Esineavaruudessa toimivat algoritmit vertaavat esineitä ja niiden osia toisiinsa määritellyssä maailmassa, jolloin pystytään päättelemään, milloin esine on toisen takana. Kuva-avaruudessa toimivat algoritmit päättelevät näkyvyyden kuvatasolla piste kerrallaan jokaisen kuvapisteen kohdalla. Suurin osa käytössä olevista algoritmeistä toimii kuva-avaruudessa.
Yksinkertaisin esineavaruudessa toimiva piilopintojen poistoon käytettävä algoritmi on Backface Culling. Algoritmilla saadaan karsittua keskimäärin puolet monikulmioilla mallinnetun maailman pinnoista.
Piilopintojen poistoalgoritmin on osattava käyttää hyväkseen kuvattavassa maailmassa esiintyvää paikallista samanlaisuutta laskenta-ajan vähentämiseksi, eikä perusalgoritmi ei saa olla laitteistoriippuva.
Neljä piilopintojen poistoon käytettävää perustyyppiä ovat
syvyyspuskurointi (z-buffer, depth buffer), pyyhkäisyjuvaalgoritmi
(scan-line algorithm), maalarin algoritmi (painter's algorithm) ja
tilanjakoesitykseen perustuva Warnockin algoritmi (Warnock's algorithm).
JK 13.2.1997