Helsingin yliopisto / Tietojenkäsittelytieteen laitos / 58160-8 Ohjelmoinnin harjoitustyö
Copyright © 1998 Jukka Manner. Tämän oppimateriaalin käyttö on sallittu vain yksityishenkilöille opiskelutarkoituksissa. Materiaalin käyttö muihin tarkoituksiin, kuten kaupallisilla tai muilla kursseilla, on kielletty.

Ohjelmoinnin harjoitustyö: laivanupotus

(Muutettu viimeksi 17.1.1998)

Tässä harjoitustyössä voisi toteuttaa laivanupotuksen yhden pelaajan versiona. Tarkoitus on antaa ohjelman (tai toisen käyttäjän) ensin sijoittaa laivat ruudukolle ja sitten antaa käyttäjälle ampumis-komento. Peli laskee, kuinka monessa vuorossa pelaaja on laivat upottanut: tämähän on joka tapauksessa kahden pelaajan laivanupotuksen lopputulos eli kumpi saa alukset upotettua nopeammin. Alusten pituudet ovat 5, 4, 3 (x2) ja 2. Kehittyneempi versio voisi mahdollistaa erilaisten alusten sijoittelun. Ohjelma pitää tiedostolla kirjaa parhaista pelaajista kautta aikojen (vähiten vuoroja) ja voisi myös listata suhteessa alusten kokoon ja määrään parhaat pelaajat (tämä siis, jos aluksia asettaa mielivaltaisesti). Huom. yhden pitkän aluksen (5 tai 4) upottaminen on huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi kymmenen pienen.