Helsingin yliopisto / Tietojenkäsittelytieteen laitos / 58160-8 Ohjelmoinnin harjoitustyö
Copyright © 1998 Jukka Manner. Tämän oppimateriaalin käyttö on sallittu vain yksityishenkilöille opiskelutarkoituksissa. Materiaalin käyttö muihin tarkoituksiin, kuten kaupallisilla tai muilla kursseilla, on kielletty.

Ohjelmoinnin harjoitustyö: shakki

(Muutettu viimeksi 17.1.1998)

Tässä harjoitustyössä tulisi toteuttaa kahden pelaajan shakki. Ohjelman tulisi piirtää ruudulle pelilaudan ja pelinappulat ja tutkia pelaajien siirtojen oikeellisuuden. Pelaajan nappuloilla on erilaiset siirtosäännöt ja toisen nappulan syöminen tulisi luonnolliset olla mahdollista. Pelitilanne tulisi pystyä tallettamaan levylle, jos peliä halutaan jatkaa myöhemmin. Ohjelman ei tarvitse tutkia, milloin on syntynyt shakki-tilanne ja milloin shakki-matti.