Biocafe - Käyttöohje

1. Johdanto

Biocafe-ohjelmisto jakautuu kahteen osaan: hallintasovellukseen ja kahvihuonesovellukseen.

Hallintasovelluksessa lisätään ja muokataan käyttäjiä sekä tuotteita, rekisteröidään sormenjälkiä, määritellään lisuketottumuksia ja laaditaan raportti kahvituotteiden kulutuksesta.

Kahvihuonesovellus on tarkoitettu juomakulutuksen rekisteröintiin sormenjälkitunnistimella.

^ Takaisin alkuun

2. Järjestelmän käyttöönotto

Biocafe toimii Windows XP -alustalla. Ennen Biocafe-ohjelmiston käyttöönottoa tietokoneeseen tulee olla asennettuna Microsoft FingerPrint Reader -sormenjälkitunnistin ajureineen, sekä Griaule-yhtiön sormenjälkitunnistukseen tarkoitettu GrFinger-ajuri.

Lisäksi tietokoneessa tulee olla Java 5 -ohjelmien suoritusympäristö asennettuna.

2.1 Asennus- ja käynnistysohje

2.2 Tietokanta

Suunnitteludokumentin liitteenä olevat SQL-alustuslauseet luovat ja alustavat sellaisenaan järjestelmän käyttämän tietokannan. Liitteenä olevan .sql-tiedoston voi sellaisenaan ajaa tietokannan hallintaliittymällä, ja sen operaatiot alustavat tietokantaan tarvittavan tietosisällön.

^ Takaisin alkuun

3. Toiminnot

3.1 Hallintanäkymä

Hallintasovelluksessa on kaksi tilaa: Käyttäjät ja Tuotteet. Eri tilojen välillä navigoidaan vasemmasta yläkulmasta löytyvien välilehtien avulla.

Käyttäjien hallinnointi

Hallintasovellus aukeaa Käyttäjät-tilaan, jossa voidaan tuoda järjestelmään uusia käyttäjiä sekä muokata vanhojen käyttäjien tietoja.

  1. Uuden käyttäjän lisäys
    Uusi käyttäjä luodaan klikkaamalla taulukon viimeisen rivin Nimi-kenttää ja sen jälkeen etenemällä tämän listan mukaisesti.
  2. Nimi
    Lisää käyttäjälle nimi klikkaamalla Nimi-kenttää. Kirjoita kenttään käyttäjän nimi muodossa "Sukunimi Etunimi". Tällöin nimien aakkosjärjestys toimii sukunimen mukaan.
  3. Sormenjäljet
    Lisää käyttäjälle sormenjäljet klikkaamalla Sormenjäljet-sarakkeessa olevaa painiketta. Painikkeessa oleva numero kertoo, montako sormea ko. käyttäjälle on rekisteröity. Uudella käyttäjälle numero on 0. Painikkeen klikkaaminen avaa dialogin, jossa sormenjälkien rekisteröinti tapahtuu seuraavalla tavalla:
    • Jokaiselle käyttäjälle on rekisteröitävä vähintään kolme sormea.
    • Sormenjälkitunnistinta tulee koskettaa kunnolla; laite voi tulkita kevyet hipaisut useammaksi sormenjäljeksi!
    • Kun sormea näytetään lukijalaitteelle, kunkin sormen kohdalla oleva palkki täyttyy, kun sormenjäljen lukeminen onnistuu. Kun yhden sormen tallennus on tehty, siirrytään automaattisesti tallentamaan seuraavaa sormea.
    • Kun kolme sormea on rekisteröity onnistuneesti, "Hyväksy"-painike tulee aktiiviseksi ja sormenjälkien tallennus voidaan lopettaa.
    • Halutessaan käyttäjä voi rekisteröidä korkeintaan viisi sormea.
  4. ID
    Käyttäjälle luodaan automaattisesti henkilökohtainen tunniste, joka tulee näkyviin ID-sarakkeeseen. Käyttäjä voi käyttää tätä nelinumeroista tunnistetta PIN-koodinaan, jolla voi tunnistautua järjestelmään silloinkin kun sormenjäljellä tunnistautuminen ei jostain syystä onnistu.
  5. Kieli
    Jokaiselle käyttäjälle voidaan valita järjestelmän käyttökieli. Tämä valinta tehdään Kieli-sarakkeessa olevasta alasvetovalikosta. Vaihtoehtoina ovat suomi, ruotsi ja englanti, joista oletusarvona on suomi. Käytänössä kielen valinta vaikuttaa siihen, millä kielellä palautesivu näytetään kahvihuonenäkymässä.
  6. Saldo
    Käyttäjän kulutusta seurataan erilaisten saldojen avulla:
    • Kokonaissaldosarakkeissa (alkavat summa-merkillä) olevia arvoja ei voi suoraan muokata, vaan niiden arvo generoidaan tuotujen (+) ja juotujen (-) sarakkeiden arvoista. Kunkin tuotteen kokonaissaldo muodostuu siten, että käyttäjän tuomien annosten lukumäärästä vähennetään käyttäjän kuluttamien annosten lukumäärä.
    • Käyttäjän kulutus näkyy miinusmerkillä (-) alkavissa sarakkeissa. Kulutussarakkeiden kentät ovat muokattavissa.
    • Käyttäjän tuomien annosten määrä näkyy plusmerkillä (+) alkavissa sarakkeissa. Tuotujen annosten saldosarakkeiden kentät ovat muokattavissa.
    Uudelle käyttäjälle voidaan merkitä alkusaldo. Kahvikassan uusilla käyttäjillä saldo on aluksi 0, mutta vanhasta järjestelmästä uuteen siirryttäessä ns. vanhojen asiakkaiden alkusaldoksi kirjataan se tilanne, joka vanhassa järjestelmässä sillä hetkellä on. Vanha saldo merkitään kunkin käyttäjän kohdalla miinusmerkillä (-) alkaviin sarakkeisiin. Näihin sarakkeisiin merkityt positiiviset luvut päivittyvät käyttäjän kokonaissaldosarakkeisiin vastaavina negatiivisina arvoina.
  7. Lisukkeet
    Kullekin käyttäjälle voidaan määritellä ne lisukkeet (esim. maito ja sokeri), mitä hän käyttää kunkin tuotteen kanssa. Lisuke-sarakkeessa oleva painike avaa lisukedialogin, jossa lisukkeiden valinta tapahtuu. Taulukkoon merkitään kunkin tuotteen kohdalle, mitä lisukkeita käyttäkä ko. tuotteen kanssa normaalisti käyttää. Tämän jälkeen lisukkeen saldo kasvaa samassa suhteessa käytetyn tuotteen saldon kanssa. Ellei käyttäjä tavallisesti käytä lisukkeita, voidaan nämä valinnat jättää tyhjiksi.
  8. Tuotteiden tuonti
    Hallintasovelluksen avulla voidaan myös tuoda tuotteita. Tuonti-sarakkeessa solun klikkaaminen avaa alasvetovalikon, jossa listataan kaikki ne tuotteet, joita järjestelmään voi tuoda. Määrä-sarakkeeseen kirjoitetaan tuotavien tuotteiden määrä. Kentän oletusarvo on 1.
  9. Tallennus
    Taulukossa on mahdollista muokata ja tallentaa vain yhden rivin tietoja kerrallaan. Rivin lopussa oleva Tallenna-painike muuttuu aktiiviseksi vasta silloin, kun riville on tehty muutoksia. Painikkeen painaminen vie muutokset tietokantaan ja päivittää muuttuneet tiedot ko. riville. Järjestelmä ei anna muokata toista riviä tallentamatta ensin edellisen muokatun rivin muutoksia. Muistathan tallentaa muutokset ennen välilehden vaihtamista!

Tuotteiden hallinnointi

Hallintasovelluksen toinen tila on Tuotteet, jossa voidaan tuoda järjestelmään uusia tuotteita sekä muokata vanhojen tuotteiden tietoja. Tuotteet-tilan ylempään taulukkoon tallennetaan juotavat tuotteet sekä lisukkeet ja alempaan taulukkoon tallennetaan tuotavat tuotteet.

Tuotavat tuotteet ovat perustuotteita, kuten esimerkiksi kahvipaketti, espressopaketti ja teepaketti, joita voi tuoda kahvihuoneeseen. Juotavat tuotteet taas ovat annoksia, joita voi juoda kahvihuoneessa. Juotavia tuotteita ovat esimerkiksi kahvi, espresso 1 (pieni espresso) sekä espresso 2 (tuplaespresso).

Juotavat tuotteet ja lisukkeet:

  1. Tuotteen nimi
    Kullekin tuotteelle tallennetaan nimi kaikilla kolmella järjestelmän käyttökielellä. Kutakin kieltä varten on oma sarakkeensa.
  2. Koko
    Tuotteille on määritettävä nimen lisäksi myös koko. Juotaville tuotteille on mahdollista määrittää yhteensä neljä eri annoskokoa. Kukin annoskoko esitetään kahvihuonesovelluksessa erillisenä ostettavana tuotteenaan. Lisukkeille ei tarvitse määrittää kuin yksi annoskoko, koska sen kulutus lasketaan aina kunkin juotavan tuotteen annoskoon mukaisesti
  3. Lisuke
    Tuote voidaan määrittää lisukkeeksi, jolloin se käyttäytyy eri tavoin kuin juotava tuote. Lisukkeet ovat juotavien tuotteiden seassa käytettäviä tuotteita, kuten maito ja sokeri. Jos tuote määritetään lisukkeeksi, niin se ilmestyy Käyttäjät-tilan Lisukkeet-dialogiin.
  4. Passiivinen
    Tuote voidaan määrittää passiiviseksi, jonka jälkeen sen ostaminen ja tuominen eivät enää ole mahdollisia. Tuote ei kuitenkaan poistu tietokannasta.
  5. Tallennus
    Taulukossa on mahdollista muokata vain yhtä riviä kerrallaan. Rivin lopussa oleva Tallenna-painike muuttuu aktiiviseksi vasta silloin, kun riville on tehty muutoksia. Painikkeen painaminen vie muutokset tietokantaan ja päivittää muuttuneet tiedot ko. riville. Järjestelmä ei anna muokata toista riviä samassa taulukossa tallentamatta ensin edellisen muokatun rivin muutoksia. Muistathan tallentaa muutokset ennen taulukon tai välilehden vaihtamista!

Tuotavat tuotteet:

  1. Tuotteen nimi
    Kullekin tuotteelle tallennetaan nimi kaikilla kolmella järjestelmän käyttökielellä. Kutakin kieltä varten on oma sarakkeensa. Useammalle riville voi kirjoittaa tuotteelle saman nimen, koska tuotavat tuotteet koostuvat aina tuotteen nimestä ja koosta. Esim. Kahvi 500g, Kahvi 250g jne.
  2. Koko
    Tuotteille on määritettävä nimen lisäksi myös koko. Tuotavat tuotteet koostuvat aina tuotteen nimestä ja koosta, joten kullekin riville tuotavalle tuotteelle on mahdollista määrittää vain yksi koko. Esim. Kahvi 500g, Kahvi 250g jne.
  3. Korvaa
    Tuotavalle tuotteelle tulee määrittää, miten monta annosta se hyvittää ja mitä tuotetta. Esim. yksi 500g:n kokoinen kahvipaketti voi hyvittää käyttäjän saldosta vaikkapa 40 kupillista kahvia. Näin ollen kunkin tuotavan tuotteen kohdalle on määritettävä sarakkeeseen "Korvaa" mitä tuotetta hyvitetään ja sarakkeeseen "Määrä", että miten monta annosta.
  4. Passiivinen
    Tuote voidaan määrittää passiiviseksi, jonka jälkeen sen ostaminen ja tuominen eivät enää ole mahdollisia. Tuote ei kuitenkaan poistu tietokannasta.
  5. Tallennus
    Taulukossa on mahdollista muokata vain yhtä riviä kerrallaan. Rivin lopussa oleva Tallenna-painike muuttuu aktiiviseksi vasta silloin, kun riville on tehty muutoksia. Painikkeen painaminen vie muutokset tietokantaan ja päivittää muuttuneet tiedot ko. riville. Järjestelmä ei anna muokata toista riviä samassa taulukossa tallentamatta ensin edellisen muokatun rivin muutoksia. Muistathan tallentaa muutokset ennen taulukon tai välilehden vaihtamista!

^ Takaisin alkuun

3.2 Kahvihuonenäkymä

Kahvihuonesovellus avataan Hallintasovelluksen alareunassa olevasta painikkeesta tai käynnistämällä ohjelma komentoriviparametrilla -coffeeroom, eli esimerkiksi java -cp . MainFrame -coffeeroom.

Kahvihuonesovellusta käytetään numeronäppäimistön avulla. Eri näppäimien toiminnallisuudet käyvät ilmi ruudulla näkyvästä näppäimistön mallisesta kartasta tai muista ohjeteksteistä.

Siinä on kaksi tilaa: Osto ja Tuonti. Eri tilat näkyvät vasemmassa yläkulmassa välilehtinä ja niiden välillä navigoidaan numeronäppäimistön + -painikkeella. Osto-tilassa käyttäjä kirjaa järjestelmään juotavien tuotteiden kulutustaan. Tuonti-tilassa käyttäjä voi puolestaan kirjata järjestelmään tuomiaan tuotteita, joilla pienennetään kulutussaldoa.

Osto

  1. Kielen valinta
    Käyttäjä voi valita haluamansa kieleksi suomen, ruotsin tai englannin numeronäppäimistöllä.
  2. Tuotteen valinta
    Useimmiten ostettu tuote on oletuksena valittuna. Vaihtaakseen valittua tuotetta käyttäjän on painettava jotain tuotetta vastaavaa näppäintä näppäimistöltä.
  3. Tunnistautuminen
    Kun haluttu tuote on valittuna, on ostos kuitattava joko sormenjäljellä tai henkilökohtaisella PIN-koodilla. Jos sormenjäljen avulla tunnistautuminen ei jostain syystä onnistu, on käytettävä PIN-koodia. PIN-koodin syöttökentän saa näkyviin rivinvaihtopainikkeella.
  4. Kuittaus ja saldotiedot
    Kun tunnistautuminen on tapahtunut onnistuneesti joko sormenjäljen tai PIN-koodin perusteella, järjestelmä vahvistaa oston näyttämällä kuittaussivun. Tältä sivulta käy ilmi käyttäjän päivitetyt saldotiedot. Järjestelmä palautuu kuittaussivulta ostotilaan automaattisesti pienen viiveen jälkeen.

Tuonti

  1. Tuotteen valinta
    Tuotava tuote valitaan oikeassa reunassa olevasta listasta numeronäppäimistön avulla. Listan ensimmäinen tuote on oletuksena valittuna. Kutakin tuotavaa tuotetta vastaa kaksinumeroinen koodi, joka syötetään vasemmassa reunassa olevaan tekstikenttään.
  2. Tunnistautuminen
    Kun tuotevalinta on tehty, on ostos kuitattava joko sormenjäljellä tai henkilökohtaisella PIN-koodilla. Jos sormenjäljen avulla tunnistautuminen ei jostain syystä onnistu, on käytettävä PIN-koodia. PIN-koodin syöttökentän saa näkyviin rivinvaihtopainikkeella.
  3. Kuittaus ja saldotiedot
    Kun tunnistautuminen on tapahtunut onnistuneesti joko sormenjäljen tai PIN-koodin perusteella, järjestelmä vahvistaa tuonnin näyttämällä kuittaussivun. Tältä sivulta käy ilmi käyttäjän päivitetyt saldotiedot. Järjestelmä palautuu kuittaussivulta ostotilaan automaattisesti pienen viiveen jälkeen.

^ Takaisin alkuun