Laitteistot: Syöttölaitteet
Syöttölaitteiden looginen luokittelu
[Hearn & Baker 94: 276 - 280]
Jotta grafiikkajärjestelmät olisivat riippumattomia käytettävistä
laitteistoista, voidaan eri laitteiden ohjelmistoille syöttämä informaatio
luokitella. Loogisen luokan perusteella varsinaisen laitteen lähettämä
tieto osataan tulkita järjestelmässä oikein.
- Paikannuslaitteet (Locator device) määrittävät osoitettavan paikan
koordinaatin. Esimerkiksi kursoria voidaan kuvaruudulla siirtää
näppäimistöllä, hiirellä, ohjaussauvalla tai -pallolla.
- Piirtolaitteet (Stroke device) määrittävät sarjan peräkkäisiä
koordinaatteja (vrt. paikannuslaitteet).
- Merkkijonolaitteilla (String device) syötetään tekstiä kuvaan. Usein
merkkijonolaite on näppäimistö, mutta myös esimerkiksi ohjainsauvoja ja äänellä
ohjattavia laitteita voi käyttää syöttämään tämän tyyppistä informaatiota.
- Arvolaitteet (Valuator device) määrittävät skalaariarvon tai -arvoja.
Usein esimerkiksi parametrejä on järkevää muutella ohjauspyörällä. Myös
numeronäppäimistöllä voidaan syöttää eri arvoja, joten näppäimistökin
voidaan luokitella arvolaitteeksi.
- Valintalaitteilla (Choice device) voidaan suorittaa valinta valikosta. Usein tähän käytetään hiirtä, näppäimistöä (kursorinäppäimet),
paikannussauvaa tai -palloa. Suuremmissa valikoissa käytetään joskus kosketusnäyttöjä.
- Poimintalaitteilla (Pick device) valitaan kuvan osia jatkotoimenpiteitä
(esimerkiksi editointia)
varten. Tyypillisesti käytetään samoja laitteita kuin edellisessä
kohdassa.
Esimerkkejä syöttölaitteista
[Hearn & Baker 94: 60 - 71]
Useimmat tietokonegrafiikkaan soveltuvat tietokoneet
sisältävät näppäimistön ja joitain muita syöttölaitteita kuten hiiren,
paikannussauvan (joystick), ohjainpallon (trackball) tai esimerkiksi
kuvanlukijan. Harvinaisempia syöttölaitteita ovat digitointikamerat,
datahanskat, valokynät, kosketuspaneelit, ääniohjauslaitteet ja tilapallo (spaceball).
JK
30.1.1997