Helsingin yliopisto / Tietojenkäsittelytieteen laitos / 58160-8 Ohjelmoinnin harjoitustyö
Copyright © 1998 Jukka Manner. Tämän oppimateriaalin käyttö on sallittu vain yksityishenkilöille opiskelutarkoituksissa. Materiaalin käyttö muihin tarkoituksiin, kuten kaupallisilla tai muilla kursseilla, on kielletty.

Ohjelmoinnin harjoitustyö: jätkänshakki

(Muutettu viimeksi 17.1.1998)

Jätkänshakki on kahden pelaajan ristinolla-pelin version, jossa pelilaudan koko on esimerkiksi 20x20 tai isompikin ja pelaajan tehtävänä on saada viisi merkkiään (O tai X) riviin johonkin ilmansuuntaan.

Javalla tämän voisi toteuttaa graafisena sovelluksena. Ruudulle voisi piirtää sopivankokoisen ruudukon (esim. 20x20 tai 30x30), jolla kaksi pelaajaa voisivat pelata vastakkain. Ohjelman tulee tutkia jokaisen siirron jälkeen, tuliko pelaajan rivi täyteen (eli viisi merkkiä peräkkäin) ja ilmoittaa voittaja, kun peli on ohi. Ohjelma voisi myös tallettaa tiedostoon tilastoja menneistä peleistä esimerkiksi pelaajan nimen mukaan. Pelejä voisi pelata useampia, jolloin voittaja on esimerkiksi paras viidestä. Myös pelilaudan koko olisi hyvä olla pelaajien säädettävissä ja suuren (pitkän) pelin voisi tallettaa levylle, jos peliä ei haluta pelata kerralla loppuun.

Eräs vaihtoehto olisi pelata ruutu täyteen ja katsoa lopuksi kummalle tuli enemmän viiden merkin suoria. Tällainen peli tulisi pystyä lopettamaan kesken, jos pelilaudan koko on hyvin suuri.