Kandidaatin tutkielma: ohjeita yhteisiin tapaamisiin
Arto Wikla
(Sivua muutettu viimeksi 5.2.2020)
Järjestäytymisen jälkeen ryhmä kokoontuu kolmesti yhteiseen
tilaisuuteen:
- esseen sisällön esittely ja valmisteltu tekstien vertaisarviointi
- aineen sisällön esittely ja valmisteltu tekstien vertaisarviointi
- valmisteilla olevan tutkielman sisällön esittely ja itse esiintymisen
vertaisarviointi
Kaikki ryhmän opiskelijat saavat esseen ja aineen tekstin
ennen yhteistä tapaamista. Jokainen valmistautuu ennen tilaisuutta
arvioimaan toisten tekstejä.
Esseen ja aineen käsittely on siis tavallaan "kirjallisuuspiiri":
- Opiskelija esittelee ensin kirjoituksensa aihepiiriä noin
kymmenen minuuuttia. Käytössä on videotykki ja verkossa
oleva mikro. Varautukaa myös siihen, ettei salin koneesta
saada yhteyttä verkkoon tai videotykkiin...
Viime vuosina salin tekniikka ei ole yleensä toiminut!
Koska meitä on vähän, kalvojen näyttö onnistuu kohtuullisesti
myös läppärillä.
- Kymmenessä minuutissa ei pidä yrittää kattaa koko aihetta.
Parempi on keskittyä esittelemään mielenkiintoisia ykstyiskohtia,
aiheen tärkeyttä, tms. Kyse ei ole varsinaisesta esitelmästä
vaan paremminkin jonkinlaisesta tietoiskusta tai "markkinointipuheesta".
Ja kannattaa ottaa huomioon kuulijakunta: mitä se tietää, mitä ei,
miten juuri tälle porukalle viesti menee parhaiten perille.
- Esityksen jälkeen itse aiheesta voidaan keskustella viitisen
minuuttia.
- Sitten alkaa noin 15 minuutin varsinainen "kirjallisuuspiiri":
Kirjoittaja ja ohjaaja ovat vaiti. Muut keskustelevat kirjoituksen
hyvistä ja huonoista puolista, antavat parannusehdotuksia, yms.
- Ideana on että kirjoituksen pitää tulla omillaan toimeen.
Niin on myös oikeassa maailmassa: hyvin harvoin kirjoittaja
pääsee selittämään tekstiään lukijalle!
On etuoikeus päästä kärpäseksi kattoon kuulemaan oman tekstin
arviointia!
- Vertaisarvioijien on syytä kirjoittaa kommenttinsa
kirjoituksen maginaaleihin sellaisina, että tekstin kirjoittaja saa
kritiikistä selvää. Kommentoidut versiot annetaan kirjoittajalle.
Koska nykyään printtauksen muututtua maksulliseksi opiskelijan ei saa
edellyttää printaavan mitään, voitte halutessanne kirjoittaa
arvostelukommenttinne myös (ruutu-)paperille.
- Tärkeitä arviointikohteita ovat mm.
- asiasisältö – "missä on pihvi", onko sitä
- jäsentely – järjestys, etenemissuunta, osien painot
- oikeakielisyys – pilkuista ja yhdyssanoista lause- ja
virkerakenteeseen
- ulkonäkö – marginaalit, otsikot, kuvat, ...
- muotoseikat – vastaako kirjoitus ohjeita ja määräyksiä
- sujuvuus, luettavuus, rytmi – "pääseekö lukija laskettelemaan
alamäkeä", "ostaako lukija asian"
- ...
Tutkielman esittely ja esiintymisen arviointi, "näytelmäpiiri":
- Opiskelija pitää noin 10 minuutin tietoiskun tutkielman
kiinnostavimmista kohdista. Käytössä on videotykki ja verkossa
oleva mikro. Varautukaa myös siihen, ettei salin koneesta saada
yhteyttä verkkoon...
Viime vuosina salin tekniikka ei ole yleensä toiminut!
Koska meitä on vähän, kalvojen näyttö onnistuu kohtuullisesti
myös läppärillä.
- Aiheesta voidaan keskustella viitisen minuuttia.
- Sitten kuulijat arvioivat itse esityksen onnistumista:
luontevuus, informatiivisuus, kuuluvuus, ymmärrettävyys,
jäsentely, kiinnostavuus, innostavuus, kieli, jne., jne.
- Taas esittäjä on vain kärpäsenä katossa. Myös tosimaailmassa
esiintyjä harvemmin pääsee selittelemään esitystään
jälkikäteen!