HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
02.01.2003
Palaute kurssista 581325-0
Ohjelmoinnin perusteet (syksy 2002), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 137.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
137 |
3,3 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
137 |
3,8 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
136 |
3,9 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
134 |
4,2 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
132 |
4,1 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
131 |
4,4 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
128 |
4,1 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
128 |
4,0 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
133 |
3,5 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
134 |
4,2 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
134 |
4,3 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
135 |
4,1 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
16 |
3,5 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
17 |
3,5 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
106 |
4,1 |
|
Yhteensä |
137 |
4,0 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien syksyn kurssien keskiarvo oli 3,9.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Tanja Kabara |
30 |
4,0 |
3,8 |
3,4 |
Jaakko Nenonen |
23 |
4,4 |
4,0 |
3,2 |
Jaakko Nurro |
15 |
4,3 |
4,1 |
3,3 |
Tommi Rajala |
30 |
4,1 |
4,2 |
3,2 |
Hannu Räisänen |
8 |
3,8 |
4,0 |
3,2 |
Jaakko Saaristo |
13 |
4,7 |
4,4 |
3,0 |
Teemu Sjöblom |
13 |
4,2 |
4,2 |
3,5 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Luentosalissa huono kuuluvuus
- - Äänentoisto-ongelmat häiritsivät hieman...
- Liian vähän harjoitusryhmiä keskustassa
- välillä taakse asti ei kuulunut kun lähistöltä kuului supinaa
- ei puutteita.
- ei mitään
- RealPlayer-ikoni välkkyi Windowsin oikeassa alakulmassa, mikä häiritsi lievästi. Linuxissa taas välkkyi RGB-mainos (kai se on mainos), joka yritti lähettää sublimaalisia viestejä pysymällä ruudussa vain sekunnin murto-osan kerrallaan. Muuten kaikki oli melkoisen hienoa.
- Kuuluvuus salissa ajoittain huono.
- Luennoitsijan ääni ei oikein kuulunut salin taaempiin osiin.
- Wiklalle on saatava kannettavaan piirtopöytä, jotta simuloinneissa ei kuluisi niin paljon kalvoja.
- Luennoitsijan ääni ei ollut aina kuultavissa. --> huono äänentoisto
- Suurempia onglemia ei ilmennyt, mutta:
1)Mikrofonit olisivat voineet olla ajoittain kovemmalla.
2)Ne pari kertaa kun oli sen verran täyttä ja sattui itse istumaan reunalla, "kalvojen seuraaminen oli jokseenkin työlästä". (Yleensä tosin pääsi istumaan keskelle).
- Kuten opettaja Arto Wikla itsekkin sanoi, Päärakennuksen 1 salin valaistus ei toiminut välillä kunnolla, myöskään luennoitsijan oli hankala pitää luentoa, koska langattomia mikrofoneja ei ollut käytettävissä, Wikla pyrki toki tekemään parhaansa, puhumalla aina tietoisesti toiseen kiinteistä suuntamikrofoneista. Videotykin tuottama kuva oli myös geometrialtaan vinossa.. pieni vika mutta erittäin ärsyttävä pidemmän päälle, Sali on myös talvisin todella viileä, toisaalta hyvä ilmanvaihto on kyllä tarpeen.
- motivaatio, uni
- huonot mikit, ei kuulunu kovin hyvin.
- Kuuluvuus melko huono, syy mikeissä.
- Ääni kuuluu huonosti, sivuilta ei näe, kalvoesitykset aina vinossa ja epäselviä
- Yliopiston päärakennuksen saleissa on todella epämukava istua. Tulee
selkä kipeäksi.
- tietokoneet pätki, mikrofonit liian vaisuja
- angstinen mesta se sali. ihan hyvin mahtus porukka tkt-laitoksen auditorioon.
- Joskus opettajan kannettava tietokone tilttaili ekä suostunut toimimaan..
- Olisi hyvä jos voitaisiin järjestää asiat niin,
että muutkin kuin TKTL:n opiskelijat, joilla
ei ole tunnuksia TKTL:n koneisiin, pääsisivät
aina esittämään ratkaisunsa eikä se kaatuisi
yhteyksiin tai assarin luuloon siitä, että
opiskelija kaikkien nähden tekisi jotakin pahaa
assarin tunnustuksella verkossa.
- Kunnon mikrofonien puute luentosalissa vaikeutti välillä opetuksen seuraamista, koska pienikin meteli peitti alleen Wiklan äänen silloin, kun ei istunut aivan eturivissä.
- Päärakennuksen salin äänentoisto heikko...
- Isoissa saleissa näkyvyys taululle heikko.
Laskareissa hankala keskustella ryhmässä ratkaisuista, kun ratkaisut vain paperilla jos sitäkään.
- Vaikeuksia ilmeni tehtävien tekemisessä, aina ei oltu ehditty luennoilla käymään tehtävien vaatimaa asiaa
- Luentosali on hankalan muotoinen. Sivuilta ei näe kunnolla valkokankaalle!
- Harjoitustunnit mikroluokkiin.
- Luentosali oli huono. Pitää istua ihan keskellä, jotta näkee. Ja se kuuluvuus...
Toivottavasti saatte Exactumiin hyvän ison salin.
- Ääni kuului huonosti.
- Mikrofonit eivät toimineet kunnolla, muuten tosi OK.
- keskustan atk-jutut
- -
- Harjoitteluluokassa käytettävä tietokone on ilmeisen hidas.
- Arton kannettava ei tuntunut aina toimivan, kun oli tarve =)
Päärakennuksen salissa 1 luennoijan puhe kuului välillä ERITTÄIN huonosti taakse.
- vaikka kurssin alussa niin luvattiinkin, niin rullaverhoja ei saatu ikinä alas, tosin keskeltä näki hyvin
- No se mikrofonin käyttö ja sen merkitys jäi hieman epäselväksi, mikrofoni kun ei poiminut puhetta (kovin kaukaa == ikinä)
plus salin toisen pään avoimet ikkunat häiritsivät joskus
- Some special classes for doubts, problems; because we have only 2 hours to correct the exercises of the week. There is no time to do more things !!
- there might be better to conduct practical sessions in a way that each student could have his/her "own" workstation so that there could be made necessary corrections to the own versions of programs (home assignments) on-fly. This way practical sessions could be much more effective.
- Käytäntö että tarvitaan (harjoitusten) vastaukset myös paperilla (varmuuden vuoksi) oli aika turhauttavaa kun aina kuitenkin näytetään koneelta. Turhaa tuhlausta.
- Tilaa oli salissa tarpeeksi. Ei sillit purkissa tuntemuksia.
- Ryhmä toki varsin suuri. Ihan ok. Monta pienempää ryhmääkin olisi vaihtari, vaan eiköhän yliopistomaailma ole massaluentojen maailma. Resurssit.
- massaluento on aina massaluento
- Akustiikka salin tietyissä kohdissa aika heikkoa
- Opettaja käyttää hyvin välineitä, mutta äänentoisto ei toiminut kunnolla (ei esim. "kannettavaa" mikrofonia). Tilan valaistus olisi myös voinut olla parempi. Olisin mieluummin käynyr luennoilla Teollisuuskadula.
- ääni ei meinannut kuulua kaikille.
- Äänentoisto oli joskus aika heikko, ja pari kertaa tietokoneet tai tietoliikenne eivät toimineet.
- Lisää mikrofonit,
- Mikrofonit! Välillä oli todella hankala kuulla.
Joskus oli pientä sähläystä valojen, koneiden tms. kanssa...
- Joskus hieman ongelmia tekniikan kanssa. Ihan tavallista...
- Päärakennuksen Sali 1:n tekniikka oli aika heiveröistä (erityisesti mikrofonit toimivat huonosti ja opettajan ääntä ei välillä meinannut kuulla).
- Vaikea sanoa. Ei ole mitään erityistä valittamisen aihetta...
- En muista
- Luentosalin reunapaikoilta ei nähnyt kunnolla
- Tktl:n sijainti on liian kaukana ;)
- Salin reunoilta ei oikein nähnyt ja jotkut kuuluivat valittelevan kuuluvuudesta
- Luennot olisivat voineet sijoittua TKTL:lle.
- Mikrofonit olivat huonoja. Valkokankaan pitäisi olla syvemmällä seinässä ja seinän siitä vierestä myös, jotta reunoilla olijat näkisivät myös.
- Mikrofoonit eivöt toimineet ja sivulta ei nähnyt kalvoa.
- Mikrofonit eivät toimineet riittävän hyvin.
Ajoittain puhe ei kuulunut, koska mikit eivät auttaneet ja tila oli suuri.
Keskustan harjoitusryhmässä alkukurssista ongelmia tekniikan kanssa.
- Ajaoittain kuuluvuus oli huono.
- äänentoisto Sali I ssä aika heikko
- Kunnon mikki puuttui. Hommatkaa sinne saliin jatkossa langaton malli.
- Välillä oli ongelmia valaistuksen ja projektorin kanssa, mutta niinhän kaikilla muillakin luennoilla on ;)
- Luennot isoissa saleissa on aina vähän nihkeitä.
Pienryhmäopetuksella asiat varmasti uppoaisivat
vielä tehokkaammin. Onneksi oli laskarit.
- Päärakennuksen sali1 on aivan onneton paikka luennoille: sivuilta ei näe mitään, takariviin ei kuulu mitään ja eturivissä menee niskat nurin, kun täytyy katsoa koko ajan ylöspäin.
- projektorin valoteho ei ollut riittävä ja takariveistä ei nähnyt haaleahkoja tekstejä
- Raahautuminen keskustaan.
- Arrgh. Pääsalin reunoilta ei näe tykkikankaalle.
- Äänentoistossa parannettavaa
- Enemmänkin esimerkkejä olisi voinut olla, vaikka niitä nytkin tutkiskeltiin normaalia keskivertokurssia enemmän. Tämä varsinkin, kun ulkoiset puitteet sellaiseen olivat ilmeiset.
- Äänentoisto haittasi luennon seuraamista, eturivistä sai luennolla lahjaksi kipeän niskan eikä takaa nähnyt, mitä videotykillä heijastettiin.
- videotaulun kuvan näkyvyys ei hyvä kaikkialle saliin
- Luentosalissa (Sali 1) äänentoisto oli valitettavan hiljainen ja tietokoneet nukahtelivat ajoittain. Ensimmäisissä laskuharjoituksissa jouduimme tyytymään piirtoheitinkalvojen käyttöön.
- Mikrofonien puute luentosalissa
- Luennoitsijan ääni ei kantanut kauhean hyvin PR1, mikit olivat jotenkin tosi huonoja
- Puupenkit =)
- äänentoisto ei toiminut
- En juur mittän.
- Luentotilan(PR Sali 1) mikrofonit eivät toimineet
kunnolla, jolloin oli pinnisteltävä kuullakseen, vaikka kaikki istuivat hiirenhiljaa!
- Luentotilan(PR Sali 1) mikrofonit eivät toimineet
kunnolla, jolloin oli pinnisteltävä kuullakseen, vaikka kaikki istuivat hiirenhiljaa!
- Päärakennuksen isossa salissa ei tunnu kaikki laitteet toimivan niinkuin pitäisi.
- TKTL:n palvelimien hitaus
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Tulostin netistä kurssimateriaalin. Sen avulla on helppo seurata luentoja ja lisäksi paperien takapuolella on hyvää tilaa harrastaa simulointia...
- A+. Kaikki materiaali netissä ja myös paperisena versioina.
- selkeää
- Kirjaan olisin kaivannut lisää esimerkkejä. Melkeimpä puolet harjoitusten asioista selveni vasta harjoitusten jälkeen oikeita vastauksia tutkiessa. Itse olisin tarvinnut enemmän "rautalangasta väännettyjä" esimerkkejä, että harjoitukset olisivat luistaneet hyvin ja pisteitä olisi kertynyt. Kirjan esimerkeillä pääsi kyllä pitkälle muttei aivan loppuun asti yrittämisestä huolimatta.
- Hyvin selitetty enimmäkseen. Luennot avasivat enemän
- Hieno materiaali oli, kaikki löytyi netistä mikä oli kätevää, sitä tosin en paljoa tarvinnut koska materiaali käytiin luennoilla läpi, mikä taas toteutettiin varsinaisen hyvin.
- Kirja on selkeä.
- Materiaali oli ihan hyvää,kirja selkeä.
- Kirja on melko hyvä, josta ummikkokin oppii.
- On hyvä, että kaiken materiaalin saa webistä.
- Kirja on liian suppea.
- Havainnollisia.
- Käytin vain www-sivujen oppimateriaalia, joka on sisällöltään ok, mutta ulkoasultaan hieman vaikeaselkoinen. Painettu kirja näytti visuaalisesti helppolukuisemmalta. Välillä voisi olla enemmän "rautalangastakin väännettyä" tekstiä jenkkityyliin, jos ei jaksa käyttää omia aivojaan :)
- Ajaa asiansa. Oli hyvä ettei uusia asiota ladottu päällekkäin. Asia kerrallaan.
- Kirja on kurssimateriaalina erittäin hyvä. Jos kuitenkin olisin itsekseni yrittänyt opetella asioita kirjasta, en olisi oppinut niin hyvin.
- Sopivan tasoista, hyvin ymmärrettävän rajoissa. Parin laskari tehtävn ohjeissa oli tosin hieman tulkinnan varaa (sen suhteen mitä tehtävällä haettiin).
- Kirja Ohjelmoinnin perusteet - Java kielellä on hyvä kurssikirja, selkeä ja havainnollinen. Hintakaan ei ole mahdoton, koska kirjaa voi käyttää useamassa kurssissa ja tarjoaa hyvän ja selkeän referenssi teoksen, jos jotain hieman unohtunutta pitää myöhemmin kerrata.
Itse en painottaisi varsinkaan haku ja etsimisalgoritmien käyttöä ja ymärtämistä ensimmäisissä kursseissa, (läpi on kyllä hyvä käydä), mutta Javassa on niin hyvät valmiit metodit, että niiden käyttäminen olisi suotavaa.
- hyvät
- Kirja on/oli hyvä
- Erittäin hyvä kurssimateriaali.
- Monisteet ihan hyvät. Kiva et ne löytyi netistä.
- Oppimateriaali toi selkeästi esille kurssin sisällön.
- ilmaiset <=> loistavat
- Loistavat
- Erittäin hyvin suunniteltu oppimateriaali!
- Kirja on hyvä.
- Kirja kaikin puolin asiallinen ja havainnollistava. Tähänkin painokseen olisi toivonut niitä kuuluisia kalvolla simulointeja, ts. visuaalista oppimista hyödyntävää materiaalia.
- Luentoverkkomatksu oli mielesäni hyvä ja en täten hankkinut kirjaa. Tuntui riittävältä.
- Kirja oli toimiva ja selkeä. Loistavaa oli, että kirja oli luettavissa myös netistä.
- Ihan ok.
- Monistenippukin riitti minulle hyvin ymmärtämään eri asiat eli sekin on riittävän hyvä.
- kirja oli hyvä, ja hienoa että materiaali löytyi myös netistä.
- Ihan hyvä ja selkeä. Käytin printattua versiota.
- kirja OK
- Kirja on ihan ok. Hyvä, kun sitä mentiin järjestyksessä ja hyvä, kun tehtävät olivat siitä.
- Ihan hyvä.
- Kirja on erinomainen. Hyvä juttu, että sen saa tarvittaessa myös verkosta.
- Nettimateriaali selkeä. Kirja melko turha, jos osaa entuudestaan ohjelmoida (varsinkin Javaa).
- Kirja on ihan hyvä ja muutenkin kaikki on kunnossa.
- kirja liian kallis, ja no se nettiversio oli sit ihan jees...
- Luentomateriaalia on mielestäni melko paljon, joten pieni yhteenveto tärkeimmistä asioista olisi hyvä.Esimerkkinä voisi olla netistä löytämäni aineisto:
http://www.cs.uta.fi/~zsjv/JoO/luennot/Aloitus.html
- Selkeä kirja, hyvin saatavilla netistä!
- Mukavaa, kun kaikki materiaali löytyi netistä, ei tarvinnut turhaan ostella mitään kirjoja.
- Erittain hyvät ja selkeät. Tehtävät oli kyllä joskus kirjoitettu tavalla, joka johti väärinymmärrykseen. Selkeyttä lisää sanavalintoihin.
- Ihan hyvät, en tosin ostanut kirjaa enkä tulostellut monisteitakaan pahemmin, netistä löytyy kaikki tarvittava, ja näin pitää ollakin.
- täyttävät tehtävänsä
- Really excellent
- Verkossa oli hyvin tarjolla oppimateriaalia
- Verkkomateriaali on hyvä vaihtoehto. Varsinkin kun sen voi siirtää kotikoneelle.
- Wiklan kirja on erinomainen, kuten myös sille hyvin läheistä sukua oleva verkkomateriaali. TEHTÄVÄT!!! Ovat olleet about samat kaikki vuodet, ja kaikkein vaikeimmin ymmärrettävät esimerkit ja ääliömäisimmät tehtävät ovat säilyneet täysin muuttumattomina vaikka palautettta on taatusti tullut vuodesta vuoteen! Pientä motivaation puutetta havaittavissa...
- OK. Pdf olis tietenkin helpompi printata.
- Oppimateriaali on kyllä selkeää, mutta itselläni kun ei ole minkäänlaista hahmotuskykyä näitten tietokonejuttujen kanssa, niin tuntui kyllä että mistään ei tajua mitään...
- Ihan ok
- Hyvät materiaalit netissä.
- Erinomainen.
- Kirja oli erinomainen, muutama tehtävä siinä tosin tuntui hieman omituiselta..aka. vaikealta käsittää
- Aivan loistava kurssimateriaali oli kätevästi WWW:ssä. Siitä voisi ehkä tehdä printtiystävällisemmän version samaan paikkaan.
- hyvä, tosihyva.
Kiitos Arto että sain sen ilmaiseksi netistä!
- Loistavat. Bonus siitä, että koko materiaali löytyy netistä.
- Lisää selventäviä kaavioita ja kuvia.
- Kurssikirja hieman sekava
- Hyvä kokonaisuus. Kirjaa ei tarvitse jos jaksaa netistä lukea.
- Oppimateriaali (olen käyttänyt vain nettiversioa)on mielestäni hyvä ja tyhjentävästi selitetty. Esimerkkejä on riittävästi ja asiat on selitetty "kansantajuisesti".
- Käytin vain kurssin kotisivulta löutyvää materiaalia. Se riitti minulle.
- Se että oppimateriaali oli esillä myös verkossa on kivaa...
- Selkeä lukea, mutta kaikki esimerkit eivät tarpeeksi havainnollistavia (varsinkin siirryttäessä olioihin)
- Att föreläsningarna finns på internet är mycket bra, och det hjälpte en hel del när man funderade på övningsuppgifterna. Också övningarna i sig var bra eftersom de varken var för svåra eller lätta vilket gjorde att man lärde sig mycket av dem.
- Selkeä esitystapa, helposti saatavilla netissä.
- kohtuullisen hyvä
- Hjuva
- En käyttänyt.
- Kirja on mielestäni aika sekava. Lisäksi kirja on painettu kiiltävälle paperille, josta valo heijastuu lukiessa :(. Kirjaa parempi luettava on tulostetut monisteet. Kirjan esimerkit ovat hyviä, paitsi miksi ihmeessä on niin paljon esimerkkejä virheistä? Vedin henkselit yli jokaiseen esimerkkiin virheestä!
- Ihan joo.
- Hyvät.
- Kirja on hyvä hankinta.
- Kirja oli hyvä, esimerkkejä voisi olla enemmän.
- Kirjassa ei selitetty asioita aina
ymmärrettävästi
- Moniste on ihan selkeä, tosin esimerkkejä voisi hieman muutella.. kuulaskurilla ei oikein ole ideaa
- Kirja ja harjoitustehtävät olivat hyvät.
- Kirja oli todella hyvä, opettelin sen avulla ohjelmointia jo ennen kurssia ja hyvin onnistui. Ehkäpä kirjaan voisi jotenkin yrittää lisätä luennoilla käsiteltyjä "oliot roikkuvat langan päässä" ja muita vastaavia kuvia niin siitä tulisi vielä parempi.
- Tosi jees, että kirjaa ei tarvinnut ostaa, vaan
pärjäsi myös pelkällä verkkomateriaalilla.
- Kirja on hyvä.
- Kirja on erittäin hyvä
- Olisi hyvä, jos kirjassa samaan aihepiiriin esitettävät asiat ilmaantuisivat jotenkin yhdessä. Tosin ehkä se ei ole mahdollista näin alkeistason kurssissa... Kaikkea ei voi saada
- Turha sitä on kierrellä: Arton kirja on paras suomenkielinen ohjelmoinnin perusteiden oppikirja. Piste.
- Ihan jees, kivaa.
- Kurssimateriaali oli hyvä
- Monisteet ovat hyvät. Ne ilmeisesti ovat sama asia kuin kirja(ainoastaan vanhempi painos?), joten kirjakin lienee hyvä. Tosin kurssilla asiat opetettiin sen verran hyvin, ettei prujuun juuri tarvinnut takertua.
- Netissä oleva materiaali on hyvä, koska siinä on paljon esimerkkejä. Ehkä lisää selitystä olisin kaivannut nettiin. Kirjasta kuulemma löytyy, mutta kun säästö on huomattava...
- Oikein hyvät. Tosi hyvä, etä kaikki löytyy netistä.
- nettiaineisto varsin hyvä ja riittäväkin kurssin kannalta
- Oppimateriaali on erittäin selkeää, asiat oli oikeastaan paljon helpompi ja nopeampi lukea webistä kuin käydä luennoilla. Luennotkin olivat hyödyllisiä, joskin opetuksen tahti oli siellä minulle turhan hidasta.
- Selkeä
- Ok
- Oppimateriaali oli ensiluokkaista
- Kirja on selkeä
- Selkeitä
- hyvä, selkeä
- Ihan kunnossa.
- Selkeä, sopii myös aloittelijoille, vaikka jotkin esimerkit ovat hiukan kummallisia.
- Selkeä, sopii myös aloittelijoille, vaikka jotkin esimerkit ovat hiukan kummallisia.
- Ihan hyvä kirja
- Kirja ihan jees :)
- Kirja on selkeä ja helposti ymmärrettävään muotoon kirjoitettu.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Havainnollinen opetus, persoonallinen luennoitsija. Laskarien toteuttamistyylistä johtuen moraalinen velvoite edes yrittää tehdä tehtäviä kotona.
- Letkeä ilmapiiri.
- roskienkerääjä syö kissan
- Innostava luennoitsija.
- Wiklan=)luennot
- Ohjelmointi.
- Kiinnostavat luennot, joissa ajatus pysyy lähes mukana.
- Luennot, ja se oivaltamisen ilo, jos joskus osasi tehdä jotain...
- opettaja
- luennoitsia
- Ohjelmointitehtävät.
- Erittäin innostava luennoitsija!
- Paria ensimmäistä kertaa lukuunottamatta en käynyt lainkaan luennoilla, koska asiat olivat minulle jo entuudestaan tuttuja. Joten no comments.
- Pääsi itse räpeltelemään todella käytännönläheiseti asian kanssa.
- Alkuluennot ja harjoitustehtävät olivat sen verran helppoja että innostuin asiasta ja ohjelmoinnista.
- Elävät selkeät esimerkit luennoilla.
- Parasta kurssissa oli epäilemättä Wiklan erittäin persoonallinen ja havainnollinen luennointityylim tälläistä pitäisi saada myös esim. matematiikan opiskeluun, ohjelmaesimerkkien simulointi ja myös välillä vinkkien antaminen harjoitustehtviin motivoi kummasti
- luennoitsija
- Se että suurin osa oli vain kertausta
- Algoritmien käsittely.
- Wikla
- Luennoija
- helppo ja looginen asiasisältö ja wiklamaatio.
- Innostava aihe ja kannustava opettaja jolla oli motivaatiota ja taitoa opettaa. Loistavaa
- Opettaja oli yksi parhaista, joka minua on koskaan opettanut.
Armoitettu pedagogi, joka teki asian eläväksi, ymmärrettäväksi ja
hauskaksi. Opin sen, mitä halusinkin oppia.
- Selkeys: asioita käsiteltiin johdonmukaisesti.
- Mielenkiintoisten perustaitojen oppiminen ja ohjelmointiin liittyvän mystiikan hälveneminen.
- Harjoitustöiden suuri osuus. Vaikka ne tuntuvat ikäviltä, niin ovat silti paras tapa oppia asioita oikeasti.
- Arto Wiklan miellyttävät ja hyödylliset luennot. Harjoitukset olivat myös hyviä.
- Hirveästi tekemistä :)
- se kun sai ensimmäistä kertaa ilmestymään tietokoneen näytölle itse ohjelmoimaansa tekstiä.
- Täysummikkokin sai jonkinlaisen kuvan aiheesta...
- selkeät esimerkit
- alkupään harjoitukset, ne olivat kivoja ja helppoja
- Perinpohjaisuus.
- Opin ohjelmoimaan ja se on vielä hauskaa!
- Luennot.
- Luennoitsijan demonstraatiot :)
- Perusasioiden oppiminen.
- itseopiskelu kotona + harjoitukset
- Jaa-a..Arton opetus, mikä on kyllä omaa tasoansa :) Huumoria pitää olla mukana, samoin hauskoja esimerkkejä.
- wikla :D
- Vertauksen muiden alojen opiskelijoihin :)
- I don't know. Maybe, to learn the basics of Java so that I can pass "Programming in Java" more easily.
- -
- Parasta oli kaiketi hauskat luennot.
- Wikla on viihdyttävä luennoitsija ja kirja on selkeydessään erinomainen ohjelmoinnin peruste kirja. Pitäkää miehestä huolta, on aarre.
- Johdonmukainen.
- Luennoija oli kyllä hyvä, vaikka en ihan kärryiillä pysykään..
- Ehdottomasti monsieur Wikla!
- Opettajan kyky käyttää monipuolisesti tietovälineitä opetettavien asioiden havainnollistamiseen.
- Arto Wikla
- Wiklan (hyvät) läpät. Hyvät luennot ja tietysti se onnistumisen riemu kun oma koodi menee kääntäjästä viimein läpi mukisematta!
- Wikla!
- Opettaja osasi selittää hyvin selkeästi, samalla kun hän vaikutti olevan kiinnostunut (tai oikeasti vaikutti oppivan innostuneesti kaiken uudestaan). Josta seuraa että opiskelijatkin kiinnostuvat.
- Luennot
- Wiklan oudot esimerkit ja vitsit =)
- Demotunnit
- Luennot
- Arto Wikla. Loistava opettaja!
- Mielenkiintoiset luennot. Hyvä luennoitsija.
- Ohjelmoinnin perusteiden kertausta kielellä jota en vielä osannut
- Kotitehtävät
- Föreläsarens humor.
- kun sai ratkaistua laskareiden ongelmia
- Luennoitsija =)
- Helppotajuisuus.
- Luennoitsia otti hyvin huomioon yleisönsä.
- Harjoitusryhmät. Koska kävin vain niissä.
- Laskarit.
- Luennot olivat hauskoja ja motivoivat ymmärtämään, sen sijaan että olisi lukenut asiat ulkoa.
- Wikla :)
- Luennoitsija oli erinomainen
- Onnistumisen elämykset kun sai muutaman tunnin työn jälkeen ohjelman toimimaan.
- Se, että ymmärsin vihdoinkin kunnolla, mitä olio-ohjelmoinnilla tarkoitetaan.
- Fiilis "hei mähän ohjelmoin!".
Luennoitsijalle ja laskariryhmän vetäjälle myös
pisteet asiantuntevuudesta ja hallussa olevista
pedakogisista taidoista.
- Oppi ohjelmoimaan jotain
- Erittäin havainnollinen opetus.
- Järjestämisalgoritmien aikavertailu 8)
- Kokonaisuutena hyvä, en osaa eritellä mitään tiettyä. Perusteet tulivat selväksi, kuten kai oli tarkoituskin.
- Luennot
- Selkeä opetus, kattavat tehtävät. Tehtävien teko selkeästi on välttämätöntä että tajuaa ja osaa.
- opettajan vitsailut ja huumorintaju
- Parasta olivat luennoitsijan havainnollistavat esitykset kalvoilla ja varsinkin kaikki salaisuudet, joita hän kuiski muun opetuksen lomassa. Pidin myös siitä jumpasta, jossa käsiä vietiin ylös ja alas.
- Wikla
- Se, että vähitellen alkoi saada selvää niistä söherryksistä, joita myös ohjelmiksi kutsutaan.
- laskareiden tekeminen
- Luennoitsija
- parasta oli, että Wikla huomioi myös ohjelmoinnin taustalla piilevät ajatusrakenteet, sekä tarkasteli asiaa välillä hyvinkin laajasta, 'filosofisesta' näkökulmasta.
- Wikla. :)
- Oppimisen ilo.
- Oppimisen ilo.
- Havainnollistava opetus
- Oivaltamisen ilo
- Luennoitsija.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Se on ihan siinä rajoilla, että pysyy mukana, kun aloittaa nollilta. Vaatii työtä, mutta eipä sitä vaivattomaksi väitettykään.
- Eipä niitä juuri ollut...
- luentojen päällekäisyys digitaalisen median tekniikoiden kanssa
- Aikaisemmat tiedot ohjelmoinnista olisivat olleet tarpeen.
- Eipä tule mitään mieleen
- Se, että kielenä ei ollut C. Ei vaan... Alussa asiat käytiin sopivan hitaan tuntuisesti, lopussa melkoisen nopeasti. Minulle se kävi hyvin, mutta tuskin kaikille.
- Harjoitusten taso ja määrä.
- Opiskelijoiden tasoerot. Jos ei osanut tehtäviä, tunsi itsensä laskareissa tosi tyhmäksi..
- 2 tuntia laskareita liian vähän, ei keretty käymään läpi kaikkia tehtäviä niin perusteellisesti kun olisi ollut tarvetta..
- Valitettava tosiasia, että kurssille osallistuu henkilöitä, joilla on eritasoiset taustat ohjelmoinnista.
- Jotkut harjoitustehtävistä etenkin loppupuolella olivat melko työläitä ja vaativat paljon aikaa, vaikka ongelmanratkontaa niissä ei niinkään tarvittu.
- "Kuullemma" koe kirjoitetaan paperille. Siis onko mitään järkeä kirjoittaa koodia ilman, että pääsee debuggaamaan sitä lennossa? Minä ainakaan en kirjoita suoraan täydellistä koodia. Eikä liene tarkoituskaa.
- Ei varmaankaan kurssin varsinainen heikkous, mutta minulle loppupään asiat olivat vaikeita (toim.huom. ei ohjelmointikokemusta ennen kurssia)
- Kurssin pahin heikkous ei ole järjestäjien vika vaan omani. En saanut "kodinkonettani" toimimaan ajoissa, enkä löytänyt sopivaa ajankohtaa jolloin olisi kerennyt yhtenäisesti (tauoitta) tehdä viikon laskuharjoitukset laitoksella (kun aivainta ei ollut jne.). Siksipä jäin alussa useita viikkoja jälkeen laskuharjoituksissa ja se vaikeutti myös kurssin seuraamista.
Nyt olen kuitenkin saanut laitteiston kuntoon ja jo melkein saavuttanut muut kurssilaiset laskareissa.
- Hieman enemmän ohjelmoinneet eivät pitäneet esim. haku-algoritmien perinpohjaisesta analyysista, koska pääperiaatteena on käyttää ohjelmointikielen valmiita metodeita ja menetelmiä mikäli mahdollista, mielestäni nämä ovat juuri niitä asioita, joita _EI_ saa tehdä itse, ainakaan laajemmissa määrin... Ohjelmien suorituskyky nimittäin kärsii reippaasti. Tätä olisi voinut korostaa enemmän.
- Opiskelijoiden erilaiset lähtötasot - Kuinka selittää asiat aloittelijoille ilman että edistyneemmät katoavat luennolta
- olioiden ja taulukoiden yhdessä muodostama
sekamelska
- Melko nopeasti mentiin erityiseen ohjelmointikieleen eli Javaan.
- Jos ei oo koskaan ohjelmoinu niin liian vaikee!
- Kurssin lähtötaso on alhainen, mutta niin kai sen kuuluukin olla.
- kuuluvuus ongelma, joka ei johtunut mistään muusta kuin salissa olevasta hälinästä joka taas johtui lukuisista myöhästyjistä yms. liikkeestä.
- Olisipa ollut aikaa enemmän harjoitusten tekoon.. Työ vaivasi.
- Eipä löytynyt tai ehkä se, että harjoitustöihin meni aika paljon aikaa,
toisaalta ne olivat kauhean kiinnostavia ja jäi harmittamaan jos ei
ehtinyt tehdä kaikkia.
- Isoja heikkouksia ei minusta ollut.
- Vaihtelevasti aikaa vaativat harjoitustehtävät. Joillain kerroilla kaikkien harjoitusten tekemiseen kului huomattavasti enemmän aikaa kuin kurssin alkupään laskaritehtävissä.
- Vaikea sanoa kun en luennoilla käynyt, mutta ei kursissa mitään pahoja ongelmia ole.
- Se, että harjoitusten takia joutui menemään Vallilaan.
- Humanistiparka oli välillä ihan pihalla ohjelmoinnin koukeroissa, mutta se on kai enemmän oma syyni kuin luennoitsijan.
- En osaa sanoa.
- aika tiivis tahti
- Se, että tehtävien tekemiseen meni valtavasti aikaa, jos halusi saada ne myös toimimaan.
- Se, että kurssilla on sekaisin alottelijat ja ohjelmoinnin osaavat. Tuntui, ettei uskaltanut kysyä tyhmiä kysymyksiä, kun sitten katsotaan oudosti. Tunsin itseni tampioksi, kun en yleensä ymmärtänyt kysymyksiä, joita (osaavat)opiskelijat esittivät.
Luentosali (siellä on myös kylmä).
- Ei tule mieleen.
- Mielestäni jotkin esimerkkiohjelmistot olivat huonoja. Etenkin PikkuVarasto esimerkistä oli mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä. Huumori on mukava luennoilla, mutta oppimateriaalissa se mielestäni sotkee.
- Ehkä liian työläitä laskareita loppukurssista.
- Tenttimistapa. Ohjelmointia tehdään tietokoneella eikä paperilla. Kun kirjoitat ohjelmaa tietokoneella, kirjoitusjärjestys ja tapa on eri kuin paperilla: täytät ohjelmaa keskelta sulkujen sisältä, paperilla kaikki pitäisi tulla alusta loppuun. Ohjelma myös vain harvoin on eka kerralla täysin oikein, paperilla taas sitä edellytetään, koska ohjelmaa ei voida kääntää. Löytyy kurssille parempaa tenttimistapaa?
- Päärakennuksen salissa 1 luennoijan puhe kuului välillä ERITTÄIN huonosti taakse.
- ehkä hieman vaikea aloittelevalla (ja laiskalle?) ohjelmoijalle
- simulointi, katso seuraava:
- too little time for practical sessions.
- -
- Heikkous oli ennestään jo ohjelmoijat. Ei kurssin ole tarkoitus viihdyttää heitä. Ei pitäisi verrata muita ohjelmointikieliä.
- 1. Vauhti on kyllä aloittelijalle varsin kova.
2. Wikla vaikuttaa mielestäni hieman leipääntyneeltä. Pahin heikkous ovat vuosikausia säilyneet tehtävät, joista monissa tulee mieleen "miksi". Osa opetettavista tavoista (e.g. viljasiilon vetoisuuden koodaus mainiin eikä aliluokkaan) kuten myös osa tehtävien annoista "onko laite alkutilassa vai voiko sen antamiin arvoihin luottaa" ??? ovat välillä kyllä todella outoja. Jos W jaksaisi vielä kerran saamansa palautteen kanssa käydä läpi tehtävät ja korvata niistä heikoimmat, kurssi olisi täydellinen.
- Sali. Tosin on hyvä, että se on keskustassa eikä teollisuuskadun helvetissä:)
- Se, että samalla kurssilla on jo kokeneita ohjelmoijia ja sellaisia joille kaikki on aivan uutta. Pitäisi olla kurssi, jolle voisivat osallistua ne, joille kaikki on täysin uutta, ja jolla asiat käytäisiin niin hitaasti ja yksityiskohtaisesti ettei kyydistä pääsisi tippumaan. Luennoilla välillä masentaa kun tuntuu että kaikki muut ovat jo ohjelmoinnin ammattilaisia ja itse ei enää aikoihin ole tajunnut mitään, vaikka miten on yrittänyt.
- Tahti tuntui loppua kohden kiristyvän hieman liikaa. Olisi voinut keskittyä enemmän luokkiin ja olioihin
- Aihepiirin haastavuus ja aikaavievyys.
- mielestäni heikkouksia ei ollut mainittavaksi.
- Enpä keksi yhtään.
- Että mikrofonit salissa
olivat niin huonoja
- Edistyneelle opiskelijalle aika hidas tahti.. Mutta mukana oli paljon opiskelijoita, joille asia oli täysin uutta, joten minkäs teet.
- Asioita käytiin liaan nopeasti läpi
- Laskareissa olisi voinut olla enemmän keskustelua. TOsin tämä on ryhmästä kiinni.
- Sali 1:n huonot mikit.
- Luentoajat olivat pahimpaan iltapäiväväsymyksen aikaan.
- En muista
- Asia todella vaikeaa, putoaa helposti kärryiltä jos ei ole aiempaa ohjelmointikokemusta
- laskareiden tekeminen vei mielestäni kohtuuttomasti aikaa. onko tämä ristiriidassa edellisen vastauksen kanssa?
- Ei sitä oikeastaan ole
- Sen tosiasian luennoilla kieltäminen, että C++ on parempi kieli. ;)
- Mieletön työmäärä, joka lisääntyi ja lisääntyi ja lisääntyi!!!! Eikö materiaalia olisi voinut jakaa tasaisemmin?
- Mikrofonit.
- Vain kaksi harjoitusryhmää oli kaupungissa ennen luentoja, ja ne täyttyivät ihan liian nopeasti.. Ja koe on liian myöhään illalla.
- Mikrofonit, tekniikka harjoituksissa
- Asia oli tosi vaikeaa, harjoituksiin kului vähän liikaa aikaa sivuaineopiskelijalta.
- Kurssi on aivan liian työläs
3 ov:n kurssiksi. Yritin kurssia
jo viime keväänä.
- Kurssi vaatii ihan hirveästi aikaa, voisikin ehkä miettiä pitäisikö kurssia pidentää ajallisesti niin tehtäviin ehtisi syventyä paremmin.. onhan meillä opiskelijoilla muutakin elämää kuin Java
- Jos jokin heikkous on sanottava, niin massaluennot. Hieman pienemmät ryhmät olisivat parempia.
- Välillä oli liian matemaattispainotteista meininki (esimerkit ja laskarit).
- Liian työläät harjoitukset!
- Kurssi eteni melko hitaasti. Ja harjoitusten työmäärä jakautui aika epätasaisesti siten, että loppupäässä oli varsin työläitä (=aikaavieviä, ei vaikeita) tehtäviä, joista erityisen aikaa vaativina tulivat mieleen luokka-/aksessori-/konstruktori-tehtävät.
- huonot harjoitustehtävät
- Javan ylistäminen x)
- Jos ei ehtinyt tehdä kaikkia laskareita edellisellä kerralla, niin seuraavien laskareiden kanssa menee ikä ja terveys.
- Ohjelmointi paperille(koe), jolloin tulee paljon ulkoa muistamista, kuten:
int[].lenght();
String.lenght; vai kummin päin se nyt meni... :)
- Suurin osa kurssin opiskelijoista osasi jo ohjelmoida ennen perusteiden kurssia. Henkilölle, joka ei ole ohjelmoinut aikaisemmin, kurssi on erittäin vaikea. Esimerkiksi laskuharjoitus neuvonnassa esittämiini kysymyksiin vastattiin vertaamalla Javaa muihin ohjelmointikieliin. Opettaja ei selvästikään ymmärtänyt, että kurssilla on myös henkilöitä jotka eivät ole ohjelmoineet lainkaan aikaisemmin.
- Erittäin, erittäin aikaa vievät ja työläät harjoitukset.
- Aloitin kurssin ilman minkäänlaista aikaisempaa kokemusta. Erot opiskelijoiden välillä ovat varsin suuret ja se näkyy laskareissa.. Ensimmäiset laskarit olivat toivottomat tehdä, kun ilman mitään opetusta täytyi ummikon alkaa pohtimaan.. Lisäksi tyhmänä valitsin laskarini jo keskiviikkonba olevaksi, jolloin jäi melko vähän aikaa tehdä tehtävät, ja joskus jopa huomasi, että luennolla käsiteltiin asioita vasta laskareita seuraavan päivän luennolla. Viisaampana valitsin jatkokurssin laskarit vasta perjantaiksi, niin jää enemmän aikaa ja ehdin kuulla useamman luennon ennen laskareita.
- työmäärä suuri
- Muutamat iljettävät harjoitustehtävät.
- Mikrofonien puute
- Osaan tehtävistä oli ratkaisut saatavilla vain englanniksi, mikä vaikeutti ratkaisujen ymmärtämistä ja ohjelman toimimaan saamista olennaisesti. Esimerkiksi viljavarasto tehtävän englannin kielinen ratkaisu ei toimi, koska PikkuVarasto luokka on toteutettu suomeksi. Ratkaisujen kääntäminen osoittautui yllättävän työlääksi, koska aloitteleva ohjelmoija ei tiennyt milloin kyseessä oli java-termi, milloin tavallinen englannin kielellä nimetty muuttuja ja milloin sellainen termi mikä piti kääntää suomeksi tietyillä sanoilla, jotta PikkuVarasto-luokka toimisi.
- Vaikeimmista lasaritehtävistä ei annettu etukäteen mitään samanlaisia esimerkkejä->oli vaikea yhdistää äly helppoja tehtäviä vaikeisiin tehtäviin
- Puupenkit, ne olivat kamalan kovat ;(
- Ei mitään pahaa heikkoutta. Toistoa oli joskus liiankin kanssa.
- eipä tule mieleen.
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Voisiko vuorokauteen ohjelmoida lisää tunteja, että ehtis harjoitella kotona???
- Ei tule mieleen mitään "järkevää"...
- Harjoituksiin enemmän ohjausta, eikä vain oikeita vastauksia. Pari harjoitusryhmää voisi olla ensisijaisesti henkilöille, joilla ei ole pohjatietoja ohjelmoinnista.
- Ich Weiß es nicht... Enschuldigung...
- Muuttaa harjoituksia. Ja keskittyä viläkin enemmän siihen, että monet aloittavat ohjelmoinnin täysin nollasta.
- viikossa 3 tuntia laskareita 2 sian
- Ehkä voisi jakaa porukan osiin aiemman ohjelmointikokemuksen perusteella.
- Sen sijaan, että jokaiselle harjoituskerralle on viisi harjoitusta, voisi niiden vaatimaa työmäärää jakaa jotenkin, esim. siten että alkuvaiheessa on viisi "helppoa" tehtävää ja lopussa vaikka yksi "vaativampi". Nyt tehtävien määrä pysyi samana, mutta niiden tekemiseen vaadittava aika kasvoi jatkuvasti vaikka vaikeustaso olikin minulle suht samaa luokkaa.
- Kurssi on ok, ei moittimista.
- Opettajalle täydet pisteet luennoista ja asioiden hyvistä selvityksistä ja hauskoista esimerkeistä!
=)
- Vaikea sanoa. Ehkä parantamalla ulkoisia puitteita eli parantamalla päärakennuksen Sali 1:n mikkejä.
- Kurssi on jo itsessään hyvä paketti, eläväinen ja piristävä luennointityyli on ehdottomasti säilytettävä sellaisenaan, piristävä poikkeus yliopiston kuivassa maailmassa :-)... Kurssilla muistettiin myös hieman ohjelmoineita ja annettiin vinkkejä ja houkuteltiin tulemaan seuraavalle kurssille, viesti meni hyvin perille :-).. Luennoitsija tasapainoili hyvin kokoneiden ja aloittelevien opiskelijoiden tiedontarpeen välillä.
- lyhyempiä tehtäviä laskareita varten
jos yhteen menee 2tuntii ku ei huomaa jotain
jutskaa heti niin loput tehtävistä tulee hutastua=)
- Enemmän "yleisohjelmointia", esimerkiksi PUREa käyttäen.
- Omat laskariryhmät aloittelijoille ja muille! Ohjattua harjoitusten tekemistä koneella!
- En osaa sanoa.
- laittaa salin ovet lukkoon 15 yli niin ei tuu myöhästyjiä.
- Minusta tämä on jo tällaisenaan erinomainen peruskurssi.
- Laskaritehtävissä voisi olla vähemmän toistoa.
- --
- Enemmän harjoitusryhmiä keskustaan.
- Pedagogisesti ajatellen kurssi oli toteutettu kokonaisuutena hyvin. Pientä kritiikinpoikasta kuitenkin luennoitsijan tyylille luennoida suoraan www-sivun materiaalista. Välillä teksti vilisi silmissä ja jos täydessä lukusalissa joutui taakse, oli vaikea seurata.On hyvä, että ohjelmat voidaan demota ja ne saa suoraan verkosta.
- Voisiko laskarit olla jotenkin tasoittain?Itselleni kävi vaikeaksi seurata taitavien ohjelmoijien esityksiä, eikä niistä saanutkaan juuri mitään irti..
- vähemmän pitkiä harjoituksia viikkoa kohti, tai pitempi aika tehdä niitä
- Ainakin harjoitusryhmät voitaisiin jakaa "taso-ryhmiin", jotta osaavat ohjelmoijat eivät tylsisty ja alottelijat pysyisivät kärryillä ja uskaltaisivat kysyä tyhmiä kysymyksiä.
- Ainakin parempi äänentoisto.
- Verkossa olevan oppimateriaalin selkeyttäminen ja em. tiivistelmän tekeminen olisi hyvä.
- ?
- Ehkä kannattaisi tarjota ohjelmointia muutenkin harrastaville joku vaihtoehtoinen kurssi, jossa ei tuhlattaisi aikaa perusasioiden selittämiseen.
- vähän lisää "live-ohjelmointia"
- Muutaman kaverin kanssa keskusteltuani olen tullut siihen käsitykseen, että hyvin harva pystyy hahmottamaan opetettuja asioita "simuloinnin" kautta. Nuo hämärät pallot, alleviivatut sanat, nuolet ja joskus jopa päällekkäiset kalvot eivät auta oppimista.
Monella on oma tapansa asioiden hahmottamiseen ja tämä "simulointi" sotkee.
- By making home assigments so to speak even. So that the time required for completing the home exercises is about the same along the course.
- -
- Järjestetään tiiviskurssi javasta kokeneimmille ohjelmoijille. Ja olisi todellakin vain kurssi alottelijoille. Niitä tuntui kuitenkin olevan aika paljon tällä kurssilla.
- 1. Kovasta vauhdista varoitus!
Tästä voisi varoittaa etukäteen. Verkkoon voisi laittaa jonkunsortin TKTL:n koneitten käyttöohjeen ja joitain johdattavia tehtäviä, esimerkkejä perusalgoritmeistä ym. KUTEN MYÖS ESIMERKKEJÄ KURSSIN LOPPUPÄÄN TEHTÄVISTÄ. Täten kurssin uusivien lukumäärä putoaisi tod. näk. rajusti. Ihmiset osaisivat asennoitua oikein opiskeluun. Eli että kiire on!
2. Motivoikaa Wiklaa. Antakaa sedälle kannustimia. Lähettäkää se kahdeksi viikoksi etelään tekemään uusia tehtäviä tai jotain. Kurssi on muilta osiltaan niin erinomainen että ehkä tällä tulisi se viimeinenkin heikkous hoidettua. Eli tehtävien vaihteleva taso.
- Esimerkit voisivat (jos mahdollista) ehkä olla hieman enemmän oikeasta elämästä.
- No se että erikseen osaajat ja osaamattomat. Lienee mahdoton ajatus... Jotain tukiopetusta voisi ehkä järjestää...
- Pari luentoa lisää, jotta ehtii käydä kaikki asiat läpi ilman hoppua
- Hyvä tällaisena.
- tähän pitäs tietysti keksiä jotain hyödyllistä mut mun mielestä kannattaa vaan pitää sama taso niin hyvä tulee!
- Anna Artolle mikrofoni joka
voi kiinittää
- Tasoryhmät?
- Muuttaa hieman helpommaksi
- Ei tule mitään mieleen.
- Verkkomateriaali, vaikka sisällysluettelona, samalle sivulle (siis muiden sivujen lisäksi) että voi etsiä selaimen etsi-toiminnolla kätevästi
- ??
- Voisi olla kaksi aloitus astetta, jo vähän ohjelmoineille ja sitten ei yhtään ohjelmoineille. Olisi mielekkäämpää.
- -
- Alkuun useampia tehtäviä, koska alkupään tehtävät vievät vähemmän aikaa, ja loppuun vähemmän tehtäviä, koska niiden tekemiseen ei aika riitä.
- Parantamalla mikkejä ja tekemällä tehtävistä haastavampia ja lyhyempiä.
- Rakennetteaisiin exactumiin suurille luennoille sopiva tila, jossa tuolit olisivat mukavia, niin olisi mukavampaa käydä luennoilla..
- Antaa siitä lisää opintoviikkoja
- ks. edellinen kohta
- En keksi, hyvä kurssi!
- Verkkoa voisi paremmin käyttää. Esim laskarineuvontaan ei tullut mentyä siksi, että laitos on näin sivuaineopiskelijan kannalta hirmu syrjässä -- sen olisi voinut järjestää verkossa esim ircin avulla tms.
- Itse en ollut aivan aloittelija, joten vaikea sanoa.
- tekemällä harjoitustehtävät toisistaan riippumattomiksi (eli pikkuVaraston käyttäminen jokaisessa harjoitustehtävässä ei ole mielekästä)
- Äääää. jotain ylläreitä vaikka.
- Enemmän pieniä laskuharjoituksia....
- Kokeessa(mikäli uhkailut käyvät toteen) ei tarvitsisi välttämättä olla kovin paljoa esseitä, koska useissa muissa TKT:n kursseissa tieteellistä kirjoittamista tulee runsaastikin.
- Kurssi voitaisiin pitää kahtena luentosarjana, joista toinen olisi intensiivisempi. Intensiivinen luentosarja olisi suunnattu henkilöille, jotka osaavat jo ohjelmoida. Toisella luentosarjalla opetettaisiin ohjelmointia perusteellisesti ja hitaammin, jolloin kurssi kestäisi myös kauemmin. Hinta voi tietysti tulla esteeksi kahden luentosarjan järjestämiselle.
Harjoitusten malliratkaisut pitäisi mielestäni olla perusteiden kurssilla aina suomeksi (vrt. harjoitukset 6). Suomenkielisiä malliratkaisuja on helpompi ymmärtää, koska niistä näkee heti mitkä käskyt ovat Javaa. Mielestäni tätä suomen kielen tarjoamaa etua oppimisprosessissa pitäisi käyttää hyväksi.
- Kevyemmillä ja tarkemmin valikoiduilla harjoituksilla tai järjestämällä vaikka välikoe.
- Enpä kuitenkaan keksi mitään kehitettävää...
- verkkomateriaali ei kerro ihan kaikkea, mitä luennolla kuulee. Jos tämä nyt sitten on
puute.
- Parantamalla tehtäviä. Voisivat olla jännittävämpiä. Huomatkaa myös Sali 1:n äänentoisto.
- Ks. edellinen vastaus
- Pehmustamalla penkit pr:n sali 1:een. Se saisi johdettua ajatukset paremmin opetukseen, eivät puutuneeseen takapuoleen.
- ehdottomasti pitäisi saada sivuaine opiskelijoille jopkin hieman helpompi kurssi. kävin kurssin nyt toista ketaa, eikä vieläkään ole menossa läpi.. haluaisin kyllä kovasti oppia ohjelmoimaan mutta tätä kautta se on liian vaikeaa. itse kurssi on kyllä hyvä ja Wikla toki osaa asiansa todella hyvin ja luennoijana on mahtava, mutta olisi mukava jos joku ajattelisi myös meitä, ketä emme ole ennen käyttäneet paljoa koneita.
- No se äänentoisto nyt kuntoon ainakin!!!
- ei tähänkään. Tuntui olevan ihan hyvä paketti aloitti sitten ihan nollasta tai jos oli ohjelmoinutkin jo vähäsen.
- Panostettava sen huomioimiseen, että kun kurssilla on yli200 henkeä, niin kaikki eivät voi istua parhailla paikoilla: luentojen kuuluvuuteen ja näkyvyyteen on panostettava.
- Panostettava sen huomioimiseen, että kun kurssilla on yli200 henkeä, niin kaikki eivät voi istua parhailla paikoilla: luentojen kuuluvuuteen ja näkyvyyteen on panostettava.
- Havainnollistavia "rautalankamalleja" saisi olla vieläkin enemmän´.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Harjoitusryhmässä oli mielestäni ihan kiva tunnelma, vaikka aloittelijaa hiukan pelottikin mennä "osaajien" joukkoon. Muiden ja vetäjän suhtautuminen oli kuitenkin ihan ok, ja "kuunteluoppilaana" siellä oppi tosi paljon.
- kukakohan se laskareiden pitäjä oikein oli...?
- Ei tainnut olla juuri muita aloittelijoita samassa harjoitusryhmässä.
- Ei mitään valittamista
- Huu... Melkeinpä ajanhukkaa se ryhmittyminen oli. Harjoitukset olivat ihan hyviä, niitä tekiessä oppi hyvin, mutta ryhmä itsessään tuntui enimmäkseen turhalta. Hyödyllistä tosin oli keskustella ohjelmista muiden kanssa, mutta enimmäkseen energia ryhmissä meni hereilläpysymiseen.
- Harjoitusten tekemiseen kului aloittelijalta valtavasti aikaa. Kokeneille ohjelmoijille tehtävät olivat ehkä helppoja ja nopeita tehdä, mutta alottelija sai istua monta pitkää iltaa koneen ääressä välillä turhautuen. Työmäärä on valtava suhteessa saatavaan opintoviikkojen määrään. Viisi pitkää tehtävää on liikaa. Tarvittaisiin "kevyempiä" tehtäviäkin.
- Harjoituksissa ei oikein oppinut mitään, jos ei ollut osanut tehdä tehtäviä.
- Mielestäni harjoitusryhmän pitäjällä oli joissain tilanteissa liian ylimielinen ote.
- Harjoitukset olivat hyviä, harmi vaan etten kerennyt tehdä niitä ajoissa. Olisivat auttaneet kurssin sisällön ymmärtämistä.
- Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa, käytti erityyppisiä opetusmenetelmiä ja aika harjoituksissa tuntui hyödylliseltä. Hän osasi vastata myös riittävän hyvin esitettyihin kysymyksiin.
- rentoo
- harjoituksia käytiin läpi todella hitaasti...
- ihan ok.
- Mukava että tällaisia pienryhmä harjoituksia järjestetään. Ilman näitä motivaatio tehtävien tekemiseen olisi ollut matala.
- Ryhmien muodostaminen oli hyvä idea.
- On hyvä, että asioita käsitellään perusteellisesti
ja näin myös jo ohjelmointia harrastaneet voivat
koostua jotakin alkukurssin laskareista. Mutta
minusta eräiden assarien tapa kommentoida
opiskelijoiden pikkuvirheitä oli kerrassaan
lapsellinen. Assareille kannattaisi tehdä selväksi
että suurin osa opiskelijoista ohjelmoi olioita
ensimmäistä kertaa ja silloin ei kannata liikoja
vaatia. Huomautukset tulee tehdä, mutta minusta
ilmapiiriä parantaisi ystävällinen tapa puhua
asioista.
- ihan ok!
- Ks. edellinen.
- satuin minulle sopivaan ryhään, ryhmässä ei ollut saivartelijoita (tai saivartelijat eivät päässeet pääosaan).
- Käymättä harjoituksissa en varmaan aloittelijana selviäisi kurssista.
Harjoitusten pitäjä esitti esim. olioista oman esimerkin, joka selvensi huomattavasti olioita. Aikaa meni kauheasti tehtävien aiheiden perusteelliseen selvitykseen, mikä sinänsä on hyvä juttu, mutta kun usein harjoitusajasta oli mennyt jo suurin osa kun oltiin vasta käyty pari ensimmäistä tehtävää läpi.
- Hyvä tyyppi
- Hyvä ja rento meininki.
- laskareista sai enemmän irti jos uskalsi "nyhtää" assarista tiedon irti
- Läksyjen tarkastamisen ongelma kautta historian: kun tehtävä kirjoitetaan kopioitavaksi taululle, ne eivät opi uutta, joilla se on jo oikein, mutta tuskin myös nekään jotka sitä eivät ole tehneet.
Useimmiten apua kaipaa vain tehtäviä tehdessä, laskareissa tulevat "neuvot" tuskin enää innostavat yrittämään samaa tehtävää uudestaan.
Laskareita parempi olisi online-chat-neuvonta + tehtävien automatisoitu palautus & tarkastus malliin tkk.
- -
- Ryhmätyöskentely on paras vaihtoehto käydä läpi harjoituksia. Tosin olisi hyvä jos voisi keskustella kaikista harjoituksista, eikä vaan kohdistaa ryhmäkeskustelua yhteen tehtävään.
- Harjoituksissa ei kyllä varsinaisesti opi mitään. Ne jotka ovat osanneet, näyttävät kuinka hyvin ovat osanneet, ja ne jotka eivät, ovat tod. näk. lähtiessään ihan yhtä pihalla
- Suurin osa ajasta tehtävän ratkaisussa meni siihen, että otti selvää, mitä tehtävässä itse asiassa pitää tehdä.
- Harjoitusryhmä ok, mutta käytiin hieman liian hätäisesti tehtävät läpi. Esim. kaikkia malliratkaisuja ei selitetty yksityiskohtaisesti. Meni parit laskarit ns. pelasturarmeijalle
- Osa harjoituksista sujui kuin vettä vaan ja osa meni täysin yli hilseen... Olikohan vika minussa vai harjoituksissa? Kaikkiin käytin yhtä paljon aikaa.
- no ehkä ois voinut joskus käydä nopeammin tehtäviä läpi. Nyt kun kävi usein niin, että just se viimenen tehtävä joka ois kiinnostanu, niin käytiin parissa minuutissa kun ensin oli kitkutettu helpot tehtävät perusteeeellisesti läpi.
- Mulla meni välillä ihmeen paljon aikaa ymmärtää, mitä tehtävässä pitää ohjelmoida. mitä tehtävässä halutaan ja halutaan ilmeisesti ... tai tehtävän anto oli vaan välillä huono. Välillä tuntui, että on helpompi päästä kääntäjästä läpi, mutta ei nyt sentään. Muuten materiaali hyvää ja ymmärrettävää.
- :)
- Hauskaa oli
- Harjoituksia hieman liikaa
- Oli hyvä, että tehtäviä käytiin läpi pienissä ryhmissä ennen kuin vastauksia esiteltiin koko porukalle.
- Jotkut laskaritehtävät olivat hieman typerän tuntuisia. Liian matemaattisia.
- Kävin välillä muissa kun omassa harjoitusryhmässä (kohta 16)
- Siirtyminen olioihin olisi ollut hankalampaa ilman harjoitusryhmän pitäjää, joka keksi oman esimerkin aiheesta.
- harjoitustehtävät aika työläitä, mikä oli varmaan tarkoituskin. tehtävien tekeminen opetti enemmän kuin harjoituksissa käynti.
- -
- Olivat tehtävät liian pitkiä ja liian tylsiä perustehtäviä. Vaikka oli toki hyviäkin.
- Kävin myös jaakko Saariston ryhmässä ja hänkin osasi asiansa, vaikka usein innostuikin kertomman niin että laskuharjoitus venyi yli aikojaan..
- Olin ryhmäni "heikoin lenkki", enkä kyllä ymmärtänyt kaikkea.
- tehtäviin tekemiseen kului liian kauan aikaa
- Eiköhän edelliset ylistykset riitä :)
- Harjoitustehtävät olivat aivan liian vaikeita ja työläitä aloittelijoille! Ehkä aiemmin ohjelmointia harrastaneelle ne olivat jopa ärsyttävän helppoja, mutta aloittelijalla ei saisi olla mitään muuta elämää Ohjelmoinnin perusteiden lisäksi, sillä lähes kaikki vapaa aika kului tietokoneen kanssa painiessa, jos meinasi hajoitukset saada tehtyä... Vielä kun siihen lisätään 2-3 muut samalla viikolla tehtävät laskarit, ei vuorokaudessa riitä tunnit.
- Jotkut harjotukset rasittavan pitkiä kirjottaa, näppärät algoritmitehtävät kivoja. Jee.
- Harjoitukset olivat paikoin turhankin työläitä. Esim. taulukoiden tullessa kuvioihin oli laskareissa YHDESSÄ tehtävässä tekemistä varmasti kolmeksi tunniksi, vaikkei tehtävä sinänsä ollut kovin vaikea. Asioiden syvempi ymmärtäminenhän on kaiketi opiskelijasta itsestään kiinni, ja työläät laskarit varmasti vain alentavat "huonomman" opiskelijan motivaatiota.
- Harjoituksissa oli se huono puoli, että jos ei ollut ymmärtänyt asiasta mitään, ei harjoitustilaisuudessa käyminen auttanut yhtään.
- Minulla sattui nyt parempi laskarinpitäjä kuin viime syksynä, jolloin jätin kurssin kesken.
Viime syksynä hän ei ollenkaan käsitellyt tehtäviä, vaan ne vaan esitettiin...
- Ensinnäkin tehtävät olivat usein pelkkää toistoa (etenkin kurssin loppupuolella). Toisekseen ne harvoin motivoivat katsomaan API:tä (saati tekemään niitä), kun piti itse koodata joitakin hassuja metodeita, jotka löytyisivät valmiina sieltä API:stä. Usein asioita väännettiin turhaan rautalangasta. Uskoakseni lähes kaikki opiskelijat olisivat pystyneet vaativampiinkin suorituksiin.
- Teemu on aivan mahtava vetäjä!
- Hyvät olivat
- Luennolla kaikki vaikutti aina hyvinkin selvältä, mutta harjoitukset tuntuivat aina jotenkin "sikahankalilta" ;(:)
- Aika työläitä, siis harjoitukset.