän alakohdan piste. 1/3 pistettä: osannut kuvata parametrin, ainakin kaksi: 1: metodin saamia tietoja 2: annetaan metodin kutsun yhteydessä 3: parametrien tyypit ja määrät määritellään metodin määrittelyn yhteydessä 1/3 pistettä: osannut kuvata staattisen metodin pääpiirteen, ainakin kaksi: 1: staattinen metodi käsittelee staattisia muuttujia 2: staattinen metodi ei käsittele oliomuuttujia 3: staattinen metodi tyypillisesti, muttei aina, käsittelee vain sille annettuja parametrejä a-kohdan kokonaispisteet: 0 - 1/3 pistettä alakohdista: 0 pistettä 2/3 pistettä alakohdista: 1 piste 3/3 pistettä alakohdista: 2 pistettä. 1. b) 1/4 pistettä: koodin virhe osattu ilmaista oikein ainakin toinen: 1: main-metodi kutsuu Matematiikka-luokan metodia polynomi kuin staattista muuttujaa 2: osattu antaa esimerkki jolla virheen saisi korjattua: -main-metodiin luotava olio Matematiikka-luokasta ja oliolle kutsuttava metodia polynomi -Matematiikka-luokan metodi polynomi muutettava staattiseksi. Kohta 1 sai korkeamman prioriteetin, jos kuitenkin kohta 2 riittävän hyvin selostettu (esimerkiksi antamalla toimiva koodi) hyvitettiin tämän alakohdan piste. 1/4 pistettä: luokan kuvaus, ainakin kaksi: 1: luokka kuvaa ohjelman komponenttia, osaa 2:* luokka määrittää siitä luodun olion toiminnallisuuden * 3: luokka on erillinen osakokonaisuus pääohjelmasta 1/4 pistettä: olion kuvaus, ainakin kaksi: 1:* olio on luokan ilmentymä * 2: samasta luokasta luodut oliot ovat toisistaan riippumattomia 3: olio täytyy luoda ennen kuin sen toiminnallisuutta voidaan hyödyntää 1/4 pistettä: metodin kuvaus, ainakin kaksi: 1: metodi on pätkä koodia jota voidaan kutsua muualta ohjelmasta 2: metodi saa tietoa parametrien muodossa ja se voi antaa tietoa paluuarvona 3: metodin päättymisen jälkeen palataan siihen kohtaan ohjelmakoodissa jossa metodia kutsuttiin *: alakohdat liittyvät olennaisesti luokan ja olion suhteeseen ja ainakin toinen vaadittiin jotta kummastakaan alakohdasta annettiin pistettä. b-kohdan kokonaispisteet: 0 - 1/4 pistettä alakohdista: 0 pistettä 2/4 pistettä alakohdista: 1 piste 3/4 pistettä alakohdista: 1 piste 4/4 pistettä alakohdista: 2 pistettä.
2. a) * Tulostukset toteutettu loopilla (while/for) * Oikeat luvut tulostuvat 2. b) * Ohjelma lukee syötteen oikein * Ohjelma tunnistaa oikein pisimmän ja lyhimmän merkkijonon * Ohjelma tulostaa pisimmän ja lyhimmän
3. a) * "ylemmän kolmion" tulostus * "alemman kolmion" tulostus * tulostuksen oikea ulkoasu 3. b) * taulukon/arraylistin läpikäynti * oikea tulos
4. a) * Konstruktori ja luokka 2p * tajority - wtf 1p * Getterit 1p * SetArvosana 1p 4. b) * Suorita 1p * Konstruktori 1p * Opintopisteitä 2p * Suoritusote 3p * Ei lisätä uutta, vaan korotetaan vanhaa 2p