Seuraava | Edellinen | Sisällysluettelo
Sinulla on nyt valittuna jokin tehtäväaihe. Täsmällinen kuvaus tehtävästä, samoin kuin tehtävän rajaus, pitää tehdä viimeistään nyt. Jos et kiinnitä tehtävänantoa, tulee myöhemmin ongelmia, kun ei suunnitelmia ja lopputulosta voi verrata tehtävänmäärittelyssä asetettuihin vaatimuksiin. Ellei tehtäväkäsky ole kattava ja tarkka, et pysty myöskään muodostamaan sen perusteella kunnollista suunnitelmaa ohjelman luokkarakenteeksi, modulijaoksi ja käyttöliittymäksi. Motto: "Jos et pysty kertomaan, mitä olet tekemässä, miten tiedät saavuttaneesi tavoitteesi?"
Laboratorion www-sivulla annetut lyhyet kuvaukset työaiheesta eivät riitä työsi pohjaksi, sillä ne ovat (osin tarkoituksella) epäselviä ja hiukan ympäripyöreitä. Tarkoitus on siis kuvata ongelma omin sanoin ja määritellä itse, mitä toimintoja, ominaisuuksia ja piirteitä ohjelmaan tulee mukaan.
Kirjoita kuvaus saman tien puhtaaksi (www-sivulle tai muuten vain tiedostoon - joudut joka tapauksessa sisällyttämään sen lopputyöhösi, ja useimmat ohjaajat vaativat määrittelyn joka tapauksessa työn ensimmäisenä osana). Aiheenmäärittelyn ei tarvitse olla pitkä. Yksi A4-sivu on maksimi, yleensä riittää lyhyempikin. Pääasia on, että selvität kuvauksessa itse, miten tulkitset aiheen ja mitä aiot tehdä tehtävän ratkaisemiseksi.
Tehtävän rajauksessa oleellista on päättää, mitä toimintoja on realistista ottaa mukaan omaan ohjelmaan, ja mitkä ovat ongelman kannalta tarpeettomia tai liian laajoja. Ohjaajalta voi kysyä neuvoa, jos on epävarma siitä, miten hankalaa jonkin asian toteuttaminen on.
Tehtävän määrittelyssä kannattaa myös mainita tunnetut laite- ja ohjelmistorajoitteet, esim. käytetty Java-kielen versio ja mahdolliset laitteistovaatimukset (?).
Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset ja mieti vastaukset niihin: