Palaute ja opettajan kommentit kurssista 581360
Ohjelmistoprojektien johtaminen ja ryhmädynamiikka (syksy 2012), Arto Wikla
Opiskelijapalaute 13.12.2012, omat kommenttini 17.12.2012
Vastauksia 26.
Omat kommenttini opiskelijoiden sanallisiin palautteisiin on kirjoitettu
vaakaviivojen väliin kursiivilla. Siis juuri tämän kommentin tapaan.
Numeeriset
Kurssin tavoitteet olivat minulle alusta saakka selvät (”tiesin, mitä minun tuli oppia”) | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 4 | 15,4 | |
3 | ehkä | 5 | 19,2 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 11 | 42,3 | |
5 | samaa mieltä | 6 | 23,1 | |
| Keskiarvo | 3,7 | |
Kurssilla käytetty materiaali (esim. tehtävät, luentomateriaali, muu kirjallisuus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 1 | 3,8 | |
3 | ehkä | 5 | 19,2 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 14 | 53,8 | |
5 | samaa mieltä | 6 | 23,1 | |
| Keskiarvo | 4 | |
Toiminta kurssilla (esim. aikataulutus, ohjaus, muu opetus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 1 | 3,8 | |
3 | ehkä | 2 | 7,7 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 18 | 69,2 | |
5 | samaa mieltä | 5 | 19,2 | |
| Keskiarvo | 4 | |
Kurssin
arviointi (esim. harjoitukset, työt, kokeet, niiden keskinäinen suhde)
mittasi keskeisten oppimistavoitteiden saavuttamista | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 2 | 7,7 | |
3 | ehkä | 4 | 15,4 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 16 | 61,5 | |
5 | samaa mieltä | 4 | 15,4 | |
| Keskiarvo | 3,8 | |
Kurssi oli työläs | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 1 | 3,8 | |
3 | ehkä | 11 | 42,3 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 10 | 38,5 | |
5 | samaa mieltä | 4 | 15,4 | |
| Keskiarvo | 3,7 | |
Annan kurssille kokonaisuutena arvosanan | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 1 | 3,8 | |
1 | 1 | 0 | 0 | |
2 | 2 | 2 | 7,7 | |
3 | 3 | 4 | 15,4 | |
4 | 4 | 14 | 53,8 | |
5 | 5 | 5 | 19,2 | |
| Keskiarvo | 3,9 | |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 7 Kommentoi kurssin toimintaa, sisältöä, opettajien tai
ohjaajien toimintaa; hyödyllisyyttä, mielekkyyttä, relevanssia,
vaikeustasoa; kehitysehdotuksia, kritiikkiä, kiitoksia
- Harjoituksset olivat hyviä. Nykyisten harjoitustehtävien lisäksi
kurssilla voisi olla harjoituksia jotka käsittelisivät muitakin kurssin
käsitteitä kuin ryhmädynamiikan tarkastelua IPA-koodauksen muodossa.
- Työryhmien ja videon analysointi hyvä juttu. Nyt ryhmät päättivät
täysin itse mitä tarkkailevat, kenties ryhmille voisi antaa vähän
enemmän evästä heti alussa mitä asioita kannattaa tarkkailla. Toisaalta
itse löytäminen (älyäminen) mitä pitää tarkkailla saattaa jättää opin
paremmin mieleen...
- Mielenkiintoinen kurssi vaikkakin hieman oli säätöä harjoitustöiden kanssa.
Tuon IPAn oli tarkoitus olla jonkilainen "kahva", jolla saa edes jotenkin
kiinni, mitä ryhmässä tapahtuu. Ja ajatus oli, kuten luennoilla keskusteltiinkin,
että IPA-analyysituloksista saa ja voi olla myös eri mieltä. On helpompi
tarttua asiaan, kun jostakin saa väitteen, josta voi olla samaa mieltä tai
päinvastaista. Sama koskee ehkä vieläkin enemmän Symlogia.
- Wikla onnistui motivoimaan opiskeluun ja työntekoon.
- Erittäin mielenkiintoinen kurssi. Vaatii pureskelua myös kurssin
loppumisen jälkeen. Antoi uusia työkaluja ryhmätyötilanteiden
analysointiin sekä uusia tapoja katsoa ryhmien toimintaa.
- Kurssin aihe ei ollut kiinnostava, mutta luennoijan oma innostus
motivoi ja teki kurssista hyvän. Vaikka kurssissa oli paljon kirjallisia
töitä, tehtäväkohtainen työmäärä jakaantui ryhmäläisten kesken eikä
ollut liiallinen.
- Oikein mielenkiintoinen kurssi.
Kiva kuulla! :-)
- Ihan kiva tutustuminen humanismiin. :) Jotain projektien johtamiseen
liittyvää olisi saanut olla mukana enemmän. Nyt sisältö jäi vain siihen
ryhmädynamiikkaan. Aikataulutus pääasiassa ok, kirjoitelma-deadlinen
meneminen tentin kanssa päällekkäin harmittaa hieman.
- Luennot olivat hyödyllisiä, keskustelua syntyi ja työmäärä kurssilla
tuntui sopivalta. Ryhmätöissä tosin työt jäivät lähinnä muutaman tyypin
vastuulle, vaikka pisteitä jaettiinkin sitten kaikille ryhmän
nimellisillekin jäsenille. Piristävän erilainen kurssi kuitenkin
pohjimmiltaan! Käytännön harjoitusten korostaminen oli hyödyllistä, ja
kurssilla tuntui niiden myötä oppivan paljon paremmin kuin vain kirjaa
lukemalla.
- Työmäärän jakautuminen epätasaisesti ryhmätyöryhmän jäsenten välillä
teki kurssin suorittamisesta työlästä, ei kurssin sisältö, joka oli
melko kevyttä.
Joo, painotus todella oli siinä ryhmädynamiikassa. Jonkin verran mukana
oli johtajuuspohdintaa, mutta ei mitenkään erityisesti ohjelmistoprojektin
johtamiseen painottunutta. Tuota sietää pohtia, jos kurssi joskus uusitaan.
Nuo ryhmien mahdolliset sisäiset ongelmat oikeastaan kuuluivatkin
kurssin sisältöön: tarkoitus oli saada kokemusta myös todellisen
ryhmätyön analysoinnista. Moni onkin itsereflektiotyössään mainiosti
valottanut myös oman ryhmänsä ongelmia!
- Kurssilla käytiin asiota läpi hyvin ja ryhmissä työskentely oli
loistava osa kurssin oppimista. Ohjeiden selkeydessä olisi ollut
parantamista mutta kurssi järjestettiin ensimmäistä kertaa niin tuon
ymmärtää.
Kiva kuulla! :-)
- Kurssia voisi sanoa itselleni "lieväksi" pettymykseksi. Pettymys
siksi, että odotukset olivat melko korkealla. Mielestäni tämänkaltainen
kurssi on tärkeä olla olemassa ja sen sisältö konkreettisessa
työelämässä todella tärkeä.
Mikä olisi tehnyt kurssista paremman?
Ensinnäkin kurssi oli hyvin työläs. Työläs siinä mielessä, että
ryhmätöiden vaihtelua ei ollut kovin suuri vaan ne toistivat toisiaan.
Lisäksi ryhmätyö, joka viikko tuntui erityisen työläältä, koska oma
rasitteensa oli ryhmän jäsenten tavoittaminen vapaa-ajalla ja yhteisten
tekemisien sopiminen. Ryhmätyö joka toinen viikko olisi mielestäni ollut
parempi vaihtoehto. Fabianin luennon referaatti olisi myös mielestäni
pitänyt olla yksilöllinen tehtävä, ei ryhmätyö.
Itse kaipasin enemmän ryhmädynaamisien ongelman ratkomisia.
Harjoitukseksi olisi sopinut hyvin jokin konkreettinen esimerkki
ryhmädynaamisesta ongelmasta johon ryhmän/yksilön pitää sitten keksi
ratkaisuehdotus soveltaen kurssilla opittuja asioita. Nyt ryhmätyöt
olivat lähinnä IPA-analyysin nakuttelua.
Kiitoksia hyvistä ideoista!
Tuon IPAn toistamisen ajatus oli siinä, että ryhmä itse kehittelisi
sovittaisi menettelyä paremmaksi. Viikoittaisten tehtävien ajatus
puolestaan tähtäsi siihen, että ryhmät todella joutuisivat ryhmätilanteisiin;
"kerran kahdessa viikossa" olisi varmasti vähentänyt ryhmien ryhmäytymistä.
Ajatus siitä, että vierailuluennon referaatti tehtäisiin yksilötyönä,
saattaisi olla hyvä:
silloin henkilökohtainen osaaminen saisi hieman suuremman painon
arvosanassa – nyhtän vain koe (18 pistettä) ja itsereflektio (9 pistettä)
tuovat henkilökohtaisia pisteitä. Mietitään...
- Mielenkiintoinen kurssi, olisi voinut vähän olla enemmän
ohjelmistoprojektien johtajuudesta asiaa mutta toisaalta
ryhmädynamiikkasta kyllä riitti hyvin asiaa kurssin ajaksi.
- mielenkiintoisella tavalla erilainen kurssi niin sisällöllisesti
kuin toiminnallisestikin. laskarit olivat mukavaa vaihtelua muihin
kursseihin ja ryhmätöitä ei ole koskaan liikaa. ohjelmistoprojektiin
linkitys jäi vähän vähemmälle, mutta se taitaa olla opiskelijan itse
tehtävä :)
Täytyy miettiä tuota ohjelmistojen painoarvon lisäämistä.
Jokin miniprojekti ryhmille? Mahtaisiko mahtua mukaan?
Kuitenkaan sosiaalipsykologian osuutta mielestäni ei voisi
vähentää...
- Kurssi jäi tavallaan kesken, 1-2 op lisää (erityisesti ryhmätöihin
jne.) ja sisällöllisesti lisää nimenomaan ohjelmistoprojektien
ominaisuuksiin fokusta.
Sosiaalipsykologian ja ryhmäilmiöiden ymmärtäminen varmasti auttaa
ohjelmistoprojektien johtamisessa, mutta tämä kurssi oli liian vahvasti
painottunut nimenomaan sosiaalipsykologiaan -- tavallaan "vautsi,
sosiaalipsykologia on ihmeellistä!" -- ilman, että sitä olisi
tarkasteltu nimenomaan ohjelmistotuotannon ryhmädynamiikan kautta, tai
siihen peilaten. Puhdasta sosiaalipsykologiaa voi käydä lukemassa
sosiaalitieteiden laitoksella, jossa oletettavasti on nimenomaan
osaamista sosiaalipsykologiasta tieteenä paljon enemmän kuin TKTL:llä.
Jos tämä kurssi haluaa perustella paikkansa TKT-aineena, sen pitää
ehdottomasti ottaa huomioon tietojenkäsittelytieteen ominaisaspekti
(ohjelmistoprojektit).
Opiskelijoiden osallistuttaminen kurssilla oli myös vähäistä. Vaikka
luennoilla oli dialogia, se oli vahvasti anekdotaalista, irrallaan
kurssin oppimistavoitteista. Luennot itsessään olivat enimmäkseen
kirjojen kappaleittaista läpikäyntiä, paloittaista informaatiota,
kokonaan ilman niiden linkitystä ohjelmistoprojekteihin.
Ryhmätyöt nimenomaan ideana siitä, että ryhmät tekevät yhdessä on hyvä
(ja tästähän on tutkimustietoakin, että ryhmissä sisällöllinen oppiminen
on tehokkaampaa -- taitaa löytyä maininta tästä itse
kurssikirjoistakin). Tässä kuitenkin homma toimi yksisuuntaisena putkena
(tehtävänanto -> passiivinen tarkkailu -> raportti). Ryhmät eivät
esitelleet töidensä tuloksia toisilleen, ryhmien välille ei syntynyt
dialogia erilaisista havainnoista ja johtopäätöksistä...
Ryhmän sisäinen keskustelu on kyllä ihan mielenkiintoista, mutta se
urautuu (normistuu) hirveän helposti. Siksi sitä pitäisi ravistella
tuomalla muidenkin ryhmien näkemyksiä vahvasti esille muillekin ja siten
rikkoa (mahdollista) ryhmien sisäistä ryhmäajattelua.
Parannusehdotuksia:
* Sosiaalipsykologiasta keskittyminen siihen, mitkä ovat oleelliset
ilmiöt asiantuntijaryhmissä, loput tiivistetysti
* Ryhmätöissä (ehdottomasti ryhmätöitä!) opiskelijat aktiivisiksi (nyt
passiivista tarkkailua)
* Ohjelmistoprojektit, ohjelmistoprojektit, ohjelmistoprojektit
fokukseen -- nyt harjoitustyöt olivat täysin irrallaan
ohjelmistoprojekteista
(Ei, se että yksi oli ohjelmistoprojektitapaamisen tarkkailua tee siitä
mitään -- yhtä hyvin olisimme voineet katsoa grillikutsujen tapahtumia
grillin ympärillä.. ilman intro-, retro- ja ekstrospektiota jossa
peilataan ryhmäilmiöitä nimenomaan ohjelmistoprojektien ominaisuuksien
kautta kyseessä on vain geneerinen tarkkailutehtävä. Siitä saa
harjoitusta tarkkailusta, mutta edelleen, where's the beef for CS?)
Tämä kurssi voisi toimia paremmin seminaarimuotoisena kuin
kurssi-kurssina.
Paljon painavaa asiaa. Kiitos!
Kurssilla oli tarkoitus antaa sysäys sosiaalipsykologiaan perehtymiselle;
kurssi itse ei ollut varsinainen sosiaalipsykologian kurssi, kuten kurssisivulla
todetaankin. Ryhmätöiden yksi keskeinen tavoite oli juuri oman
ryhmän dynamiikan näkemisen harjoittelu – se ehkä oli jopa tärkeämpää
kuin nuo analyysit. Yllättävän moni ryhmä oli itse asiassa tehnyt
aika vähän ryhmätyötä nokikkain. Ehkä nuo mainitsemasi ryhmien väliset
tehtävät lisäisivät oman ryhmän "ryhmämäisyyttä"?
- IPA-lomakkeen käyttö oli niin keskeisessä roolissa kurssilla, että
olisi ollut hyvä käydä läpi tarkemmin havaintojen tekemistä sen sijaan,
että meidät laitettiin omin nokkinemme sitä lukemisen perusteella
käyttämään. Asetti sosiaalipsykologian ei-ansaitusti vähän hassuun
valoon kun ummikot voi tehdä tutkimusta tuosta vaan. Tuntui, että
analyysiä oli jo vähän liikaakin, toisaalta luennot muodostuivat
sellaiseksi keskustelutilanteeksi mitä olisi voinut odottaa
perinteisemmistä kysymyksiin vastailu-laskareista, joten se osuus ei
onneksi kuitenkaan jäänyt puuttumaan analyysin viedessä tilaa.
Projektinjohdollisesta puolesta olisi voinut enemmän käsitellä sitä
miten johdetaan hyvin. Tenttikysymyksessä tätä kysyttiin ja olikin hyvä,
että tuli esiin edes jossain vaiheessa kurssia, mutta olisi ollut
mielenkiintoista jos luennoillakin sitä olisi suoraan käsitelty. (En
käynyt kertausluennolla, joten voi olla että olen vain missanut tämän
osuuden)
Vähän hämmensi teorioiden valikoiminen uskottaviksi ja ei uskottaviksi
kun alan ammattilaiset ne olivat kuitenkin perusteokseensa valinneet.
(Mielestäni Fiedlerissä oli siis järkeä) Kokonaisuudessaan luennot
kuitenkin olivat kiinnostavia ja niillä oli ilo käydä.
Siitä IPAn tarkoitetusta roolista kirjoittelinkin jo ylempänä.
Ja ei meillä "ummikot" "tutkimusta" tehneet...;-)
Tavoitteena oli harjoitella näkemään, mitä ryhmässä tapahtuu,
millaisia ilmiöitä voi nähdä, jne. Siis harjoiteltiin silmien
auki pitämistä, ei todellakaan varsinaista tutkimusta –
sitä oppiakseen on paras käväistä suorittamassa syventävät valtsikassa. :-)
Sitä Fiedleriä leikilläni pilkkasin vain Brownin antaman kuvauksen perusteella.
(Itse asiassa alitajunnassani taisi olla tavoite havainnollistaa,
että auktoriteetteja voi ja pitää aina kyseenalaistaa. Ja minusta hieman tuntuu,
että myös Brown kirjoitti asiasta hivenen kieli poskella. Voin olla toki
väärässäkin. Ei olisi ensimmäinen kerta.;)
- Yhdellä sanalla sanoen kurssi oli hyvä. Ei kuitenkaan aivan
erinomainen, joten yritän avata tässä hieman tarkemmin.
Ryhmädynamiikkakurssille ryhmätyöpainotteinen suoritustapa oli ilman
muuta oikea vaihtoehto. Koe oli ehkä sinänsä jopa tarpeeton, mutta
toisaalta ymmärrettävää, sillä miten muutenkaan voi varmistaa
hyvästäkään ryhmästä, että kaikki olivat asioita oikeasti opiskelleet.
Sinänsä koe vaikutti hyvältä mitaten keskeisiä kurssin käsitteitä.
Kritiikkiä tulee kurssin nimessä olevasta "ohjelmistoprojektien
johtaminen"-osuuden vähäisyydestä. Asia kyllä kerrottiin heti
ensimmäisellä luennolla, että kurssi on enemmän sosiaalipsykologiaa kuin
ohjelmistotekniikkaa tai johtamista. Mukana oli toki joitakin
johtamisasioita kuten esim. toisen tenttikysymyksen kohdalla nähtiin.
Mutta silti, varsinaista johtamisen sisältöä oli kovin vähän. Oikeampi
nimi olisi mielestäni "Ohjelmistoprojektien ryhmädynamiikka".
Kurssi oli mielenkiintoinen, vaikka ei kovin selvästi laitoksen muihin
kursseihin liittyvä. Positiivista oli tutkielmapohjan vaadittu käyttö
kurssin aikana. Tieteellisempää kirjoittamista ei laitoksella juuri ole
kuin pari pakollista seminaaria ja kandin tutkielma. Ja luennoitsijalle
pisteet, paljon minkä tahansa kurssin kiinnostavuudesta syntyy
luennoijasta ja Wikla hoitaa homman erinomaisesti.
Hyvä nimiehdotus! Kelpaisikohan laitokselle?
Pitää tosiaan miettiä, miten kurssisisältöä voisi kehittää hieman
tietojenkäsittelytieteellisemmäksi...
- Painottui pisteissä tehtäviin, jotka vaihtelevasti hyödyllisiä.
- Analyysien harjoittelu on ilman muuta hydyllistä mutta hiukan tuo 3. rupesi jo tökkimään. ( saman toistoa ?)
Se kolmas se vasta oli ot-hommeleita. Olisikohan sen pistepainon alkuperäisen
suunnitelman tapaan pitänyt olla suurempi? Ehkä.
- Yhteys ohjelmistoprojekteihin ja niiden johtamiseen olisi voinut
olla kurssilla tiiviimpi. Lisäksi ryhmätöitä voisi varioida vähän, nyt
alkoi homma jo toistaa itseään. Kurssilla oli hyvä fiilis, sekä
luennoilla, että laskareissa. Mielenkiintoisia näkökulmia tuli moniin
asioihin.
- Kurssille ilmoittautuessa ja kurssin alkaessa esiintyi suhteellisen
paljon "pelottelua" kurssin suorittamiseen liittyen, mikä oli hieman
hämmentävää. On toki hyvä mainita, että kurssilla vaaditaan esimerkiksi
harjoituksiin osallistumista, mutta kun se on kerran mainittu / johonkin
kirjattu, eikö ole oppilaiden vastuulla tehdä omat päätöksensä asiaan
liittyen? Lisäksi jos kurssi on 5op arvoinen lienee syytä olettaa, että
sen suorittaakseen joutuu tekemään hiukan töitäkin.
Kurssi oli ihan hyvä, joskin luonnollisesti suppeahko intro
sosiaalipsykologiaan / ryhmädynamiikkaan. Ohjelmistoprojektien
johtaminen jäi vähän taka-alalle, kuten kurssin alkaessa mainittiinkin -
täysin ymmärrettävää mutta harmi sinänsä. Pitäisi olla joku
jatkokurssi, koska nämä asiat ovat oikeasti tärkeitä (työ)elämässä! :)
Joo, tavallaan tällä kurssilla sai vain makupalan sosiaalipsykologian
ja ryhmädynamiikan perusideoista. Luulenpa että syvällisemmälle
tasolle pääsemisen edellytys olisi opiskella asiaa valtsikassa.
Yksi kurssin julkilausumattomista(?) tavoitteista olikin yrittää
vakuuttaa Kumpulanmäen väelle, että ohjelmistotuotannon(-kin)
kannalta kiinnostavaa tutkimusta tehdään myös ydinkeskustassa...
- Harjoituksissa käytettäviä tehtäviä kannattaisi harjoitella ennen
niiden teettämistä kurssin osallistujilla. Varmaankin kurssin
toistaminen tässä muodossa saisi jäsennettyä kurssin sisältöä paremmin.
Osittain mentiin ensin Helkaman kautta ja sitten samat asiat Brownii
kautta. Arton innokkuus sopii kyllä tähän kurssiin. Ryhmätöiden
teettäminen tällä kurssilla on kyllä loistava konkretian tuonti
aiheeseen.
Kurssin muodot todella syntyivät vauhdissa. Olen iloinen, ettei pahempia
katastrofeja sattunut.
Helkama-Brown-idea oli syventävä kertaus. En
oikein osaa arvioida, miten hyvin onnistui.
- Joka viikkoinen esseiden palautus tuntui työläältä. Ongelmia oli
aikatauluttaa tämän kurssin ja muiden palautuksia keskenään. Työmäärä ei
kuitenkaan ollut kohtuuton ainakaan meidän ryhmässä, jossa työt
jakaantui aika tasaisesti. Ehkä osa ryhmäanalyyseistä olisi voinut
yhdistää ja palauttaa esseitä harvemmin.
Tentti olisi voinut olla heti teorialuentojen jälkeen. Ainakin kaikki
olisi toivottavasti kahlanneet kirjamateriaalin läpi, joka olisi ollut
hyödyllistä viimeisten esseiden kannalta.
Kurssilla ryhmätyöskentely oli mielenkiintoista. Kerrankin pääsin
unelmaryhmään, jossa jokainen teki osuutensa. Koen, että
tekstintyöstämisen osalta opin muilta ryhmän jäseniltä.
Luennot oli mielenkiintosia. Yleisön oli helppo osallistua
kommentoimalla kulloinkin käsiteltävää aihetta. Luennoilla ollut
vuorovaikutteisuus lisäsi luentojen mielenkiintoa ja toi uusia
näkökulmia. Olen ollut havaitsevani sellaista, jos luennoitsija kertoo
aiheeseen liittyviä omia kokemuksia tai toisinaan eksyy hieman aiheesta,
niin tälläisillä kursseilla yleisö on herkemmin jakanut omia
kommenttejaan.
Mielenkiintoisin kurssi sitten hetkeen ja todella koen, että kurssista
jäi paljon muutakin käteen kuin opintopisteet ja arvosana.
Kiva kuulla! :-)
- Sosiaalipsykologian ryhmiin ja jäsenten keskinäisiin suhteisiin
liittyvien perusteiden läpikäyminen oli hyvä asia, mutta ehkä
luentomateriaali olisi voinut olla enemmän ohjelmistoalaan sovellettua
varsinkin kurssin loppupuolella. Luentomateriaali olisi voinut myös olla
paremmin pureskeltua ja selkeämmässä esitysmuodossa esim. pdf-kalvoina.
Keskusteleva luentoilmapiiri oli hyvä.
Useampien analyysien teko tuntui entisen toistolta eikä sen takia
välttämättä tukenut oppimista. Ensimmäisen analyysin toteutus
(seurantaympäristö/tehtävä) oli parhaiten onnistunut.
Kokeessa oli 2 kysymys, jota olisi voitu käsitellä luennoilla paremmin.
Jotain sen suuntaista luennolta odotin.
Se kokeen "Luonnostele ohjeistus projektipäällikölle" oli todellakin
tärkeä tehtävä; ajatuksena oli, että kun monilla kurssilaisilla oli vankkaa
kokemusta projekteista ja niiden johtamisesta, tuossa tehtävässä
kurssin käsitteistö luovasti projisoidaan omiin kokemuksiin.
Ja tarkoituksena siis se, että myös koe on oppimistapahtuma.
Jotenkin tuollaisten suositusten antaminen valmiiksi pureskeltuina
"kaikkeen soveltuvina" listoina tuntuisi vähän tyhjäpäiväiseltä.
Mielestäni on parempi tuntea ryhmädynamiikan ilmiöitä sellaisinaan
ja pohtia ja miettiä, miten ne soveltuvat oman kokemusmaailman
ryhmätilanteisiin.
Kokeessa oli monia mainioita vastauksia tähän tehtävään!
- Itselleni olisi ollut mielekkäämpää keinotekoisten harjoitusten
sijaan analysoida esimerkiksi jotain työelämän ryhmää/projektitia.
Tällöin olisi todennäköisesti saanut enemmän irti ja pystynyt
todentamaan ja arvioimaan syvemmin ja laajemmin opittuja asioita. Nyt
tehtävät olivat niin rajattuja ja keinotekoisia että myös opittujen
asioiden havainnointi jäi aika pintapuoliseksi. Lisäksi todellisten ja
omakohtaisten työelämän tilanteiden analysointi olisi ollut mielekästä
siltä kannalta että analyysiä voisi todellisuudessakin jotenkin pystyä
hyödyntämään. Syventävien opintojen kurssilla todennäköisesti kaikilla
jo on jonkinlaista työelämän kokemusta tai sitten voisi käyttää
analysoitavana esimerkiksi omaa opiskeluryhmäänsä tai vastaavaa.
Kurssin suoritustapa oli hyvin vaikea sellaiselle jolla päivätyön vuoksi
ei ole mahdollisuutta osallistua keskellä päivää oleville luennoille,
esimerkiksi luentoreferaattiin osallistuminen edellytti melkoisia
järjestelyjä.
Harjoitustehtävät tuntuivat vähän toistavan itseään (poislukien
referaatti ja itsereflektio) mutta toisaalta IPA analyysi ainakin tuli
perusteellisesti. Harjoitustöiden rima ei tuntunut kovin korkealta, tai
ainakin omaan henkilökohtaiseen rimaani verrattuna pisteitä sai aika
helposti, toisaalta kun on kyse ryhmässä tehtävistä töistä joissa itse
ei voi vastata koko työn laadusta (jos siis ei halua tehdä työtä
yksinään) tämä on ihan hyväkin.
Harjoitustehtävät toki ovat aina työläät, mutta toisaalta tällä alueella
nimenomaan soveltaminen analyysin tekemminen ovat tärkeää eli ihan hyvä
että niitä oli.
Kiinnostava ajatus tuo todellisen työelämän projektin analyysi!
Käytännön ongelmat eivät varmastikaan olisi kovin helppoja ratkaista.
Noiden keinotekoisten pikku ongelmien avulla pyrittiin opettelemaan
itse havainnointia, jota sitten voi yrittää myös todellisuuteen
soveltaa.
Ja olihan oma opiskeluryhmä analysoitavana itsereflektiossa!