Hierarkinen mallinnus
[Hearn & Baker 94: 250 - 269]
Koska monimutkaisten kappaleiden mallintaminen erillisinä malleina on
hankalaa, mallinnus tehdään yleensä rakenteisesti. Tavallisesti käytetään hierakista
mallinnusta.
Aloitetaan joukolla kolmiulotteisia primitiivejä:
Kuutioita, palloja, prismoja ...
- Jokainen on määritelty siististi omassa
avaruudessaan.
- Primitiivien yhdistämiseen käytetään transformaatioita.
- Jokainen transformaatio sisällyttää yhden avaruuden
toiseen.
- Monimutkaisten mallien rakennukseen käytetään useita
hierarkisesti järjestettyjä avaruuksia.
- Ei ainoastaan yhtä malliavaruutta, vaan jokaiselle
mallille ja mallin osalle oma avaruutensa.
Esimerkki: halutaan tehdä kaksi taloa.
Saadaan suunnattu syklitön graafi.
Mallinnus voidaan esittää proseduraalisesti:
Procedure Näkymä()
Talo(B);
Talo(D);
end
Procedure Talo(E)
Prisma(E o M);
Kuutio(E o N);
end
Procedure Kuutio(F)
. . .
end
Procedure Prisma(F)
. . .
end
Suomennettu Waterloon yliopiston materiaalista. (Lähde:
University of Waterloo)
JK
4.2.1997