Helsingin yliopisto
/
Tietojenkäsittelytieteen
laitos
/
© Arto Wikla.
Opintopiirit ohjelmointikursseilla
(Arto Wikla, 5.5.2005)
Kursseilla Ohjelmoinnin perusteet ja Java-ohjelmointi
harjoitustehtäviä voi tehdä
opintopiireissä.
Ensimmäisellä harjotuskerralla opintopiirityöskentelystä
kiinnostuneista harjoitusryhmien osanottajista muodostetaan 3-5
hengen opintopiirejä, jotka vapaasti ja itsenäisesti ratkovat
seuraavien harjoitusten tehtäviä.
Harjoitustehtäviä voi tehdä ja harjoituksiin osallistua myös
osallistumatta opintopiiritoimintaan.
Käytäntöjä ja sääntöjä
("harjoitukset" ja "harjoitusryhmä" tarkoittavat tässä joka
viikoittain
kokoontuvaa kotitehtävien tarkastus- ja pohdintatilaisuutta, jossa
ovat läsnä harjoitusryhmän kaikkien opintopiirien opiskelijat)
- Opintopiiri keksii itselleen nimen ja ilmoittaa sen sekä
jäsenten nimet ja sähköpostiosoitteet harjoitusryhmän ohjaajalle.
- Opintopiiri merkitsee harjoituksissa tehtäviä tehdyiksi
opintopiirinä; jokainen ryhmän jäsen saa ryhmän merkitsemät
tehtävät henkilökohtaisesti merkityiksi tehtävikseen.
- Opintopiiri vastaa ryhmänä ratkaisujen esittämisestä
harjoituksissa.
- Ryhmän jäsenten läsnäolo harjoituksissa on välttämätöntä.
Vain läsnäolijat voivat saada tehtävämerkintöjä.
- Opintopiiri valitsee ja suunnittelee itsenäisesti
kokoontumisaikansa, -paikkansa ja työskentelytapansa.
Kurssin opettajat antavat tarvittaessa vinkkejä ja ohjeita.
- Opintopiirin osanottajamuutoksista on sovittava
harjoitusryhmän ohjaajan kanssa.
- Kurssin viimeisissä harjoituksissa yksi tehtävä on
opintopiirin tai oman opiskelun itsearviointi.
Millä edellytyksillä tehtäviä saa merkitä tehdyiksi, "rastittaa"
Opintopiirissä työskentelevä saa rastittaa
harjoitustehtävän, jos
joku omaan opintopiiriin kuuluva on valmis esittämään piirin laatiman
ratkaisun laskuharjoitusryhmän tapaamisessa.
Itsenäisesti työskentelevä saa rastittaa harjoitustehtävän, jos
on valmis esittämään laatimansa ratkaisun laskuharjoitusryhmän
tapaamisessa.
Tarkennuksia
- Ratkaisun virheettömyyttä ja täydellisyyttä ei vaadita, mutta
olennaista etenemistä oikeaksi uskotun ratkaisun suuntaan kylläkin.
- Ratkaisun ymmärtämistä vaaditaan. Jostakin sisäistämättä kopioitu
ratkaisu ei oikeuta rastiin.
- Pitää olla läsnä, kun kyseisen tehtävän ratkaisun esittäjä/esittäjät
päätetään ja kun kyseinen ratkaisu esitetään.
- Rastia ei saa tulematta henkilökohtaisesti tapaamiseen.
- Rastia ei saa merkitä ratkaisun esittäjän päättämisen jälkeen
(esimerkki: tapaamisesta myöhästyminen, rastittamisen unohtaminen).
- Rastia ei saa merkitä, jos ei ole paikalla ratkaisua esitettäessä
(esimerkki: tapaamisesta poistuminen etuajassa).
- Jos tehtävän ratkaisu on ohjelma, ratkaisun esittämiseen kuuluu myös
ohjelman suorittaminen pyydettäessä.
- Toisessa laskuharjoitusryhmässä vierailevaa opintopiirin jäsentä
käsitellään kuten itsenäisesti työskentelevää siinä mielessä, että hänen
on oltava valmis esittämään ratkaisu itse.
Miksei ratkaisuja voi palauttaa kirjallisesti, esimerkiksi postitse
tai sähköpostitse?
- Tehtävien ratkaisemisen lisäksi laskuharjoituksiin kuuluu olennaisesti
myös omien ratkaisujen esittäminen, toisten ratkaisuihin tutustuminen ja
ratkaisuista keskusteleminen.
- Laskuharjoitusryhmät on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat
mahdollisuuden henkilökohtaiseen opetukseen ja palautteeseen. Jos et koe
tarvitsevasi kumpaakaan, voit suorittaa kurssin erilliskokeella. (Voit
silti hyödyntää harjoitustehtäviä ratkaisemmalla tehtäviä itsenäisesti ja
tutustumalla viikon lopulla esimerkkiratkaisuihin verkossa).
- Laitos maksaa tuntiopettajille vain kontaktiopetuksen valmistelemisesta
ja pitämisestä sekä kuulusteluvastausten arvostelemisesta. Tuntiopettajia
ei voi edellyttää tekemään palkatonta työtä.
- Jos ratkaisujen kirjallinen palauttaminen hyväksyttäisiin,
- täytyisi tasapuolisuuden vuoksi kaikille opiskelijoille järjestää
sama mahdollisuus, mihin ei ole resursseja
- olisivat ryhmissä kävijät eriarvoisessa asemessa, koska heiltä
edellytetään myös ratkaisujen esittelemistä pyydettäessä
- ei voitaisi mitenkään varmistua siitä, että opiskelija ymmärtää
palauttamansa ratkaisut, kun mahdollisuutta kysymysten esittämiseen
ei ole.
Ideoita ja hyvää tarkoittavia neuvoja
- Opintopiiri siis järjestää työskentelynsä hyvin itsenäisesti,
"villisti ja vapaasti". Koontumiskertojen määrä, kesto ja paikka
ovat ryhmän omassa vallassa. Harjoitusryhmän
kokoontumisaika asettaa tietenkin omat vaatimuksensa.
- Ryhmä voi kokoontua laitoksen opiskelijatiloissa tai mikroluokissa,
mutta mikään ei estä kokoontumista kahviloissa tai baareissa,
osallistujien kotona, ...
- On järkevää ennen opintopiirin kokoontumista mietiskellä
tehtäviä itse; näin luultavasti on ryhmässä enemmän hyödyksi muille
- ja myös itselleen!
- Joskus voi olla tarkoituksenmukaista jakaa työtaakkaa siten,
että sovitaan, kuka miettii ennalta mitäkin tehtävää.
On silti viisasta perehtyä kaikkiin tehtäviin.
- Ryhmätyössä vuorovaikutuksen sanotaan olevan rakentavaa,
kun:(*
- annetaan riittävää ja tehokasta apua ja tukea toisille
- osoitetaan luottamusta toisia kohtaan
- rohkaistaan panostamaan yhteiseen päämäärään
- vaihdetaan yhteisiä tietoja, materiaaleja, kerrotaan
työtavoista
- annetaan jäsenille palautetta, joka auttaa tehtävästä
suoriutumista
- kannustetaan toisia
- haastetaan toisten argumentteja ja johtopäätöksiä, jotta
päästään korkeatasoiseen ongelmanratkaisuun ja oivalluksiin
- kuunnellaan vaikka ollaan eri mieltä
- ollaan valmiita muuttamaan omaa mieltä
- ollaan kriittisiä asioille, ei ihmisille.
*) Sosiaalipsykologian tutkija Susanna Lähteenojan luettelo