Helsingin yliopisto / Tietojenkäsittelytieteen laitos / Ohjelmoinnin harjoitustyö / Allan Halme / Aiheet / Game of Life
Copyright © 1998 Allan Halme, <allan@iki.fi>. Tämän oppimateriaalin käyttö on sallittu vain yksityishenkilöille opiskelutarkoituksissa. Materiaalin käyttö muihin tarkoituksiin, kuten kaupallisilla tai muilla kursseilla, on kielletty.

Ohjelmoinnin harjoitustyö: Game of Life

Toteuta Conway:n alunperin kehittämä Game of Life.

Pelissä simuloidaan alkeellista keinotekoista elämää ruudukolla. Jokaisella ruudulla on ötökkä, joka on joko elossa tahi kuollut. Laudan alustus tapahtuu joko satunnaisesti tahi käyttäjän määräyksestä. Elämä etenee askeleittain ja ötökkä syntyy, pysyy hengissä, kuolee, tai pysyy kuolleena tiettyjen sääntöjen mukaan. Peli päättyy silloin kun kaikki ötökät ovat kuolleet tai siihen, että ruudulla tapahtuva elämä stabiloituu toistuviin rytmeihin. (Jälkimmäinen on merkittävästi vaikeampi havaita.)

Conwayn alkuperäiset säännöt: Solun ympäristöön kuuluvat sen kaikki kahdeksan naapuria. Elossa oleva solu pysyy elossa seuraavaan kierrokseen jos sen naapureista tasan kaksi tai kolme ovat elossa, muuten se kuolee. Kuollut solu syntyy jos sen naapureista tasan kolme ovat hengissä.

<allan@iki.fi>
Last modified: Tue Feb 17 17:58:42 1998